Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_ skrev:
2482506 Fler bilder:

Farligt det där med att kapa av dynan på en turbo hoj du kan ju åka av haha(men du har väll starka armar :P )

:tummenupp För ett nice bygge får hoppas jag får se den till nästa sommar i östersund någon gång :)
 
Jäpp, skottar man grus hela veckorna vore det väl fan om man inte skulle orka hålla sig kvar på en veteranhoj! *skratt*

Tackar! Du kan lita på att det blir några resor med hojen till stan, där finns närmaste etanolpumpen nämligen...
 
Jag plockade bort originalstyret idag och provmonterade crosstyret med strippor för att se hur höga hållarna bör vara, möjligtvis ska jag sänka styret någon centimeter till för att sitta lite mer framåtlutad.

Jag börjar tycka att en frontkåpa från en Duke skulle sitta som en fläskläpp eftersom den har ungefär samma linjer som tanken, vad tycker ni?
 

Bifogat

  • Hojen1.JPG
    Hojen1.JPG
    101.2 KB · Visningar: 342
  • Hojen2.JPG
    Hojen2.JPG
    131.1 KB · Visningar: 224
  • Duke2.jpg
    Duke2.jpg
    65.6 KB · Visningar: 162
Det var ett tag sedan jag skrev något här, mest på grund av att jag inte haft tid att göra så värst mycket på hojen eftersom andra projekt har dragit ut på tiden. Nu framöver kommer jag få mer tid på helgerna så jag ska försöka ta tag i byggandet så jag inte står där i juni med en halvfärdig turbohoj...

Jag har i alla fall räknat lite mer på kompressormappen och kommit fram till att den turbon jag har (K14) passar bättre än jag trodde, den håller sig inom 70% området från det att den laddar fullt till maxvarv. Frågan är om jag har rätt storlek på avgashuset, men det lär nog visa sig så småningom.

För några helger sedan tänkte jag göra ett ryck med grenröret och punktade ihop rörändarna mot turboflänsen efter att ha dragit fast dom i toppen, men det slog sig såklart när jag tog loss det från motorn. Det är nog bara att bita ihop och göra en jigg för att slippa jävlas mer.

Jag köpte en 320 kilos fräs förra veckan som jag kommer att ha mycket nytta av framöver, till att börja med ska jag försöka göra ett par risers till crosstyret.

//Anders
 

Bifogat

  • Turbokurvan (Medium).JPG
    Turbokurvan (Medium).JPG
    135.7 KB · Visningar: 152
_Johansson_ skrev:
2626619 Det var ett tag sedan jag skrev något här, mest på grund av att jag inte haft tid att göra så värst mycket på hojen eftersom andra projekt har dragit ut på tiden. Nu framöver kommer jag få mer tid på helgerna så jag ska försöka ta tag i byggandet så jag inte står där i juni med en halvfärdig turbohoj...

Jag har i alla fall räknat lite mer på kompressormappen och kommit fram till att den turbon jag har (K14) passar bättre än jag trodde, den håller sig inom 70% området från det att den laddar fullt till maxvarv. Frågan är om jag har rätt storlek på avgashuset, men det lär nog visa sig så småningom.

För några helger sedan tänkte jag göra ett ryck med grenröret och punktade ihop rörändarna mot turboflänsen efter att ha dragit fast dom i toppen, men det slog sig såklart när jag tog loss det från motorn. Det är nog bara att bita ihop och göra en jigg för att slippa jävlas mer.

Jag köpte en 320 kilos fräs förra veckan som jag kommer att ha mycket nytta av framöver, till att börja med ska jag försöka göra ett par risers till crosstyret.

//Anders
Kul att höra att du är på gång igen :tummenupp Att stå med en halvfärdig hoj som man inte kan köra med när solen skiner och det är 25 grader varmt, är inte så kul :rolleyes:

Ang. din kompressormapp, jag är skitkass på sådant, men hur/var har du fått reda på flödet i motorn? Hur mycket ska du ladda? Ska bara försöka komma på om jag har tänkt rätt...
Jag känner igen det där att rören slår sig. Man kan bli knäpp för mindre...
Fräs är bra att ha! Jag vill också ha en... men som student får jag nog vänta ett tag :D
 
Har du bromspapper på hojen? Det är nog en förutsätting för att kunna räkna ut några exaktare siffror, annars blir det till att gissa sig fram.

Jag använde ett program som heter "Turbo calculator" eller något i den stilen som finns på nätet, har du bromspapper och volymen på motorn så ska det räcka för att räkna sig fram. Det finns en del kompressormappar inlagda i programmet så du kan testa dig fram till rätt turbo. Det enda som man inte får ut är storleken på avgashuset men där går det ju prova sig fram.

//Anders
 
_Johansson_ skrev:
2627533 Har du bromspapper på hojen? Det är nog en förutsätting för att kunna räkna ut några exaktare siffror, annars blir det till att gissa sig fram.

Jag använde ett program som heter "Turbo calculator" eller något i den stilen som finns på nätet, har du bromspapper och volymen på motorn så ska det räcka för att räkna sig fram. Det finns en del kompressormappar inlagda i programmet så du kan testa dig fram till rätt turbo. Det enda som man inte får ut är storleken på avgashuset men där går det ju prova sig fram.

//Anders
Jajjemän, bromspapper har jag. Jag hittade det där programmet nyss, ska installera och prova. Tackar! :tummenupp
 
Nu sitter styret på plats, det fattas bara ett par insexskruvar vilket märks på gliporna mot styret.

//Anders
 

Bifogat

  • Styrhållare 1.JPG
    Styrhållare 1.JPG
    74.6 KB · Visningar: 220
  • Styrhållare 8.JPG
    Styrhållare 8.JPG
    55.1 KB · Visningar: 332
  • Styrhållare 5.JPG
    Styrhållare 5.JPG
    77.5 KB · Visningar: 295
En sån där fräs skulle jag kunna tänka mig att ha ståendes i garaget också :)

Fränt bygge, det kommer säkert att gå tillräckligt fort i slutändan ;)
 
Idag har jag gjort jiggen till grenröret och börjat svetsa ihop det, just nu ligger det i garaget och svalnar efter att jag värmt det med gasol för att få spänningarna att släppa.

//Anders
 

Bifogat

  • Grenrör 14.JPG
    Grenrör 14.JPG
    65.9 KB · Visningar: 478
hörru! du måste ju ha clip ons på den dära :yoparty
you can do it...
do it, do it.
 
Nähh, då måste jag flytta bak fotpinnar och grejs för att sitta som folk.

Dessutom har jag läst i en bok att alla tuffa killar kör med cross-styre... *ASG*

//Anders
 
Nu sitter snurran på plats!

Det var en del klater innan jag fick grenröret att passa efter svetsningen då det slog sig lite trots att jag eftervärmde det, men efter lite slipning så halkade det dit. Nu fattas bara lite puts och stuts innan jag kan dra dit det för gott.

Jag passade även på att pinbulta toppen så jag slipper köra med bultar för att sätta fast grenröret.

//Anders
 

Bifogat

  • Grenrör 17.JPG
    Grenrör 17.JPG
    77.8 KB · Visningar: 472
  • Grenrör 19.JPG
    Grenrör 19.JPG
    80.7 KB · Visningar: 355
Och det var ingen som läste mitt inlägg ang oljetryck,,,,ELLER?

Är ju inte den bästa motorn att turbomata(behövs helst över 1,5-2,0 kg/cm,,,,,)just pga. det låga oljetrycket,,men, men LYCKA TILL, du,,

Operation impossible,,
Hur manga GSX:er(750 eller 1100)(OBS : EJ R-modellar) har du sett i verkligheten(ej på strippen) som kör med turbo???????????????????
Hälsar Frostie.
 
Nix, det inlägget måste jag ha missat.

Det finns väl bara ett sätt att ta reda på om det funkar, och det är att prova och se hur turbon mår efter ett tag. Skulle oljetrycket vara för lågt så går det ju alltid skaffa en 12V pump och använda för att höja trycket före turbon, en mindre membranpump borde klara av att ge ett par kilos tryckökning.

Ingenting är som bekant omöjligt...

//Anders
 
_Johansson_ skrev:
2652650 Nix, det inlägget måste jag ha missat.

Det finns väl bara ett sätt att ta reda på om det funkar, och det är att prova och se hur turbon mår efter ett tag. Skulle oljetrycket vara för lågt så går det ju alltid skaffa en 12V pump och använda för att höja trycket före turbon, en mindre membranpump borde klara av att ge ett par kilos tryckökning.

Ingenting är som bekant omöjligt...

//Anders[/QUOTE

Hej du.
Nej, det är mina takter också,,men,,,,,
Men, en 12-voltspump drar mellan 5-10 ampere(och krävar seperat oljetank samt att den måste kunne suga och trycka,,om du inte kan få den så lågt så att den endast måste suga,,men iaf),,och din hoj är ju inte världens mest moderna, med sådär 3-400 watt,,så ,,;-)
Har du 250 w, så är det väl bra så,,är "bara " ca 20 A.
En mindra membranpump räcker INTE,,det kan jag lova dig,,;-)]
Hälsar Frostie.
 
En sak som du bör göra är att byta drev till oljepumpen som gör att man får 30% högre kapacitet på pumpen. Sen så kan man sätta strypning i oljekanalen nere vid oljefiltret. Om jag inte minns fel så har det varit uppe någon bild innan här på sporthoj.

Saxat från en gammal tråd här i forumet. Är det någon som har info om hur man stryper oljeflödet till vevlagringen så vore jag tacksam, att börja krångla med en extra oljepump lär kunna bli rätt besvärligt.

//Anders
 
Jag kan trösta dig att min cykel funkar utan problem men dock så är det bytat drev och strypt oljan.:corn
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top