Gammel-GSX750 turbofighter

Lugn nu , Betänk att 750 motorer av dessa årsmodeller lämnar väl runt

70-75 hk på slangen Dubbla det med 1 bars laddtryck = 150

Kanske 30 hk till med 1,5 bars ladd mer klarar inte snurran:tungan

Ok, man blir så bortskämmd med alla 1300cc turbo hayabusor så jag tänkte inte att den hade 70-75hk orginal. :)

Men 150 är ju helt okej för en äldre 750, klart tuffare än en ny 750 utan.
 
"Jag passar på att flika in ett hett skivtips, M A Numminen is tha SHIT!"

[YOUTUBE-ID]wnBkstk-1Ag[/YOUTUBE-ID]

Ja visst e han bra :D
 
Nog lär det bli pulver så det räcker alltid, hade det inte varit för surgeproblemet förra sommaren så skulle den nog lyft framhjulet på alla växlar och det är bra gjort för en gammal veteran som denna.

Apropå avgasmottryck, visst är det väldigt beroende på hur mycket wastegaten orkar flöda? En sån här liten turbo behöver ju inte speciellt mycket avgasflöde för att varva upp och vid högre motorvarv så är det helt upp till wastegaten att släppa ut överskottet för att inte trycket i grenröret ska bli ohälsosamt högt, och originalventilen är ju inte stor direkt. Med en överdrivet stor wastegate som den jag har borde mottrycket hålla sig relativt lågt även på högre motorvarv, eller tänker jag fel?
 
Nog lär det bli pulver så det räcker alltid, hade det inte varit för surgeproblemet förra sommaren så skulle den nog lyft framhjulet på alla växlar och det är bra gjort för en gammal veteran som denna.

Apropå avgasmottryck, visst är det väldigt beroende på hur mycket wastegaten orkar flöda? En sån här liten turbo behöver ju inte speciellt mycket avgasflöde för att varva upp och vid högre motorvarv så är det helt upp till wastegaten att släppa ut överskottet för att inte trycket i grenröret ska bli ohälsosamt högt, och originalventilen är ju inte stor direkt. Med en överdrivet stor wastegate som den jag har borde mottrycket hålla sig relativt lågt även på högre motorvarv, eller tänker jag fel?



JApp du tänker fel , MAN KAN INTE WASTGATA SIG TILL ETT LÄGRE AVGASMOTRYCK

Detta har jag också fått lärt med stora bokstäver

Turbinverkningsgraden sjunker rejält och med den så ökar mottrycket i stället
 
Ok, då har jag lärt mig något nytt idag också. Det är alltså endast skenande laddtryck man förhindrar med en större wastegate?

Jag kommer köra med dubbla tryckmätare, en för ladd och en för mottryck så det kommer märkas direkt om mottrycket skenar iväg vid högre varv. Det borde inte kunna bli skadligt högt eftersom S80 T6:an kör med två likadana snurror, och den tar man visst 300 driftsäkra hästar ur utan större bekymmer dvs 150 hk per turbo.
 
Efter lite bockande och svetsande så sitter oljerören på kylaren igen, lite svårsvetsat med gammal olja i rören och tunna rör men det ser ut att vara tätt.

Tryckkärlet för dumpen och laddtrycksmätaren fick en av anslutningarna flyttad och svetsades fast på tryckröret till plenumet, det ska lackas senare.
 

Bifogat

  • Slang till oljekylare.JPG
    Slang till oljekylare.JPG
    191.6 KB · Visningar: 102
  • Tryckkärl till dump.JPG
    Tryckkärl till dump.JPG
    188.1 KB · Visningar: 103
I måndags lämnade jag in Dyna2000-tändplattan för byte mot rätt modell då den jag fick först inte passade, idag var jag in och hörde hur det gick.

Tror ni inte på faaan att det saknas tändplattor till -84:orna! Fram till och med -82 och -85 och framåt finns det men av någon outgrundlig anledning har dom låtit bli att göra en platta till GSX750 -84 som gissningsvis var en av de mest sålda modellerna när den kom. :confused:

Skit samma, det blir till att gå loss med rondell och borrmaskin på originalplattan och försöka flytta över givarna till den. Jag ska göra ett försök imorgon och se vad det blir...
 

Bifogat

  • Tändplattor.JPG
    Tändplattor.JPG
    190.9 KB · Visningar: 83
Mr Murphy månne...? :hihi

Du ska ha creds för att du skriver så pass mkt, varje dag finns det något att läsa :tummenupp
 
Jo du, herr Murphys ande måste ha slagit sig ner för gott i mitt tändsystem. Det funkar inte alls med originalplattan då den nya rotorn inte alls liknar den gamla, så jag får ta och göra en ny platta i aluminium nästa gång jag åker hem till byn där jag har svarven och fräsen.

Som tur är så har det inte bara jävlats idag, jag knåpade ihop ett fäste för tryckmätarna och skar ut en mall för flänsen till utblåset.

Det nya drevet har kommit så en polare ska hjälpa mig att palla upp hojen imorgon så jag kan byta det och förhoppningsvis få kedjan att räcka ihop. Av någon outgrundlig anledning så har den tidigare ägaren bytt till några kugg större drev både fram och bak vilket gjorde att originalkedjan blev för kort, rätt korkat då det inte blir någon högre utväxling att tala om...:rolleyes:
 

Bifogat

  • Tryckmätarna.JPG
    Tryckmätarna.JPG
    164.3 KB · Visningar: 82
  • Tryckmätarna 2.JPG
    Tryckmätarna 2.JPG
    160.9 KB · Visningar: 79
  • Avgasfläns.JPG
    Avgasfläns.JPG
    156.2 KB · Visningar: 73
  • Nytt bakdrev.JPG
    Nytt bakdrev.JPG
    197.7 KB · Visningar: 73
Ikväll blev det en liten pilsnerskruvning igen, bakdrevet byttes och kedjan räckte till min stora glädje ihop såpass att kedjelåset gick dit. Då jag inte har några verktyg för att nita kedjor så fick jag slipa en bult spetsig och ha polaren till att hålla en slägga som mothåll, jag hoppas det sitter ihop.

Jag gjorde ett ryck och plastade ihop framskärmen också, den var i princip avnött på mitten efter att den tagit i turbon hela förra sommaren och gått emot hjulet. Lite finspackel och lack på det så duger det nog...
 

Bifogat

  • Framskärmslagning.JPG
    Framskärmslagning.JPG
    187.4 KB · Visningar: 73
  • Nya kedjan.JPG
    Nya kedjan.JPG
    201.1 KB · Visningar: 81
Det blev några timmar i garaget idag också, ikväll ska jag ut och käka med fjällan så hon inte tror att jag glömt bort henne fullständigt...:tuttar

Framskärmen blev avkortad då den var onödigt lång tidigare. Jag drog på lite finspackel och slipade ner lyskåpan och framskärmen så nu fattas bara lacken, efter lackeringen kommer jag självklart ta korten på håll så inte mitt bedrövliga förarbete syns. Jag får ursäkta mig med att jag gjorde den mesta slipningen med en lamellrondell på vinkelslipen då jag inte hade sandpapper hemma.:)

Medan jag väntade på att spacklet skulle torka så måttade jag till tändkablarna och sågade till en ny undertail då den gamla hade ett urtag för batterilådan som inte finns kvar längre, då den ska lackas svart så får jag väl se hur den ser ut efter några mil i stensprut från bakhjulet. Jag tänkte först ha den olackad men det passar inget vidare med en undertail i borstat rostfritt när resten av hojen är svartlackad.

Jag har förresten ångrat mig angående gaffelstabilisatorn, det ser dumt ut att ha den i guld så när jag lackar allt annat så ska den få bli svart den också. Då är bara fälgarna och delar av bromsoken guldfärgade och det får räcka.
 

Bifogat

  • Klart för lack.JPG
    Klart för lack.JPG
    199.6 KB · Visningar: 82
  • Slipad framskärm.JPG
    Slipad framskärm.JPG
    199.9 KB · Visningar: 78
  • Tändkablarna dragna.JPG
    Tändkablarna dragna.JPG
    189 KB · Visningar: 76
  • Ny undertail.JPG
    Ny undertail.JPG
    164.3 KB · Visningar: 75
Jag har förresten ångrat mig angående gaffelstabilisatorn, det ser dumt ut att ha den i guld så när jag lackar allt annat så ska den få bli svart den också. Då är bara fälgarna och delar av bromsoken guldfärgade och det får räcka.

Jag HAR läst hela tråden, men just nu orkar jag inte börja om, gaffelstabilisatorn, är det köpes eller har du gjort den själv?

Jag vet att den fanns att köpa förr, men det är ju knappast något som ligger kvar i hyllorna hos någon handlare.
 
Last edited:
Visst är det en köpegrej och jag har för mig att det var av Roffes jag beställde den, då jag är rätt glömsk av mig så är jag inte helt säker...
 
Jag HAR läst hela tråden, men just nu orkar jag inte börja om, gaffelstabilisatorn, är det köpes eller har du gjort den själv?

Jag vet att den fanns att köpa förr, men det är ju knappast något som ligger kvar i hyllorna hos någon handlare.

Det finns på Touringbutiken också. Surfa till www.touring.se och skriv in "gaffelstabilisator" i sökrutan nere till vänster. De har till gammelhojar också.
 
Okej, hittade den i Roffes, såg bra ut, men 895:- för lite aluminium !!!!
 
Dä ä billllli´t dä!:D

Tanken var att jag skulle göra ett ryck i kväll och lacka det som är kvar, men eftersom förkylningar har en förmåga att ta orken ur en så gav jag fan i det. Jag borrade i alla fall upp popnitshålen i undertailen, med tungan i rätt mun då snikborrmaskinen totalt ballat ur och går på full spetta så fort kontakten är isatt...:näsblod

Om jag inte är liggandes imorgon ska jag ner och lacka lite.
 
Jag var ner igår eftermiddag och lackade allt utom undertail och kylarfästet som ska få hammarlack, och det blev ju svart i alla fall.

Färgen jag köpte var det så lite kvar av så jag blev tvungen att ta en gammal färg istället som klumpade sig i sprutan, kombinera det med ett sjukt dammigt garage och tidsbrist på grund av ett kvällsjobb så förstår ni nog vilken showlack det blev...:D

Har jag tid så ska jag ner ikväll och lacka resten och ta några bilder på eländet, jag måste ändå ta lite mått för tändplattan och lite annat som jag ska tillverka när jag är hemma i byn i helgen.
 
Last edited:
Jag var ner för en stund sedan och monterade på en del grejor. Reglagen på styret sattes tillbaka trots att dom är ganska flidda, jag har inte lust att måla om dom eftersom det krävs en jäkla maskering för att inte knappar och sånt ska bli svarta.

Nu börjar det sakta men säkert likna en hoj igen.:tummenupp
 

Bifogat

  • Lackade grejor.JPG
    Lackade grejor.JPG
    197.2 KB · Visningar: 84
  • Lackad framskärm.JPG
    Lackad framskärm.JPG
    199.9 KB · Visningar: 79
  • Lackad lyskåpa.JPG
    Lackad lyskåpa.JPG
    180.8 KB · Visningar: 77
  • Lackat tryckrör.JPG
    Lackat tryckrör.JPG
    183.1 KB · Visningar: 82
I helgen var jag hem till byn och gjorde några timmar vid svarven, bland annat så blev det lite prylar till hojen såsom ett rör till oljereturen och två nylonpluggar till hålen uppepå gaffelbenen så inte oljan skvätter ur om jag prickar ett krondike i sommar. Jag hade inte material hemma för att göra en ny tändplatta så i veckan måste jag åka och köpa en 10mm aluminiumplatta så jag kan göra den nästa helg ifall jag åker hem.

Efter jobbet idag passade jag på att åka hoj i finvädret och sen råkade jag hamna i lite spontanskruvning så nu är undertail, oljeslangar och kylarfästet lackat, kontakten till bromslyset ihoplödd och avgasflänsen mot turbon utskuren.:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top