Gammal Luxor tappar ena stereokanalen

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Varför gör den det? Jag har rengjort/smörjt och då funkar den oftast. Ett tag iallafall tills den tappar igen. Vänster är det.
Vill helst inte byta då den har stort sentimentalt värde och när den fungerar så spelar den jättefint.

Luxor Dirigent 2x15. Kopplad till en Dual 1225 skivspelare.

Står i vardagsrummet. Används nästan varje dag.
Sen har min Dual lite issues med men det är en annan tråd.

Efter din löst beskrivna åtgärd vill jag föreslå att felsökningen borde se ut som följer:

1. Kolla var signalen slutar / felar. Börja utifrån, dvs enklaste är att kolla högtalarledare och eventuella skarvar däremellan. Det kan ju vara högtalaren. Byt plats på "högtalare ut" höger med vänster, och se om felet hänger med.

Finns problemet på samtliga källor, skivspelare, radio, mm. eller bara en källa? - fokusera på den källan.

2. Internt har du genast fler saker att tänka på. Först en okulär besiktning av komponenterna, känn efter lukt, läckande kondingar eller kapslar på kortet. Samma sak, följ signalen baklänges. Med ljud/musik på peta på komponenter i förstärkarkretsen med handtaget på en skruvmejsel eller nån träpinne för att inte kortsluta något. Lyssna efter förändringar, märk stället med tjock tuschpenna.

3. Annat än halvmekaniska fel som potentiometrar och eventuella interconnect ledare mellan kretskort, så har du glappande lödningar under kretskortet (gammalt kristalliserat lod) och gamla elektrolytkondensatorer som antingen torkat eller läckt. Samt vill man kolla under på lödningarna för samtliga värme-komponenter som drosslar / transformatorer, större transistorer och dioder, det blir fortare sprickor i tennet och lodet börjar glappa, vilket påfrestar andra komponenter som just kondingar. Även lod åldras och behöver värmas / fyllas i.

Här vill man egentligen använda ett oscilloskop att spåra signalen med, även en kondensator-testare är bra här. Förstärkare, liksom nätagg för ex PC och annat, behöver faktiskt också servas emellanåt, då byter man samtliga större elektrolyter och filterkondingar i nätdelen. Jag rekommenderar att man gör så på din förstärkare om det inte är gjort senaste 10-15 åren.

4. Självklara detaljer att kolla föst, eftersom apparaten verkar fungera bra i övrigt, är;

a) vredet för "Balance", kolla potentiometern grundligt, snurra på den och lyssna. Knastrar den?

b) Kolla även lödningar från benen till kortet (eller hur sitter potten kopplad i kretsen?), fastlödd OK? Peta på ledarna, lyssna, en ledare kan 'ruttna' innifrån eftersom koppar ärgar med tid. Det gäller samtliga interna och externa ledare i den problematiska kretsen.

5. Min gissning är att glappet sitter nånstans i mekaniken eller kablarna, i ställen som frekvent petas på. T ex vred som volym, balans, samt kontanter för högtalare och line-signaler. Smörj är aldrig fel, men det rår inte på hållfasthet och materialfel ;)

Dokumentation på apparaten hittade jag här >>

Sen har jag säkert glömt ett par ideer, men börjar där så ser vi hur detta utvecklas. Fin gammal sak, ta hand om den.

amp Luxor.jpg

Jag köpte en likadan fast svart för min första lön när jag var 13.
Jag minns precis hur knapparna kändes när jag kollar på bilder.
Visst var den på 2 x17 watt? Högtalarna 30 w.
Min kompis hade en i samma serie fast med inbyggt kassettdäck. 2 x 30 watt?
De såldes även under namnet Skandic.

/nostalgi mode off

Efter din löst beskrivna åtgärd vill jag föreslå att felsökningen borde se ut som följer:

1. Kolla var signalen slutar / felar. Börja utifrån, dvs enklaste är att kolla högtalarledare och eventuella skarvar däremellan. Det kan ju vara högtalaren. Byt plats på "högtalare ut" höger med vänster, och se om felet hänger med.

Finns problemet på samtliga källor, skivspelare, radio, mm. eller bara en källa? - fokusera på den källan.

2. Internt har du genast fler saker att tänka på. Först en okulär besiktning av komponenterna, känn efter lukt, läckande kondingar eller kapslar på kortet. Samma sak, följ signalen baklänges. Med ljud/musik på peta på komponenter i förstärkarkretsen med handtaget på en skruvmejsel eller nån träpinne för att inte kortsluta något. Lyssna efter förändringar, märk stället med tjock tuschpenna.

3. Annat än halvmekaniska fel som potentiometrar och eventuella interconnect ledare mellan kretskort, så har du glappande lödningar under kretskortet (gammalt kristalliserat lod) och gamla elektrolytkondensatorer som antingen torkat eller läckt. Samt vill man kolla under på lödningarna för samtliga värme-komponenter som drosslar / transformatorer, större transistorer och dioder, det blir fortare sprickor i tennet och lodet börjar glappa, vilket påfrestar andra komponenter som just kondingar. Även lod åldras och behöver värmas / fyllas i.

Här vill man egentligen använda ett oscilloskop att spåra signalen med, även en kondensator-testare är bra här. Förstärkare, liksom nätagg för ex PC och annat, behöver faktiskt också servas emellanåt, då byter man samtliga större elektrolyter och filterkondingar i nätdelen. Jag rekommenderar att man gör så på din förstärkare om det inte är gjort senaste 10-15 åren.

4. Självklara detaljer att kolla föst, eftersom apparaten verkar fungera bra i övrigt, är;

a) vredet för "Balance", kolla potentiometern grundligt, snurra på den och lyssna. Knastrar den?

b) Kolla även lödningar från benen till kortet (eller hur sitter potten kopplad i kretsen?), fastlödd OK? Peta på ledarna, lyssna, en ledare kan 'ruttna' innifrån eftersom koppar ärgar med tid. Det gäller samtliga interna och externa ledare i den problematiska kretsen.

5. Min gissning är att glappet sitter nånstans i mekaniken eller kablarna, i ställen som frekvent petas på. T ex vred som volym, balans, samt kontanter för högtalare och line-signaler. Smörj är aldrig fel, men det rår inte på hållfasthet och materialfel ;)

Dokumentation på apparaten hittade jag här >>

Sen har jag säkert glömt ett par ideer, men börjar där så ser vi hur detta utvecklas. Fin gammal sak, ta hand om den.

View attachment 514484
Jag har gjort det du skriver. Problemet är i potentiometern till balance. Den knastrar inte. Men skjuter jag in lite sprayolja eller vad det är så funkar det. Ibland.

Kan den lagas eller kan den bytas? Det ska ju helst passa med de gamla rattarna etc.
Stereon har aldrig stått kallt eller fuktigt. Först hos min moster, sen hos min mormor i många år tills den hamnade hos mig. Men den användes ju inte på minst tjugo år där ett tag.

*Edit* det kommer ljud ur vänstra kanalen men det är väldigt lågt.

Jag har gjort det du skriver. Problemet är i potentiometern till balance. Den knastrar inte. Men skjuter jag in lite sprayolja eller vad det är så funkar det. Ibland.

Kan den lagas eller kan den bytas? Det ska ju helst passa med de gamla rattarna etc.
Stereon har aldrig stått kallt eller fuktigt. Först hos min moster, sen hos min mormor i många år tills den hamnade hos mig. Men den användes ju inte på minst tjugo år där ett tag.
Om du har hittat felet i potentiometern till balance så går den att reparera relativt enkelt! Beställ en ny likadan från nätet och löd fast eller för den till en reparatör som byter den. Det borde inte vara en allt för dyr affär!

Ok, bra. Då har du i princip lokaliserat felet. Vi vet att det är potten nu.

Vad är det typ? Går den att öppna? Är det borste eller bara en 'armen' på en kolbana?

Att den funkar när du smörjer den betyder att den antingen är sliten, dvs på banan eller 'armen'. Eller så har armens tryck emot banan lättat så dessa inte har kontakt längre.

Föreslår då att du plockar ut potten, öppnar den och böjer / trycker armen mot banan. Kolla samtidigt hur slitna dessa är.

Alternativt måste potten bytas. Det finns en drös att välja av, du hittar säker en som passar, se då till att det är plastbana, dom håller längre. Hatten/knoppen kanske du kan flytta, eller leta efter en mest lik originalet. Vet att Elfa hade bra sortiment en gång i tiden, dyra men bra grejer.

Kommer inte ihåg hur den såg ut. 🤣 Jag öppnade den för att jorda chassiet så jag kunde använda ett modernt vägguttag. Jag är ju utbildad till elektriker. Även om det var längesen.
Får ta och öppna igen. Det är ju vanliga skruvar och gott om plats.
Står där ett artikelnummer på den eller på schemat så ska det väl förhoppningsvis gå hitta en ersättare.
Fann ett dokument men såklart var inte just min stereo listad. Men det kan inte skilja så värst mot de andra nämnda i tråden.
Jag kunde inte öppna din länk Tom. Jag har inte tillåtelse säger sajten.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT