Gammalt skit!!!

Okej nu börjar det snart bli dags att skruva ihop eländet.
Packningssatsen hämtas i veckan och sen är det bara att
sätta igång med ihopsättningen av motorn. Tyvärr finns inte
tid i överflöd så det lär ta ett tag :6surkart
Kastar in en bild på min egentillverkade toppsmörjning :tummenupp
Gängan i ventilkåpan är M8x1,25 och banjobultarna jag har är M8x1
och M10x1. Därför svarvade jag en "adapter". Alternativet
är att gänga upp till M10x1 i ventilkåpan men jag ville flytta
ut allt för att kunna ha dragningen som på bilden.
Motospeed har ett toppsmörjningskit som dom vill ha 4800:- för :kocko

Vid intresse tillverkar jag detta "kit" när tid finnes (och när mitt är testat) Pm'a!
 

Bifogat

  • ToppsmörjEget.jpg
    ToppsmörjEget.jpg
    94 KB · Visningar: 59
Last edited:
Ja så var det det här med o-ringarna :va
Vad som ska sitta vart hoppas jag visar sig när grejerna ska ihop.
Eftersom inte hela motorn är riven så ska nog inte alla gå åt vid monteringen.
Några har jag koll på men inte alla. Någon som vet redan nu var alla ska sitta?
 

Bifogat

  • Oringar.jpg
    Oringar.jpg
    83.9 KB · Visningar: 42
Och så har jag fått Übergröna ventiltätningar :banana
 

Bifogat

  • Tatningar.jpg
    Tatningar.jpg
    73.6 KB · Visningar: 44
gasolis skrev:
Ja så var det det här med o-ringarna
När du monterar ihop den ger det sig vad som ska sitta var. Iaf om du hade koll på var de gamla satt någonstans. De mest viktiga är den mellan motorhalvorna och den mellan sump och undre halvan (o-ringen som sitter på en kopparpackningen). De som sitter på dragstängerna mellan cylle och topp är väldigt känsliga - se även till att dom inte tiltar/hamnar snett vid monteringen.
När du monterar toppen är även de främre oljereturrörenas stora o-ringar känsliga för att bli "nypta". Mycket olja och finess krävs. Jag lägger på toppen och knackar försiktigt på rörkröken så att röret rör sig uppåt i små steg så att o-ringen får chans att "rätta in sig" mellan varje liten knackning. Går det trögt, använd inte mer våld. Försök få in o-ringen med en liten skruvmejsel istället. Dvs typ "pilla in skjortan innanför byxlinningen".
 
andersbrink skrev:
Absolut enklaste och effektivaste sättet att fixa en sliten koppling är att montera en dubbel stållamell längst in i korgen. Då får alla stål- och fiberlameller en fräsch yta att jobba emot - samtidigt som den extra stållamellen tar upp slacket i kopplingsfjädrarna som slitaget av fiberlamellerna åstadkommit. En s.k. trippel-fix! :D

En fundering.....; Det är ingen risk att det blir för tight med en till stållamell?


andersbrink skrev:
De mest viktiga är den mellan motorhalvorna och den mellan sump och undre halvan (o-ringen som sitter på en kopparpackningen).

Mellan motorhalvorna? Du menar halvorna man delar på för att riva hela
motorn? Dom halvorna har jag inte särat på, (finns ju andra :tuttar ), så
det är inget att oroa sig för. Tyckte bara det var så många o-ringar som ingick
i satsen så det skulle vara intressant att veta vilka som fortfarande sitter
kvar i motorn. (Den med kopparpackningen har jag koll på :tummenupp )

Tack än en gång för all hjälp :Bugar
 
gasolis skrev:
En fundering.....; Det är ingen risk att det blir för tight med en till stållamell?
Om det blir för tajt med en extra stållamell kan du inte koppla ur ordentligt, dvs att kopplingshandtaget inte går att dra in ända till "botten". Det tar stopp helt enkelt. Det är det enda som kan hända. Inget kan gå sönder.
 
Fan nu blev det :confused: direkt när det ska börja skruvas ihop!
Jag har som på bilden en tunn bricka längst ner. Men i Haynesmanualen
säger/visar dom ingenting om dessa brickor. Är dom standard eller nåt
som "lagts dit" efteråt? Dom är ju så stora att dom ej centrerar runt
ventilstyrningarna :huvet
 

Bifogat

  • Motorn-012.jpg
    Motorn-012.jpg
    115.5 KB · Visningar: 44
Så nu har jag pratat med proffset igen :yoparty
Det är bara vanliga shims som "nån" satt dit. Sitter alltså inte där original
men dom bör sättas tillbaka ändå.

FYFAN för dom där helvetiska små "knasterna" (keepers) som låser fast
ventilen :mad: :huvet :mad: Fan jag hatar pillgöra :4skrika



Nån som är ute o åker? :rolleyes:
 
Nån som kan bekräfta att kamkedjan är rätt monterad? 22 rullar
mellan pilarna som på bilden. 1'ans & 4'ans kolvar är i toppläge.
Det borde vara rätt men man blir fan nojig och oroar sig för att
det är fel ändå. Det enda som skiljer är att pil nr 1 på avgaskammen
pekar mellan två kedjalänkar medans den på bilden från Haynesboken
pekar mitt på en länk............... ja jag sa ju att jag är nojig :3freak
 

Bifogat

  • Kamkedja.jpg
    Kamkedja.jpg
    121.1 KB · Visningar: 49
Gixxer

Hello :)

Tänkte bara säga att min gamm gixxer får ett lyft i sommar så det blir lite nyare grejjer på och hoppas allt funkar (kosmetik)..... :squid
Det verkar vara en gixxer forum det här :tungan
 
Om du funderar lite på det är det inte så konstigt. Om du drar runt vevaxeln två varv till för att få fram kamaxlarna i samma läge så kommer nog länken att vara mitt på en länk istället för emellan två länkar (inte tvärsäker). Men ivfsh så kan ju en kugg på kamkedjan vara mitt på en länk eller mittemellan två länkar. Det beror alldeles på hur man har monterat kamkedjan från början. Huvudsaken är att du räknar till 22 "pinnar" mellan "2" och "3". Jag sätter en kopp kaffe på att du har monterat rätt.

gasolis skrev:
Nån som kan bekräfta att kamkedjan är rätt monterad? 22 rullar
mellan pilarna som på bilden. 1'ans & 4'ans kolvar är i toppläge.
Det borde vara rätt men man blir fan nojig och oroar sig för att
det är fel ändå. Det enda som skiljer är att pil nr 1 på avgaskammen
pekar mellan två kedjalänkar medans den på bilden från Haynesboken
pekar mitt på en länk............... ja jag sa ju att jag är nojig :3freak
 
andersbrink skrev:
Jag sätter en kopp kaffe på att du har monterat rätt.

Ok då känner jag mig lite lugnare :tummenupp

Jag blev först fundersam på hur "tändskivan" skulle stå men kom fram till
att det är det lilla strecket som man ska gå efter, right? Först ställde
jag in efter "piggen" före strecket men kom på att det nog inte var rätt.

Idag kanske det inte blir nåt mek, tänkte ev åka och dokumentera
Pejo's drevbyte på lillgixxern. Kan ju bli intressant :banana
 
Jaha nu har den första provstarten gjorts av gammelhingsten :banana
Han ruskade igång direkt. Bara :Bugar till mc-gudarna att den fortsätter
mullra utan framtida komplikationer.
Kanonväder på fredag och gasolis är ledig från jobbet :nicka
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top