Gammel-Honda 750 four

  • Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Ett par-tre år nu har en gått och funderat på en sådan där fin gammal fyrpipig rackare, men utan att slå till. I år tänkte jag nog att det får bli en till slut.
Frågan är bara hur det fungerar att ha en som enda hoj. Finns reservdelar? Kan man lita på att originaltändsystemet fungerar pålitligt?
Förra året hade jag min första Ducce och det var ju minst sagt intressant när man skulle ha delar, att vänta i sex-åtta veckor var tydligen inget konstigt. Tur att det gick att köra ändå, annars hade man ju stått där mitt i sommaren utan fungerande hoj. Jag undviker helst att ha dubbla hojar men kan sträcka mig till det om det verkligen behövs.

Kan du som har erfarenhet av dessa dela med dig av dina intryck? :tummenupp


Edit: Såg att det fanns en modellspecifik del i forumet. Moderator får flytta.
 
Last edited:
Har en hemma som renoveras sakta sakta. Det är ju inte så man åker förbi lokala handlaren och köper något. Är mest internet som gäller, england och holland finns ett par bra siter för delar. Annars är ju ebay bra med, främst tyska ebay.

Men i mina ögon är priserna på delar löjligt höga. Hade min varit i skicka att köra hade jag nog inte velat ha den som enda hoj. Trots sin charm är ju prestanda och körkänslan inte att jämnföra med en nyare hoj. Ankare krävs för att få stopp på den :-)
 
Jag har en Suzuki GS 750 -77. Kul hoj, men elektroniken är något opålitlig minst sagt.
Är hondan det minsta lik suzukin så kan jag bara tipsa om att ha en extra laddregulator hemma...:va
 
Jag fixade upp en 1972 CB500 våren 1992.
Nya brytare, kondensatorer, stift, spolar(de gamla var döa).
Ventil och kamkedjespännarjustering.
Nya luftfilter.
Nytt batteri.
Olja och filterbyte.

Användes sedan som brukshoj i ur och skur i 8år med
sporadisk service; oljebyten, ventiljusteringar etc.

Laddningen/batteriet började krokna runt 1999.
Regulatorn var orörd/ojusterad sedan 1972. :rolleyes:
(Lättservad elektromekanisk mojäng.)

I övrigt inte en hostning. :Bugar

/e
 
Jag har en Suzuki GS500 -78. Rätt driftsäkra skulle jag vilja säga, visst, inte nya, men dom fungerar :)

Köregenskaperna är ju dock inte jämförbara med moderna hojar :)
 
Köregenskaperna:)

Näe, fy fan.

Gummiram och gummigaffel. Rostfri framskiva.
När man bromsade i regn kändes det som om
farten ökade när man klämde till. När sedan skivan
torkat av friktionen började det bromsas så smått.
Fullkomligt livsfarligt.

Bra det kanske eftersom om man bromsade för inspirerat
så bottnade gaffeln och framhjulet studsade fram...i 110km/h...
i ingången till kurvan under roslagsbanebron vid Frescati. :näsblod

Sporthoj anno 1972. Det har runnit en del bromsvätska
under broarna sedan dess om man säger..

:D

/e
 
Näe, fy fan.

Gummiram och gummigaffel. Rostfri framskiva.
När man bromsade i regn kändes det som om
farten ökade när man klämde till. När sedan skivan
torkat av friktionen började det bromsas så smått.
Fullkomligt livsfarligt.

Bra det kanske eftersom om man bromsade för inspirerat
så bottnade gaffeln och framhjulet studsade fram...i 110km/h...
i ingången till kurvan under roslagsbanebron vid Frescati. :näsblod

Sporthoj anno 1972. Det har runnit en del bromsvätska
under broarna sedan dess om man säger..

:D

/e
Men vem har sagt att du ska bromsa då?

Fullt spett till ventilsläpp och hoppas att det inte svänger :yoparty

Nä, rakt fram är dom gamla radfyrorna stadiga som berget, men det kräver lite mer teknik att bryta ner en sån när man ska svänga :)
 
Men vem har sagt att du ska bromsa då?
SL-Bussen framför mig. :rolleyes:

Snabbsvängd är den inte, man får verkligen
brotta ner den om det skall hända något.

/e
 
SL-Bussen framför mig. :rolleyes:

Snabbsvängd är den inte, man får verkligen
brotta ner den om det skall hända något.

/e
Ja de va lite skoj mest ;)
Men dom tar, gäller bara att ta i lite med fingrarna.

Ja det är lite brottning att köra på kurvig väg, men roligt är det :)
 
bromsar

Monterar man en skiva till blir bromsarna tillräckligt bra.
Hade problem med att den inte gick med regn, beodde på tändkablar/tändspolar, men har de suttit i sen -75 kan man väl få byta?
Delar går att få tag i, Roffes eller Stigs Motormekaniska i Attevall eller David silver i England, sen fanns i alla fall för några år sedan mycket kvar att köpa via Hondaåterförsäljaren. Filter, tändspolar och sånt finns hos touringbutiken.
Jag köpte en billig vanvårdad som gick, men den blev dyr eftersom jag fick gå igenom motor och växellåda, började spotta ur 2:an och drog mkt olja...
Nu går den fint och polaren som har en SV1000 vill alltid bytlåna lite nu och då :va
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top