Gammal R1:a VS Porsche

fezt skrev:
Hojfan lägger ju inte ner mer än min mamma i kurvorna.... suck :3freak
Jag brukar inte skriva i bil vs hoj trådar MEN...

Om man lyssnar på Clarksson så säger ju han att det är en kompetent mc-förare, liksom bilföraren.
Det verkar som om många slår ifrån sig när det kommer till att jämföra med mellan bilar och hojar, vissa kan inte acceptera att i vissa moment är bilar snabbare än hojar i andra är hojarna snabbare än bilarna.
Är banan gynnsam för bilen vinner den, på en annan bana vinner hojen. Hojarnas stora akilleshäl misstänker jag är fästet vid inbromsning och kurvtagning, bilarnas missar i starten men dom har bra grepp och downforce i kurvorna vilket hojarna saknar helt.
Jag TROR att det går att bygga snabbare bilar än hojar på bana om man nu kallar F1-bilar bilar, ska vi ta standardbilar och standarhojar är det nog tveksammare. Sen kan man ju väga in den ekonomiska biten om det är för okomplicerat.
Är det blött ute eller grusväg har nog inte hojen så kul, WRC bil mot hojdito på rallyväg är ju rätt givet. Även att prova den uppsättningen på en crossbana är ju ganska snabbt avgjort.

En sak kan jag vara säker på: JAG skulle vara snabbare runt en bana med en snabb bil än med en snabb hoj för jag kan verkligen inte köra hoj.
Så det kanske hänger på föraren när man ska jämföra päron och äpplen?

För övrigt tror jag herr Clarksson lider av samma sak som många på det här forumet när det kommer till att jämföra bilar och hojar vilket är trångsynthet.
OBS det var inget personangrepp mot nån speciellt inte han jag quotade, bara ett kallt konstaterande. :)

Last edited:
Agent Apelsin skrev:
För övrigt tror jag herr Clarksson lider av samma sak som många på det här forumet när det kommer till att jämföra bilar och hojar vilket är trångsynthet.
OBS det var inget personangrepp mot nån speciellt inte han jag quotade, bara ett kallt konstaterande. :)

Tja, har man läst ett antal hoj/biltrådar och sett lite videoklipp så vet man ju att både hoj och bil kan vinna beroende på olika omständigheter. Själv tycker jag mest att dessa jämförelser är kul att läsa om och diskutera. En del brukar skriva att testerna är fullständigt ointressanta, men det håller jag inte alls med om. :)

Har ägt en 996 Carrera C2 (bakhjulsdrift) och den bilen är riktigt slö kan jag tillägga.

Kleiv skrev:
Har ägt en 996 Carrera C2 (bakhjulsdrift) och den bilen är riktigt slö kan jag tillägga.

Menar du rakt fram då, och jämfört med vanliga hojar eller andra bilar?
Har du smiskat den på bana så du har bildat nån uppfattning om bromsar och väghålling?
Är inte dryg bara nyfiken. :)

Agent Apelsin skrev:
Om man lyssnar på Clarksson så säger ju han att det är en kompetent mc-förare, liksom bilföraren.
Det verkar som om många slår ifrån sig när det kommer till att jämföra med mellan bilar och hojar, vissa kan inte acceptera att i vissa moment är bilar snabbare än hojar i andra är hojarna snabbare än bilarna.
bara ett kallt konstaterande. :)
Du har helt rätt i att bilar faktiskt är snabbare än en hoj i vissa moment. Och jämför vi den värsta tävlingsbilen mot den värsta tävlingshojen på bana så är bilen klart snabbare.
Men i den här rullen så tycker iaf jag mig se att mc-föraren, hur erfaren han än är, inte lägger ner fullt i flera svängar... (kassa orginalsulor kanske :va )
På åsen för två år sedan var ett gäng glada porsche entusiaster (stavning?) där och körde. De låg en bra bit efter i varvtider än vad de flesta hojåkare presterar där... :tummenupp

Last edited:
fezt skrev:
Men i den här rullen så tycker iaf jag mig se att mc-föraren, hur erfaren han än är, inte lägger ner fullt i flera svängar... (kassa orginalsulor kanske :va )

Ja, jag tycker också att det ser ut som han inte riktigt "tar i".
Iofs kan det ju vara lite läskigt att göra det när man har en stor tung bil i hasorna.

Ja, det där med maximal nerläggningen vet ni MYCKET bättre än mig så jag litar på er. Kanske är det kall asfalt eller lite fuktigt, det är ju trots allt england.

Här är lite tider från 2005 på just Thruxton:

BTCC snabbaste varv 1:19.445
BSB Snabbaste varv 1:15.577

RedBaron skrev:
Här är lite tider från 2005 på just Thruxton:

BTCC snabbaste varv 1:19.445
BSB Snabbaste varv 1:15.577

http://www.btcc.net/btcc_series/regulations.php

Här står det lite om begränsningarna, dom får inte använda någon form av överladdning och bara 2 liters slagvolym och så får dom bara varva till 8500 så den jämförelsen haltar lite. Bilen kan inte beskrivas som motormässigt snabb när den har lika mycket hästkrafter som en trimmad familjekombi. Men väghållningen har den ju säkert.

Agent Apelsin skrev:

Här står det lite om begränsningarna, dom får inte använda någon form av överladdning och bara 2 liters slagvolym och så får dom bara varva till 8500 så den jämförelsen haltar lite. Bilen kan inte beskrivas som motormässigt snabb när den har lika mycket hästkrafter som en trimmad familjekombi. Men väghållningen har den ju säkert.
Nä de har "bara" ca 270 hästar, men det är ändå standardbaserade banbilar med trimmade motorer inom ett snävt reglemente. På så sätt liknar de en superbike. Svårt att bedöma vilken bil som är mest lämplig att jämföra med.

AndersJohansson skrev:
Precis, bike gjorde ett test för nått år sedan. MV augusta mot Lamborgini. Hojjen var 10sek snabbare vilket är en evighet på banan :D

ETt liknande test utfördes även på Gelleråsen av en svensk mc-tidning för ett antal år sen. Där hade bilen inga problem alls att hålla lägsta varvtiderna. Helt avgörande är antalet kurvor på banan.

RedBaron skrev:
Nä de har "bara" ca 270 hästar, men det är ändå standardbaserade banbilar med trimmade motorer inom ett snävt reglemente. På så sätt liknar de en superbike. Svårt att bedöma vilken bil som är mest lämplig att jämföra med.

Snabbaste banhojen mot snabbaste banbilen, dvs en F1:a?

Eller kanske någon snabb bil som går i produktion för gata är mer fair, finns ju ett gäng snabba supersportbilar som körs banpreppade i olika serier.
En rallycross bil anpassad till bana skulle säkert stå sig rätt bra.

Jag har svårt att tro någon bil med mindre än 500-600 hästar klarar sig så bra om den är väldigt lätt men som en hoj med fyra hjul.
Om hojen har en hk/kg ratio på nära 1 till 1 så måste nog bilen ha minst 1 till 2 om den kan kompensera resten med fäste och mindre luftmotstånd.

Men nu spekulerar jag vilt! :)

hehe! trimmad kombi? Tur att inte alla familjer trimmar sina kombis då? då hade man ju inte haft det så sköj med hojen på sommar vägarna :rolleyes:

BTCC är allt lite mer väl genomtänkte än "en trimmad kombi" priset på en sån bil ligger väl om jag inte helt missminner mig runt 1,5 - 3milj kr. Vilket är lite mer än vad vi betalar för en trimmad kombi?! :fatta! :banana

mvh Mar :fyllisar

Agent Apelsin skrev:

Babar skrev:
ETt liknande test utfördes även på Gelleråsen av en svensk mc-tidning för ett antal år sen. Där hade bilen inga problem alls att hålla lägsta varvtiderna. Helt avgörande är antalet kurvor på banan.
Återigen beroende på vilken bil som det jämfördes mot. Stcc bilarna kör inte lika fort som de snabbaste tävlingshojåkarna. Däremot kör radical ganska mycket snabbare än hojjarna....allt är relativt i denna fråga.
Vad man kan säga är att det är väldigt få gatsportbilar som spöar en mc med en erfaren förare i sadeln. En porsche gt3:a räcker t ex inte till... (på åsen)
Däremot kanske en enzo,pagani zonda eller en mclaren F1 skulle göra det svårt för mc:n :tummenupp

Agent Apelsin skrev:
Snabbaste banhojen mot snabbaste banbilen, dvs en F1:a?
Vi kan ta Malaysia i år:

Kimi Räikkönen 1:35.483
Nicky Hayden 2:02.993

Så stor skillnad är det på det värsta av det värsta på två resp. fyra hjul.

Ett intressant test vore största klassens rallycrossbil mot största klassens motardhoj på samma bana

Agent Apelsin skrev:

En BTCC-bil gör dock mos av vilken 500 hästars sportbil som helst runt en bana.
Janne Flash Nilsson var 10 sek långsammare runt Mantorp med en Lamborghini Diablo än vad han var med sin Volvo S40.

Niall MacKenzie körde 2-3 tiondelar snabbare med en BSB-trimmad GSXR1000 runt Silverstone än vad en radicalbil gjorde i samma test.

Klart alla på ett hojforum ser klippet som icke objektivt ..likaså alla på ett bilforum tvärtom.

Jag kör både bil och hoj på bana, jag lägger ner hojjen så mkt det går, men får likt förbannat bättre varvtider med kompetent bil :)

Rakt fram är en annan sak.. Har inte en sportkeps, med 560 hk bil 0-250, men sopar hojjar (som jag ägt själv och jämfört med egna bilar..) då vägen svänger.. T ex Bogesund.. Bulten är en annan sak, den har högre snitt-fart..

:pannkyss

darth_igel skrev:
Ett intressant test vore största klassens rallycrossbil mot största klassens motardhoj på samma bana

Intressant vore också att ge 2st personer 100'000kr var och en av dom
måste köpa en bil och den andra en hoj och sedan köra ett race runt samma bana.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back