Gammalt skit!!!

gasolis skrev:
Två avgasventiler läckte skapligt mycket så lite jobb finns där att göra.
Kastar in en liten bild på min otroligt vackra gixxertopp :yoparty

Aha, en 91-92'a topp. Jag tror jag har ett par bra vippor liggandes (100 pix styck) och skrotar till en sån topp. Har även 15 stycken titanretainers (saknas en) liggandes (500 pix för 15).

Se till att slipa in alla ventiler, alla läcker - mer eller mindre, iaf om toppen aldrig tidigare har blivit åtgärdad. Kolla även tätningsytorna på ventilerna - dom brukar få ett spår inbankat i sig. 1200 pix tar jag för ett sånt jobb, dvs ett komplett ventiljobb (inkluderar både sätesjobb och slipning av ventilkantarell). Gör du resten själv är det bara frakt på 210 (14.10 kg) som tillkommer.
 
Så här ser den dåliga vippan ut medans resten verkar ok.
 

Bifogat

  • vippa.jpg
    vippa.jpg
    99.7 KB · Visningar: 104
Kromet som har "fläjkat" av är det som har gnagt på din kamaxel. Vad som händer är att den gjutna vippans metall under kromet blivit "inknackad" och då släpper kromet. Kan även vara porer i vippans gjutning.

Jag fick paniklaga ett av avgasrören på Audi'n ikväll så jag glömde helt bort att kolla efter vipporna. Nytt försök i morrn kväll.

gasolis skrev:
Så här ser den dåliga vippan ut medans resten verkar ok.
 
Freppa skrev:
Är det nåt i mekanikväg du INTE kan?! :Bugar :Bugar :Bugar

Mecka motor i Firebirden. För stor, tung, klumpig och skitig. Sånt betalar jag andra att göra. :D

Gasolis, jag har en hyffsad vippa och tre mindre hyffsade vippor - fast alla har kromet kvar. Vill du ha dom, skicka en vadderad påse, självadresserat och frankerat, så är dom gratis.
 
Jahopp så här ser kopplingskorgen? ut. Ingen fara :confused:
Om jag fattat rätt räcker det om man slipar bort alla "kanter".
Nån som har tips på varför den börjat slira mer o mer? Lamellerna är
ok och jag har kört med samma olja hela tiden. Castrol R4 som dock
ska utgå ur "mitt" sortiment till förmån för ........, vad?
 

Bifogat

  • kopplingskorg.jpg
    kopplingskorg.jpg
    96.2 KB · Visningar: 65
Lamellerna sliter, som du ser, spår i korg och hubb. När sen lamellerna slits och bli tunnare åker dom ned i de gamla spåren och separerar = mindre ingreppskraft.

Absolut enklaste och effektivaste sättet att fixa en sliten koppling är att montera en dubbel stållamell längst in i korgen. Då får alla stål- och fiberlameller en fräsch yta att jobba emot - samtidigt som den extra stållamellen tar upp slacket i kopplingsfjädrarna som slitaget av fiberlamellerna åstadkommit. En s.k. trippel-fix! :D
 
Nån som vet vad denna märkning betyder?

J.E är väl säkert snubben som filat på "guldklimpen"!
Men vad är det andra för nåt :confused:
 

Bifogat

  • MotornTag.jpg
    MotornTag.jpg
    47.9 KB · Visningar: 61
Vad det betyder vet förmodligen bara han som gjorde det.

Jag märker bara mina med "ABK 18" för topp nummer 18 jag gjort.
Har ett arkiv med vad som har gjorts på respektive topplock.

gasolis skrev:
Nån som vet vad denna märkning betyder?

J.E är väl säkert snubben som filat på "guldklimpen"!
Men vad är det andra för nåt :confused:
 
Men perrkele inte kan ni väl hålla på och spamtävla på min tråd :fatta!

SKAFFA EN EGEN FÖR GUDS SKULL ERA JÄDRA :spammers
 
Crille skrev:
Du vet Gasolis vissa medlemmar kan inte läsa och så kanske dom inte har upptäckt våran OT tråd :tungan :tungan ännu....

Majki majki och Funatic ni är förpassade till OT tråden nu och därmed basta..

BRA! Stabilt med en moderator som styr upp det hela :klappar


:D
 
Nå hur blir det Gasolis får vi se dig på en :squid eller kommer du stå bredvid och :klappar nää dra nu på din :hjälm annars blir du bara :sjuk när vi andra åker :squid
 
andersbrink skrev:
Lamellerna sliter, som du ser, spår i korg och hubb.

Vet inte vilken som är korgen och vilken som är hubben men den "yttre"
delen (korgen?) glappar en aning. Alltså inte i rotationsriktningen utan
när man bryter på den. Är det normalt ett litet glapp där? Nån som vet?
 
Pejo skrev:
Gasolis - ett litet tips - skicka frågan till teknikforumet... där finns det kåmpätäns vättu.

//P

Jag vet men min tråd håller ju på att dö för tillfället :7peta


OCH litet g ska det vara :fatta!
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top