Gammalt skit

Jag skulle byta hoj vart 3:e år ungefär om jag hade råd. Självklart får vissa kultstatus och i jämförelse med nya så finns det ibland lite nostalgi i att köra äldre hojjar.

Men samtidigt så vänjer man sej vid kraften och väghållningen och vill ha mer, även om man inte kan utnyttja det man har till fullo.

Undra hur det känns att ha en gammal hoj fast turbokonverterad eller trimmad till dagens effekter????
Har aldrig provat men det kanske kan vara ett alternativ.

Sen bor det en "posör" i oss allihop, de nya är ju anpassade efter vad som gäller nu. För ni som har "äldre" hojjar har väl inte bruna medaljongtapeter hemma eller? :va :)

IMHO
 
GSXR1100R skrev:
Men tydligen så måste man ha det senaste idag, annars kan man lika bra va utan :confused:

Det är ingen ny företeelse. Var generation går nog igenom samma fas åtminstone en gång i livet.

Har du kört samma cykel i 14 år kanske du känner att det är dags att gå vidare. Du kan se den som avskriven vid det här laget och med gott samvete köpa något nyare eller rent av helt nytt om samvetet och ekonomin tillåter.

Personligen lägger jag inga värderingar i dem som bytar motorcykel ofta. Inte så länge de bekostar det på egen hand.

//Harm
 
Min numera stulna Gixxer 1000-03 har varit värd varenda krona under den här säsongen som har varit den dyraste i min hojhistoria. Det var inget fel att köra gammelgixxern i 3 år, det är en schysst hoj, men de går inte att jämföra. Jag har aldrig haft såhär kul med en hoj nånsin.
 
GSXR1100R skrev:
Jag har haft samma hoj nu i 14 år, jag köpte min GSX1100R ny -90, den har nu rullat 13.000 mil och går som en klocka, visst är man sugen på något nytt men med en förs. kostn. på 2500:- hel/hel är svårslaget.

Jag kör även på bana med mitt gamla blysänke, den funkar bra till det mesta.

Man läser ofta om killar som köpt den senaste R1GixxerKawwan -04 samt ny posörutrustning på våren och sen säljer hela klabbet till hösten bara för att det va så dyrt, ofta så förlorar dom mer pengar på detta än vad jag har som årsbudget på mina hojar inklusive racehojarna.

Men tydligen så måste man ha det senaste idag, annars kan man lika bra va utan :confused:

Kom på en till sak:-frågan är ju den dagen det är dags att byta, har man en gammal hoj kanske man ju lika gärna ha kvar den o bara köpa nytt...går det att sälja sporthojar med 10 000-15 000 mil på? Men det borde ju inte vara ett problem, för den som köper en sådan VET ju att det är servad/vårdan annars går det inte att pressar ur så mycket om den är misskött.
 
vågen skrev:
Gnäll eller bara spam? Kanske en uppmaning? Vad går det hela ut på?


När jag läste rubriken trodde jag att det var titteln på GSXR1100Rs självbiografi.

Men såklart att man vill ha en nyare hoj om man har råd att köra den lika mycket som en gammal hoj. Så skulle jag ha obegränsat med stålars skulle jag garanterat bara köpa nya hojar och hojar som jag ville ha när jag var liten.
 
Eftersom du är en äldre man, precis som jag kan du ju vara lite smart och handla en R1:a 98/99 som är svinbilliga att försäkra. 6900,- hel/hel i MALMÖ på mej själv.

Du som bor ude po lannet kan nog få ner den till runt 4 max!

Billet för massa ös och något nyare teknik.
 
Jag åkte fzr1000 1995:a ifjol och åker r1 00:a i år o jag skulle aldrig byta till en fzr igen,sen att jag fick billigare förs hos samma bolag på r1:an gör ju inget heller.
men som sagt byter aldrig ner mig igen,är en så otroligt stor skillnad r1:an är riktigt rolig när det svänger det var inte den gamla hojen utan den var bara kul rakt fram.
 
Pejo skrev:
Thanks for sharing, sort of...

Fast du missar en liten grej... När du köpte din så var du fränast i kvarteret.
(jag tänker föressten behålla min skorv ett tag... )
1990 va GSX1100R det coolaste och snabbaste man kunde ha, jag va oxå en posör på den tiden, men jag besämde mig för att behålla skrotet, mina banhojar är 80 kg lättare med underbart chassie och på bana så har jag nytta av det.

Jag brukar filma från tanken åt BE och gjorde även det i söndags på Knutstorp, inga problem att röka hela ligan i gul grupp med gammelgixxern, detta trots att det vimlade av nya R1KawwaHondor, detta ger vissa en tankeställare.
 
tobbeviking skrev:
Sedan har vi ju folket som kombinerar gat med banåka, då får man lägga in andra fakta i val av hoj och vilka behov man tycker sig ha.
Men som sagts i många andra trådar, köp det man har råd till att äga...
//Tobbe
Ja förvisso, men hur kul är det att klota på bana med en ny hoj, då är det bättre att ha ett gammalt härke på gatan och en modernare räcerhoj på bana, det kostar mindre än en ny posörhoj.
 
GSXR1100R skrev:
1990 va GSX1100R det coolaste och snabbaste man kunde ha, jag va oxå en posör på den tiden, men jag besämde mig för att behålla skrotet,

Dåså, då är det bara att ge folk tid o låta dem komma till insikt. En del gör det, åker hoj för att det är skoj, andra hittar på nåt annat... säljer hojjen så andra får åka roliga hojjar till bra beg-priser.
 
Pejo skrev:
Dåså, då är det bara att ge folk tid o låta dem komma till insikt. En del gör det, åker hoj för att det är skoj, andra hittar på nåt annat... säljer hojjen så andra får åka roliga hojjar till bra beg-priser.
Jag menar inte att alla måste harva runt med gammalt skrot, har man råd så skaffar man sig en ny plastraket, problemet är att dom som inte har råd med en ny hoj hellre avstår ifrån hojåkning pga detta.
 
GSXR1100R skrev:
Jag menar inte att alla måste harva runt med gammalt skrot, har man råd så skaffar man sig en ny plastraket, problemet är att dom som inte har råd med en ny hoj hellre avstår ifrån hojåkning pga detta.

Vill folk inte åka på gamla cyklar måste dom väl få slippa? Jag förstår inte problemet.
 
GSXR1100R skrev:
Jag menar inte att alla måste harva runt med gammalt skrot, har man råd så skaffar man sig en ny plastraket, problemet är att dom som inte har råd med en ny hoj hellre avstår ifrån hojåkning pga detta.

Är detta något problem då? Mer begagnade hojar över = lägre pris, vilket är bra för oss som inte måste ha det senaste.
Dessutom är ju dessa personer ändå bara posörer, så det är kanske bättre att de låter bli att köra hoj, än att de slangar på ett gammalt härke genom stan.

Hur jag än vänder och vrider på det, så ser jag bara fördelar... :va
 
GSXR1100R skrev:
Jag har haft samma hoj nu i 14 år, jag köpte min GSX1100R ny -90, den har nu rullat 13.000 mil och går som en klocka, visst är man sugen på något nytt men med en förs. kostn. på 2500:- hel/hel är svårslaget.

Jag kör även på bana med mitt gamla blysänke, den funkar bra till det mesta.

Man läser ofta om killar som köpt den senaste R1GixxerKawwan -04 samt ny posörutrustning på våren och sen säljer hela klabbet till hösten bara för att det va så dyrt, ofta så förlorar dom mer pengar på detta än vad jag har som årsbudget på mina hojar inklusive racehojarna.

Men tydligen så måste man ha det senaste idag, annars kan man lika bra va utan :confused:
Men iof har det väl alltid varit så.
Man ska inte bry sig ett skit i vad andra tycker... bara du själv är nöjd så spelar det väl ingenroll eller?
 
Rigge skrev:
Vill folk inte åka på gamla cyklar måste dom väl få slippa? Jag förstår inte problemet.
Jag säger inte att det är ett problem, jag bara ser trenden att vissa hellre inte kör alls än att ha det allra senaste, sen tror vissa att dom är Rossi bara för att dom skaffar en flång ny räcer, jag kör hoj för att det är kul och inget annat, jag har dessutom råd att köpa en ny sporthoj om jag vill men tycker inte att jag kan utnyttja den fullt ut på gata, att sen försäkringspremien avskräcker och att risken att den blir stulen om jag bara har trafik på den är den sista spiken i kistan.
 
Bo_jahn skrev:
Är detta något problem då? Mer begagnade hojar över = lägre pris, vilket är bra för oss som inte måste ha det senaste.
Dessutom är ju dessa personer ändå bara posörer, så det är kanske bättre att de låter bli att köra hoj, än att de slangar på ett gammalt härke genom stan.

Hur jag än vänder och vrider på det, så ser jag bara fördelar... :va
Ja det gynnar dom som vill köpa beg. moderna hojar :tummenupp
 
Jag hann bara 25 mil på min gammelgixxer, men de räckte för att inse att en nyare konstruktion gör de hela roligare. Framför allt vikten o körställningen är avgörande för mig.

edit: fast hade ja inte haft råd hade ja lätt gått tillbaka istället för o inte köra, det är inte ens ett alternativ, säljer allt ja äger o har innan ja ger upp hojåkandet!
 
HanneZ skrev:
Jag hann bara 25 mil på min gammelgixxer, men de räckte för att inse att en nyare konstruktion gör de hela roligare. Framför allt vikten o körställningen är avgörande för mig.

edit: fast hade ja inte haft råd hade ja lätt gått tillbaka istället för o inte köra, det är inte ens ett alternativ, säljer allt ja äger o har innan ja ger upp hojåkandet!
Precis min inställning oxå, kör med det du har råd med.
 
GSXR1100R skrev:
1990 va GSX1100R det coolaste och snabbaste man kunde ha, jag va oxå en posör på den tiden, men jag besämde mig för att behålla skrotet, mina banhojar är 80 kg lättare med underbart chassie och på bana så har jag nytta av det.

Jag brukar filma från tanken åt BE och gjorde även det i söndags på Knutstorp, inga problem att röka hela ligan i gul grupp med gammelgixxern, detta trots att det vimlade av nya R1KawwaHondor, detta ger vissa en tankeställare.

Lugn bara lugn, när dom har kört lika många varv som du på bana så blir nog förhållandet det omvända.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top