Gammal brännarolja, nåt å tänka på innan de slås i tanken?

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Håller på å river ut en gammal panna samt oljetanken, kvar fanns dock i runda slängar 2,8 kubik olja som ja får ta hand om om ja vill. Anläggningen har inte vart i bruk på väldans länge, oljan går åt brun/ljus sirapsfärg. Luktar inte diesel men brinner bra å e klar. Liknar motorbrännaroljan som ja har i mitt gamla hägglunds elverk, kommer uteslutande användas till traktor samt elverk.

Tror själv inte att de kommer bli nåra problem men de skadar ju inte å kasta ut en fråga :)...
 
Njae, häll upp lite av det sista i en genomskinlig behållare och kolla så att det inte är för mycket slam i botten för då kommer även en traktor grina illa.
 
Om det är en vanlig brännare utan förvärmning (typ villabrännare) så är det samma sak som gamla sommardieseln.
Funkar bra, iaf sommartid, i äldre dieselmotorer. Vintertid är det risk för paraffinering. Moderna dieslar med kat kan dock ta skada om det är riktigt gammal olja, med högre svavelhalt än 0,1%.

Som Anders säger är det ju dock viktigt att den är väl filtrerad, men det gäller ju alla bränslen.
 
Har hittills fått hem ca 340L (får köra i 25L dunk :död) som ja tagit från ca mitten å slam e de inte i va ja sett...

Edit: Går de å se paraffiinering? Hur kallt måste de bli isf? Misstänker att de inte räcker me å ställa en burk i frysen för å se isf?

Edit 2: Brännaren va utan förvärmning, märkligt nog me 2 tändtrafos å 4 elektroder framför 1!? munstycke... Måste nog skruva ur å kolla värdet på munstycket =P... Som ytterligare kuriosa va trafona av märket SEM så ja tippar att dom gett upp :hihi...

OT e alltid trevligt :yoparty
 
Last edited:
Har hittills fått hem ca 340L (får köra i 25L dunk :död) som ja tagit från ca mitten å slam e de inte i va ja sett...

Edit: Går de å se paraffiinering? Hur kallt måste de bli isf? Misstänker att de inte räcker me å ställa en burk i frysen för å se isf?

Här kan du läsa beteckningar på oljan du med stor sannolikhet hittat.
Det är klass SS-EN 590 klass D som är standarden.

http://fsd.smart-lab.se/fsd_online/pdf/swedish/8612.pdf

Man brukar räkna med filtrerbarhet i kyla ned till -6C Så det är inget bra vinterbränsle. Men om du blandar ut med tex modern miljödiesel höjs filtrerbarheten i kyla. Kallas CFPP (Cold Filter Plugging Point)
 
Last edited:
Ställer ja en burk i frysen (-ca 20) så borde ja se ev utfällning/förtjockning antar ja?
 
Ställer ja en burk i frysen (-ca 20) så borde ja se ev utfällning/förtjockning antar ja?

Ja CLPT (Cloud Point eller Grumlingspunkt på svenska) kan du se. Det börjar se mjölkigt ut, paraffinet börjar fällas ut.
 
Då blir de å slänga lite olja i frysen ikväll :yoparty
 
Och sen åker du och köper en säckkärra på ö&b och letar upp ett begagnat oljefat som du pumpar över till och sen en hävert från den ner i det du tänkte ha det i hemma.
Orka hålla på med 25l-dunkar :död
 
Då blir de å slänga lite olja i frysen ikväll :yoparty
:D Kolla att flaskan är tät, ren och gärna i en plastpåse eller ngt är mitt tips.
Fet dieselbrännolja har ju en otrolig förmåga att sprida sig, kan ju annars lätt bli maskinrums-bouquet på jordgubbar och storstrutar menar jag. Kanske inte är alla i hushållet som går igång på det.

Sån här brännolja är mycket mer aromatisk än den miljöklassade lysfotogensdiesel som säljs på mackarna idag.
 
Last edited:
Och sen åker du och köper en säckkärra på ö&b och letar upp ett begagnat oljefat som du pumpar över till och sen en hävert från den ner i det du tänkte ha det i hemma.
Orka hålla på med 25l-dunkar :död

Kör hävert från oljetanken te mina dunkar å fyller över på fat hemma, får me ca 170L åt gången...
 
Sån här brännolja är mycket mer aromatisk än den miljöklassade lysfotogensdiesel som säljs på mackarna idag.

Låter som om det är olivolja som avhandlas! :hihi


Förlåt ot´n, men:

Får en flashback till 70-80-talet och situationen när man hamnade bakom en Peugeot diesel.
Stanken var så vedervärdig att till och med morsan krävde omedelbar omkörning.
Hon som normalt skrek på grund av omkörningarna.
(Farsan körde alltid som en biltjuv, lite lugnare nu 30 år senare dock. fast bara lite.)

När peggan var passerad kunde alla andas in igen.
Andas in avgaserna från det helt orenade besinaren vi nu låg bakom.
-"Åh, äntligen lite frisk luft!"
:rofl

Tills vi kom till Sundsvall.
:zpy

När man i dag hamnar bakom en sån bensinare skriker alla om omkörning.

Ny standard! :)

Vad var det i dieseln/Peugeoten som stank så förbåvlat grälllt? :va

:hej

/e
 
Last edited:
Låter som om det är olivolja som avhandlas! :hihi


Förlåt ot´n, men:

Får en flashback till 70-80-talet och situationen när man hamnade bakom en Peugeot diesel.
Stanken var så vedervärdig att till och med morsan krävde omedelbar omkörning.
Hon som normalt skrek på grund av omkörningarna.
(Farsan körde alltid som en biltjuv, lite lugnare nu 30 år senare dock. fast bara lite.)

När peggan var passerade kunde alla andas in igen.
Andas in avgaserna från det helt orenade besinaren vi nu låg bakom.
-"Åh, äntligen lite frisk luft!"
:rofl

Tills vi kom till Sundsvall.
:zpy

När man i dag hamnar bakom en sån bensinare skriker alla om omkörning.

Ny standard! :)

Vad var det i dieseln/Peugeoten som stank så förbåvlat grälllt? :va

:hej

/e

Bävergäll? :D
 
Nu kan ja meddela att oljan fryser i -20, har inte petat i de men lite spontant skulle ja kunna tänka mej att de liknar vaselin :crash... Tinade fort när ja tog ut burken så tippar att -20 inte e så jättelångt ifrån "fryspunkten"...
 
Sådär, nu har ja fått hem min andel vilket blev 6 fat + ca 170L i dunk... Bör traktor å elverk klara sej på ett tag :hihi...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top