Gammal R1:a VS Porsche

burner skrev:
Intressant vore också att ge 2st personer 100'000kr var och en av dom
måste köpa en bil och den andra en hoj och sedan köra ett race runt samma bana.

Det ligger något i det.. :tomten

För övrigt: Mesig körning av hojföraren i filmen, även om det kanske hade sina anledningar.. Påminner mig dock om ett annat avsnitt där de testar en CBR 600 mot Ariel Atom-bilen, som såklart smiskar Hondan med flera sekunder. Hojföraren körde lika mesigt där.. :gnissla

Anledningen till nerläggningsvinkeln kan nog bara bero på original sulor.
Men likaväl, R1:an fick se sig frånkörd.

Vissa banor gynnar olika typer av fordon...

Som när det kördes Mitsubishi Evo 7 Grupp N rally bil (1.100 000:-) mot en KTM Factory.
Förvånande så fick bilen däng ganska ordentligt med en sådär 12 sec.

En Crescent GSX-R 1000 sopade banan med M3 CSL, Porche GT3,Murcielago och var 0,2sec snabbare än samma Radical SR3 som senare slog varvrekord runt Nurburgring.

Bifogat

• x1.jpg
    x1.jpg
    137.3 KB · Visningar: 111
  • x2.jpg
    x2.jpg
    140.3 KB · Visningar: 100
  • x3.jpg
    x3.jpg
    129.4 KB · Visningar: 101
  • x4.jpg
    x4.jpg
    141.1 KB · Visningar: 85
  • 83ff11.jpg
    83ff11.jpg
    98.5 KB · Visningar: 126
Last edited:
Det är ju allmänt känt att R1 or går väldigt dåligt och blir ifrånkörda av dom flesta bilar.

IronMike skrev:
Jag kör både bil och hoj på bana, jag lägger ner hojjen så mkt det går, men får likt förbannat bättre varvtider med kompetent bil :)

Det beror nog mer på dig än på hojen. Sätt en kompetent hojförare på den så ska du se att bilen inte har skuggan av en chans.

burner skrev:
Intressant vore också att ge 2st personer 100'000kr var och en av dom
måste köpa en bil och den andra en hoj och sedan köra ett race runt samma bana.

Visst kostar en bil många ggr mer än en likvärdig hoj men de extra pengarna ligger ju inte direkt bara i de 2 extra hjulen.
Ska man jämföra pris rättvist så kan man inte lägga samma pengar på hojen som på bilen.

Chris Ash skrev:
Det beror nog mer på dig än på hojen. Sätt en kompetent hojförare på den så ska du se att bilen inte har skuggan av en chans.

Själv kör jag också både bil och hoj på bana och det som sätter gränserna först är banan.
En krokig bana gynnar bilen och en bana med höga toppfarter och snabba partier gynnar hojen.
På sverigest längsta gokartbana (rättvik) som har ganska lång raka är jag ca 15-20 sek snabbare med min 40hk 250cc-kart än en motard med en kompetent förare.

darth_igel skrev:
Visst kostar en bil många ggr mer än en likvärdig hoj men de extra pengarna ligger ju inte direkt bara i de 2 extra hjulen.

Nej, man får ju en massa annat onödigt också, bagagutrymme, stolsvärme ,en massa extra sittplatser, mm. Allt fullständigt meningslöst om man vill vara snabb runt en bana. :D

Är det förhållandet prestanda (och underhållning) per krona man vill maximera är det hoj som gäller, det tror jag la vi kan vara överens om i alla fall...? :)

PacMan skrev:
Nej, man får ju en massa annat onödigt också, bagagutrymme, stolsvärme ,en massa extra sittplatser, mm. Allt fullständigt meningslöst om man vill vara snabb runt en bana. :D

Är det förhållandet prestanda (och underhållning) per krona man vill maximera är det hoj som gäller, det tror jag la vi kan vara överens om i alla fall...? :)

Självklart är det hoj som gäller om man vill ha kul för lite pengar.
Men en extra stol, bagageutrymme och luftkonditionering kostar inte 600000 kronor extra.
Jag tänkte mer på fjädring, bromsar, däck, kaross, chassie osv, listan kan göras lång, med andra ord saker som gör bilen snabb. Alla dessa saker är mer krävande på en bil och blir därav dyrare.
Plockar man bort alla onödig grejer som t.ex. viss inredning, luftkoditionering, baksäte osv (sånt som ändå bara låssassportbilar har :hihi) så blir inte bilen många tusenlappar billigare.

Sen måste jag ju erkänna att märket kostar mycket när det gäller bilar. Vad gäller hojar så är ju faktiskt de japanska, ursäkta uttrycket, budgethojarna snabbast

Agent Apelsin skrev:
Snabbaste banhojen mot snabbaste banbilen, dvs en F1:a?

Jag hörde kommentatorerna i ett F1-lopp göra jämförelser med en Gp-cykel en gång. Motorcykeln är snabbare (har högre hastighet) på de rakare partierna medan bilen har högre fart i kurvorna.

De talade inte så mycket om bilens 4 "gummirullar" i marken utan mer om bilens "down force" som förklaring till resultatet.

Skulle vara spännande att se en analys av hastigheten i hela kurvan, dvs från ingången till utgången. Kanske är bilen snabbare enbart i apex och motorcykeln har högre fart ut ur kurvan?

Vad skulle hända om man på F1an tog bort alla vingar och andra anordningar så att den inte hade någon down force? Hur mycket långsammare skulle den bli i kurvorna?

WilleZL skrev:
De talade inte så mycket om bilens 4 "gummirullar" i marken utan mer om bilens "down force" som förklaring till resultatet.

Skulle vara spännande att se en analys av hastigheten i hela kurvan, dvs från ingången till utgången. Kanske är bilen snabbare enbart i apex och motorcykeln har högre fart ut ur kurvan?

Ja, bilen skulle nog vara snabbare än hojen även om bilens däck gjordes betydligt smalare. Downforce ger ju ett jätteövertag eftersom den dramatiskt ökar däckens friktion mot banan.

Jag tycker alltid det urartar i något slags mindrevärdeskomplex såfort sånna här trådar kommer upp.. Bilen vann det där testet..inte mer med det!

WilleZL skrev:
Agent Apelsin skrev:

Jag hörde kommentatorerna i ett F1-lopp göra jämförelser med en Gp-cykel en gång. Motorcykeln är snabbare (har högre hastighet) på de rakare partierna medan bilen har högre fart i kurvorna.

Vad skulle hända om man på F1an tog bort alla vingar och andra anordningar så att den inte hade någon down force? Hur mycket långsammare skulle den bli i kurvorna?
Kurvhastigheten går inte att jämnföra... F1an har säkert dubbla farten genom hela kurvan och behöver max halva bromssträckan. Tråkigt men sant.

Första gången jag körde bil på bana (996a) var jag bara nån sekund efter min bästa tid på båge och då har jag kört många hundra,om inte tusen, varv med hojjen på samma bana :/

79Andreas skrev:
http://video.google.com/videoplay?docid=-1914692207624681889&q=fifth+gear

En länk som varit uppe sen tidigare men den tåls att titta på igen..lätt att man glömmer vilka krafter som finns i en f1-bil.

Ja jävlar vad F1:an går!

WilleZL skrev:
Agent Apelsin skrev:

Du har nog svaret på hur hojen skulle klara sig mot F1:an på en bana i filmen som 79Andreas länkade till.
F1:an kan kör mycket snabbare i kurverna, bromsa senare och accelrerar dessutom snabbare..

Last edited:
Agent Apelsin skrev:
Ja jävlar vad F1:an går!

Du har nog svaret på hur hojen skulle klara sig mot F1:an på en bana i filmen som 79Andreas länkade till.
F1:an kan kör mycket snabbare i kurverna, bromsa senare och accelrerar dessutom snabbare..

Det där är väl en superbike, eller?

Hur står sig en superbike mot säg RC211V - skillnad i hp?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back