Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_ skrev:
2677350 Idag har jag gjort dumppipan från turbon och hållarna till lyset, dom saknar lite puts och hålborrning men annars funkar dom rätt bra.

//Anders

Snyggigt bygge *inspirerad* :yoparty

Men sitter inte turbon lite nära skärmen? Den kommer ju att röra sig bakåt när det fjädrar in och så mjuka som ES/EF-fjädrarna är så undrar jag om inte du antingen borde byta dem eller kapa skärmen?

Eller har du provat att trycka ihop gaffeln med turbon på plats? *nyfiken*
Har inte bestämt mig om jag skall göra min ES till en projekthoj eller om jag skall småpyssla lite med den och sälja till våren. Kul att se att någon bygger på en sån. Way to go! :tummenupp

Nyfiken på sittställningen också nu när du bytt till styre och risers. Styrhalvorna och den låga sitthöjden i förhållande till fotpinnarna gör att jag tycker att den känns lite trång med allt läder på kroppen och ryggskydd men det är jag det (184 cm & 93 kg)
 
Last edited:
Tack och bock!

Jo, framdämparen är aningens mjuk. Jag har sänkt gaffelbenen två cm och tänker fräsa upp fästhålen för framskärmen så den kan sänkas närmare hjulet, men det blir nog tight ändå. Det blir inte bättre av att packboxarna läcker som såll, så jag får se hur pass mjuk dämparen är efter att jag bytt dom och fyllt upp med olja.

Jag har kikat lite på en sprängskiss på dämparen, och det skulle nog inte vara några problem att svarva ett par nylonpuckar som inlägg för att styva upp fjädrarna lite.

Angående sittställningen så är jag 182cm och 76kg och sitter som en kung på den, lite lätt framåtlutad utan att hänga på styret. Det enda som ändrats från original är styret som är lite högre nu än det skabbiga bockstyret som satt där tidigare.

Klart som fan att du ska projektera livet ur ES:en! En sån härk får man väl inte många kronor för ändå så det bättre att bygga något fränt av den...

//Anders
 
ett litet tips för ett brutalare stuk..
sänk framlysena lite..
sen kanske gjuta nån slags buellkåpa el likn :)
 
Kul bygge, du verkar vara en händig jävel : )

Hoppas allt går bra och du får ut massa hästar ur motorn! :tummenupp
 
Jo, det behövs lite justeringar med lyset för att få till stuket. När jag får laddtrycksmätaren ska jag börja skissa på en kåpa som följer lysena och går upp mot mätaren, sen blir det till att såga och putsa med blå styrofoam och plasta upp den när den duger.

Jag vet inte hur mycket krut jag tänker lägga på utseendet innan jag vet att motorn går som den ska, med lite tur så är hojen igång någon gång i januari/februari och då ska den skeppas iväg till en bromsbänk för att bestyckas ordentligt. Om dom som rår om bänken går med på det vore det bra om hojen kunde bromsas även utan laddtryck så jag kan försöka få den igenom en regbesiktning senare...

//Anders
 
Nu är returnippeln svarvad och fastsatt i tanken under dynkanten, och pitotröret fastsvetsat i tilloppsröret till plenumet.

Nu är det mesta grovjobbet färdigt faktiskt, kvar att svetsa är sista rörkröken från plenumet till turbon. Sen är det bara att dra slangar, el, montera mätare och sånt och grovbestycka förgasarna för etanol.

Apropå det, är det någon som har en aning om vilket laddtryck en K14 är grundinställd på? Om det är tillräckligt lågt kanske jag kan provköra motorn på 98 oktan utan att riskera spikningar, jag ids nämligen inte plocka isär wastegaten och modifiera fjädern....

//Anders
 
Ta ett T kors och lite slang, koppla in en slang på Wg:n sen tar du t korset och anluter ena utgången till wg:n, den andra till en ladd mätare och den tredje till en lös slang. Ta en kompressor och blås försiktigt i den lösa slangen, när wg:n börjar öppna så läser du av laddmätaren, där nånstans borde ditt laddtryck hamna. Sen så antar jag att det går att justera laddtrycket lite grann på stången på wg:n. Gänga in den för högre ladd och ut för mindre ladd. Lycka till!
 
smen skrev:
2672199 Är det någon som har en vettig förklaring vadför det ändras lager mellan 750 och 1100? God Jul :)
Suzuki var efter Honda och Kawa med fyrtaktsmotorer.
För att vara säkra på att det skulle hålla så var deras första
motorer GS750/1000/1100 rullagrade.
GSX750 ansågs väl klara sig med glidlager, de värsta gasarna köpte
GSX1100 som hade högst effekt original och var trimmningsvänlig.

Just my 50öre
 
BMW R90s skrev:
2679466 Suzuki var efter Honda och Kawa med fyrtaktsmotorer.
För att vara säkra på att det skulle hålla så var deras första
motorer GS750/1000/1100 rullagrade.
GSX750 ansågs väl klara sig med glidlager, de värsta gasarna köpte
GSX1100 som hade högst effekt original och var trimmningsvänlig.

Just my 50öre

Man lär så länge man lever. :tummenupp
 
I väntan på de sista delarna jag beställt har jag gjort trycknippeln som sitter på insugsröret och ska vara kopplad till dumpventilen, och en förgrening från pitotröret till fyra tryckslangar. Dessutom har jag sänkt framskärmen en centimeter för att få lite mer avstånd till turbon...

Oljefilter och packboxar till framgaffeln kom med bussen idag, så när oljeslangarna till turbon är gjorda är det bara grejorna från Mc-xpress som fattas för att jag ska kunna göra en provstart!

//Anders
 

Bifogat

  • Trycknippel.JPG
    Trycknippel.JPG
    61.7 KB · Visningar: 185
  • Plenum 20.JPG
    Plenum 20.JPG
    70.6 KB · Visningar: 229
_Johansson_ skrev:
2683764 I väntan på de sista delarna jag beställt har jag gjort trycknippeln som sitter på insugsröret och ska vara kopplad till dumpventilen, och en förgrening från pitotröret till fyra tryckslangar. Dessutom har jag sänkt framskärmen en centimeter för att få lite mer avstånd till turbon...

Oljefilter och packboxar till framgaffeln kom med bussen idag, så när oljeslangarna till turbon är gjorda är det bara grejorna från Mc-xpress som fattas för att jag ska kunna göra en provstart!

//Anders


Hade du tänkt behålla originaldämparen bak eller uppgradera? Jag har dragit åt förspänningen och returdämpningen på max för att få någon sorts styvhet i den (åt h-e för mjukt annars) men jag misstänker att den behöver renoveras eller bytas ut för det är lite svajigt när man drar på i/ur en kurva.

Jag tycker framgaffeln är visserligen ganska mjuk, även i hårdaste läget på fjäderförspänningen, men med friska packboxar så funkar den rätt bra faktiskt för att vara så gammal (förre ägaren bytte förra året). Jag bytte bromsvätskan i somras och då började anti-diven funka. Det som kom ut när jag bytte såg ut som Baileys ... blueärghk..
 
Ska jag vara ärlig så har jag inte tänkt alls, jag provkörde knappt hojen innan jag plockade isär den och började bygga så jag har ingen aning om hur den är att köra...

Visar det sig att turbokonverteringen blir bra så lär jag nog börja fundera på att byta upp mig i fjädringsväg, men innan jag hunnit ut och hårdtesta hojen ett antal mil lugnar jag mig med inköpen.

//Anders
 
Äntligen har prylarna från MCXpress dykt upp, blev tydligen nåt strul med beställningen men nu ligger dom hos lanthandlarn i byn. Lär kunna bli en hel del gjort i morgon!

//Anders
 
Nu är plenumet målat och klart. Tydligen så har MCxpress börjat göra egna dumpar istället för den svarta plastdumpen som dom sålde tidigare, inte dåligt att få en tjusig aluminiumdump för samma peng som en i plast!

Som tur var så fanns det så mycket överskott av "rak" slang på böjen jag beställde så det räckte till fyra stumpar mellan förgasarna och plenumet, då slapp jag lägga ut ett par hundringar extra för att få tag i en decimeter slang...

//Anders
 

Bifogat

  • Plenum 22.JPG
    Plenum 22.JPG
    52.5 KB · Visningar: 218
  • Plenum 24.JPG
    Plenum 24.JPG
    63.8 KB · Visningar: 312
  • Plenum 25.JPG
    Plenum 25.JPG
    40.8 KB · Visningar: 266
Lita på det! Med lite tur har jag ett fast jobb i Östersund på G till våren, tänk att få slippa ligga borta på traktamente och kunna skruva och åka hoj alla kvällar i veckan! :banana

När jag har provstartat hojen och sett att jag inte gjort något skitfel någonstans ska jag dra upp den till HD-meken i Åre och få den bestyckad för etanol på deras bänk, lär kosta en slant men jag gissar att det lönar sig i längden att göra det riktigt på en gång. Då kan jag desutom få de bromspapper som behövs för att typa hojen med snurra vilket kan vara bra när den är kåplös...

Jag kommer förresten att bo på Frösön hela februari genom jobbet, tänk om det fanns någon turbohoj i närheten som man kunde få glo lite på någon kväll... ;)

//Anders
 
Snyggt :tummenupp Då är det väl nästan bara bänkning och bestyckning kvar? Snart är det sommar :)
 
riktigt ballt projekt, respekt för det:tummenupp lycka till och hoppas att allt blir bra, glöm bara inte att lägga upp en uppstarts- och testvideo när det är klart!!!:D
 
Jag tänkte oxå besöka HD akutens bromsbänk med rettan när den är klar, men jag ska köra på vanlig 98 oktan. Frågan är hur stor erfarenhet dom har på bänken, dom har ju nyss istallerat den...men det är ju absolut värt ett försök iaf, närmare dit än till sudsvall. Ja Frösön d är grejer det:D Klart du kan komma förbi och slänga ett öga på bågen:tummenupp surra lite överladd över en kopp java:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top