Gammel-GSX750 turbofighter

Hmm, hur fan gör man för att radera gamla inlägg man gjort i ungdomligt oförstånd?:gnissla

det gör man inte, gjort är gjort:7peta :D

har du rengjort förgasarna? har du öppnat dem efter det? jag hade av trottellocket på min högra förgasare på rd:n för ett tag sen, och på nåt litet vänster lyckades det smyga ner en del skit i förgasaren. hojen betedde sig udda som fan, gick bra på tomgång och fungerade hyfsat att gasa med choke och startgas men dog direkt om man försökte sig på hastiga gaspådrag eller att köra någonstans. ett avplock, en urblåsning medelst tryckluft och en återmontering senare gick hojen lika bra som aldrig förr.

Nu är det bestyckat för 98. Utan varvräknare så är det svårt att säga exakt hur mycket den orkar varva, men gissningsvis så kanske den orkar varva till 3000 rpm innan den börjar hosta och dö.

Jag ska testa trycka i den startgas och se om den går plåga upp högre i varv nästa gång jag är ner, bra att du kommer med förslag eftersom det är helt tomt i min tips-på-felsökningslåda just nu.:tummenupp

Hur är funktionen på dina membran , går dom lätt?

Kan spriten ha fördärvat dom

Sprit kan ju göra det med en del , Fördärva alltså:fyllisar :D

det gör man inte, gjort är gjort:7peta :D

har du rengjort förgasarna? har du öppnat dem efter det? jag hade av trottellocket på min högra förgasare på rd:n för ett tag sen, och på nåt litet vänster lyckades det smyga ner en del skit i förgasaren. hojen betedde sig udda som fan, gick bra på tomgång och fungerade hyfsat att gasa med choke och startgas men dog direkt om man försökte sig på hastiga gaspådrag eller att köra någonstans. ett avplock, en urblåsning medelst tryckluft och en återmontering senare gick hojen lika bra som aldrig förr.

Hur är funktionen på dina membran , går dom lätt?

Kan spriten ha fördärvat dom

Sprit kan ju göra det med en del , Fördärva alltså:fyllisar :D

Förgasarna är rengjorda rätt nyss och membranen är hela vad jag kan se, jag köpte en bättre begagnad brygga just på grund av att jag misstänkte membranfel men det blev inte ett dugg bättre med den.

Efter att jag köpte stroboskopet och märkte att två stift släcktes direkt jag rörde gasen så antog jag att det var ett tändning/elfel och koncentrerade mig på att försöka få ordning på det, det vore konstigt om båda förgasarbryggorna är precis lika trasiga och ger samma symptom men man ska väl aldrig säga aldrig.

I går natt hände något konstigt, jag drömde om 1300cc, en Holset HX35 och insprutning med piggyback. Är det någon här som kan tyda detta för jag begriper då ingenting...:va

Last edited:
Förgasarna är rengjorda rätt nyss och membranen är hela vad jag kan se, jag köpte en bättre begagnad brygga just på grund av att jag misstänkte membranfel men det blev inte ett dugg bättre med den.

Efter att jag köpte stroboskopet och märkte att två stift släcktes direkt jag rörde gasen så antog jag att det var ett tändning/elfel och koncentrerade mig på att försöka få ordning på det, det vore konstigt om båda förgasarbryggorna är precis lika trasiga och ger samma symptom men man ska väl aldrig säga aldrig.

rengör igen och se över en gång till, man har ju hört en del om etanol och dess inverkan på förgasarna... kanske satt det lite sega avlagringar i tanken som först nu har lösts upp och täppt igen förgasarna...?

I går natt hände något konstigt, jag drömde om 1300cc, en Holset HX35 och insprutning med piggyback. Är det någon här som kan tyda detta för jag begriper då ingenting...:va

App, App, App, där tog jag dig på bar gärning i turbogodisburken!!

Tycker inte heller att det borde var ett förgasar fel om stroboskåpet säger att två stift dör. men kom o tänka på lahi´s byggtråd. han hade liknande fel som du hade när strulet började(för den gick väl när felen började men gick asfett på högvarv?)

Testade en liten runda idag och hojen går inte vid positivt tryck!! Den bara spottar och fräser... går hyfsat utan tryck (skulle behöva en synkning). Jag fick för mig att jag hade gjort allt rätt men icke. Har ni några bra förslag på vad det kan bero på??? Även dåliga förslag går bra... bara jag får rätt på möget! :huvet

Lite info om hur jag har gjort:
Förgasarna är cv34:or. Slangarna mellan förgasarna är tätade med epoxy (alltså inte i, utan som "smörjmedel" när jag tryckte på slangarna) Både soppaslangar och slangar till flottörhusventilation. Slangarna till flottörhusventilationen går till ett pitotrör i röret mellan ic och plenum, och slangen till bränsletrycksregulatorn går till plenumet. Alla anslutningar har slangklämmor. Detta borde ju fungera, tycker jag...

Så alla ni turbosnubbar här på SH, skriv!!! :)

Tacksam för svar...

Nja, hrrm, ja, det blev inte så mycket till bänkkörning... :( Innan jag drog iväg hojen till bänken så kollande jag ju alla membran i fuggarna efter sprickor o. dyl., men jag hittade inget. När jag kom fram till mp-racing så ville han kolla på mina trottlar, och det visade sig att jag hade missat att kolla om de där membranen sitter helt fast i trotteln eller inte. Det gick tyvärr att snurra på membranen ganska lätt i 3 av 4 fuggar, så då kan man inte vara helt säker på att membranet kommer att hålla tätt. Luften kan gå in mellan sliden och membranet. Han hade haft stora problem med det på en turbo-kawa. SÅ jag har beställt nya trottlar! Var inte lönt att gasa något i bänk förrän det är fixat. Men resten av turbobygget blev nog godkänt av Mats på mp-racing, så jag kan ju hoppas på att det ska funka då :)

Det går inte att bara byta membran och skruva ihop det på dessa fuggarna så man måste köpa alltihop. Original kostar ju 1500 spänn/st men jag hittade pirat för 513:-/st och de skulle funka lika bra. Jag får dem förhoppningsvis på onsdag, så på torsdag ska jag skruva ihop det (tar en kvart) och då jävlar ska den upp i bänken! :banana Det är ju snart vår, ja...

Har inte orkat läsa igenom tråden så långt bak men hadde du lyft av cylinder å kolvar

I så fall hur fräsht var det , INTE helt ovanligt att man spikar sönder ringländerna ( matrialet mellan kolvringarna )

En kolv kan vara till synes felfri men då man demonterar ringarna så faller det bort bitar

Detta resulterar i att kompression och olja läcker förbi, Detta kan naturligtvis sätta igen stifften med gnistbortfall som påföljd

OBS att komptester kan ge helt ok siffror ändå

App, App, App, där tog jag dig på bar gärning i turbogodisburken!!

Tycker inte heller att det borde var ett förgasar fel om stroboskåpet säger att två stift dör. men kom o tänka på lahi´s byggtråd. han hade liknande fel som du hade när strulet började(för den gick väl när felen började men gick asfett på högvarv?)

Det vore skumt ändå om det var ett bestyckningsfel eftesom jag kör med original bensinbestyckning just nu, jag hade samma munstycken i för E85 som ifjol då den varvade fullgott också så min okvalificerade gissning är att det är något annat som spökar.

Har inte orkat läsa igenom tråden så långt bak men hadde du lyft av cylinder å kolvar

I så fall hur fräsht var det , INTE helt ovanligt att man spikar sönder ringländerna ( matrialet mellan kolvringarna )

En kolv kan vara till synes felfri men då man demonterar ringarna så faller det bort bitar

Detta resulterar i att kompression och olja läcker förbi, Detta kan naturligtvis sätta igen stifften med gnistbortfall som påföljd

OBS att komptester kan ge helt ok siffror ändå

Där kan du ha slagit huvudet på spiken, jag har inte öppnat motorn för annat än att förstärka kopplingen så det är inte alls otroligt att det är som du säger att kolvringarna har spikat sönder. Frågan är om jag inte ska gå väldigt grundligt tillväga och plocka isär motorn för att se om allt är helt inuti innan jag arbetar på mig en hjärnblödning med felsökningen på elhärvan, det är trots allt flera månader kvar till sommaren och i värsta fall har jag ändå en pungkula kvar efter att Bushido gjort ett oblat av den andra...:3freak

Där kan du ha slagit huvudet på spiken, jag har inte öppnat motorn för annat än att förstärka kopplingen så det är inte alls otroligt att det är som du säger att kolvringarna har spikat sönder. Frågan är om jag inte ska gå väldigt grundligt tillväga och plocka isär motorn för att se om allt är helt inuti innan jag arbetar på mig en hjärnblödning med felsökningen på elhärvan, det är trots allt flera månader kvar till sommaren och i värsta fall har jag ändå en pungkula kvar efter att Bushido gjort ett oblat av den andra...:3freak

:rofl

är du inte klar innan sommaren och mc-säsongen så gör jag oblater av båda, bara så att du vet:brynad

Hmm, bäst att lägga av en laddning glasyr i fjällan innan dess då. Lova att ringa fem minuter innan du dyker upp så jag hinner säkra släktträdet...

ska försöka tänka på det, man är väl människa:)

Det vore skumt ändå om det var ett bestyckningsfel eftesom jag kör med original bensinbestyckning just nu, jag hade samma munstycken i för E85 som ifjol då den varvade fullgott också så min okvalificerade gissning är att det är något annat som spökar.

Du förstod mig fel. poängen i inläggen var att även om trottelmembranen är hela så kan bågen gå fett om membranen går att snurra på trotteln.

Alltså ingeting om bestyckningen.

Du förstod mig fel. poängen i inläggen var att även om trottelmembranen är hela så kan bågen gå fett om membranen går att snurra på trotteln.

Alltså ingeting om bestyckningen.

Aha, då förstår jag vad du menade. Jag tänkte aldrig på att kolla det när jag skruvade ihop bryggan sist, kanske läge att göra en storrivning av hojen igen och se så det inte är något skit med den som inte syns utifrån.

Kommit någonvart?

Inte på hojen, har varit hemma i byn och hjälpt brorsan med ett bilbygge och grejat lite mer på ångmaskinen.

Det jävligaste är att jag förmodligen måste ut med motorn ur ramen för att lyfta av cylindrarna och det känns rätt drygt just nu...:gnissla

En kvälls jobb =)

Tänk så skönt när du har lyft cylindrarna och hittat problemet! (om du nu hittar problemet dvs, men vi försöker lura dig att så är fallet så det ska hända ngt :hihi )

En kvälls jobb =)

Tänk så skönt när du har lyft cylindrarna och hittat problemet! (om du nu hittar problemet dvs, men vi försöker lura dig att så är fallet så det ska hända ngt :hihi )

Det har du rätt i, jag går ner nu och börjar riva. Tack för rövsparken!:tummenupp

Det har du rätt i, jag går ner nu och börjar riva. Tack för rövsparken!:tummenupp

Du behöver väl inga rövsparkar?:va Så länge du inte ser fram emot en impotent framtid vill säga...:gnissla

Nu Vet Jag Vad Felet...

...inte är.:hihi

Jag nöjde mig med att lyfta toppen eftersom en sönderspikad kolv syns lika bra då som om jag gör mig omaket att lyfta av cylindrarna, bortsett från ett lager sot så var det inget fel på kolvarna. Toppen såg bra ut också så jag antar att det inte är där skon klämmer.

Jag ska ta isär förgasarna sen i veckan och kolla upp membranen lite noggrannare än sist, sen ska jag starkt överväga att ringa runt och leta en komplett elhärva nu när lönen trillat in igen. Lite synd bara att kontoutdraget visar en stående åtta istället för en liggande, annars hade jag handlat direkt.

DiRrrekktTTt!1!111:D

Bifogat

• Hatten av.jpg
    Hatten av.jpg
    230.3 KB · Visningar: 66
  • Sotig kolv.jpg
    Sotig kolv.jpg
    182.5 KB · Visningar: 75
Om inte felet benats ut innan speedweekend på is kan vi arrangera sm i felsökning där. det borde ju finnas en o annan småklurig kille där. Jag ska se om inte kamasa tools vill helsponsra arrangemanget.:D

Ärligt, din hoj gör mig rädd för vad som stundar i mitt eget garage..

Om inte felet benats ut innan speedweekend på is kan vi arrangera sm i felsökning där. det borde ju finnas en o annan småklurig kille där. Jag ska se om inte kamasa tools vill helsponsra arrangemanget.:D

Ärligt, din hoj gör mig rädd för vad som stundar i mitt eget garage..
Jag lider med dig.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma