Efter din löst beskrivna åtgärd vill jag föreslå att felsökningen borde se ut som följer:
1. Kolla var signalen slutar / felar. Börja utifrån, dvs enklaste är att kolla högtalarledare och eventuella skarvar däremellan. Det kan ju vara högtalaren. Byt plats på "högtalare ut" höger med vänster, och se om felet hänger med.
Finns problemet på samtliga källor, skivspelare, radio, mm. eller bara en källa? - fokusera på den källan.
2. Internt har du genast fler saker att tänka på. Först en okulär besiktning av komponenterna, känn efter lukt, läckande kondingar eller kapslar på kortet. Samma sak, följ signalen baklänges. Med ljud/musik på peta på komponenter i förstärkarkretsen med handtaget på en skruvmejsel eller nån träpinne för att inte kortsluta något. Lyssna efter förändringar, märk stället med tjock tuschpenna.
3. Annat än halvmekaniska fel som potentiometrar och eventuella interconnect ledare mellan kretskort, så har du glappande lödningar under kretskortet (gammalt kristalliserat lod) och gamla elektrolytkondensatorer som antingen torkat eller läckt. Samt vill man kolla under på lödningarna för samtliga värme-komponenter som drosslar / transformatorer, större transistorer och dioder, det blir fortare sprickor i tennet och lodet börjar glappa, vilket påfrestar andra komponenter som just kondingar. Även lod åldras och behöver värmas / fyllas i.
Här vill man egentligen använda ett oscilloskop att spåra signalen med, även en kondensator-testare är bra här. Förstärkare, liksom nätagg för ex PC och annat, behöver faktiskt också servas emellanåt, då byter man samtliga större elektrolyter och filterkondingar i nätdelen. Jag rekommenderar att man gör så på din förstärkare om det inte är gjort senaste 10-15 åren.
4. Självklara detaljer att kolla föst, eftersom apparaten verkar fungera bra i övrigt, är;
a) vredet för "Balance", kolla potentiometern grundligt, snurra på den och lyssna. Knastrar den?
b) Kolla även lödningar från benen till kortet (eller hur sitter potten kopplad i kretsen?), fastlödd OK? Peta på ledarna, lyssna, en ledare kan 'ruttna' innifrån eftersom koppar ärgar med tid. Det gäller samtliga interna och externa ledare i den problematiska kretsen.
5. Min gissning är att glappet sitter nånstans i mekaniken eller kablarna, i ställen som frekvent petas på. T ex vred som volym, balans, samt kontanter för högtalare och line-signaler. Smörj är aldrig fel, men det rår inte på hållfasthet och materialfel
Dokumentation på apparaten hittade jag
här >>
Sen har jag säkert glömt ett par ideer, men börjar där så ser vi hur detta utvecklas. Fin gammal sak, ta hand om den.
View attachment 514484