Gamlingar i korsningar

Håhåjaja, efter ett tag så vänjer man sig :huvet Det är bara att ta det lugnt i korsningar, alltid två fingrar på bromsen å förutsätta att man är totalt osynlig :fakta
Jag gjorde misstaget att köra om på 2+1-väg en gång, å alla flyttade på sig, snyggt å fint, verkligen gav mig plats att rulla förbi. Synd bara att en kille klämde in mig allt han orkade i vajerräcket när jag var mitt för :mad: Jag är glad att jag hade växlat ner å anade rörelsen i ögonvrån! :mad:
En annan gång kom jag på vanlig 70-väg, mörkt var det så jag hade helljus på. Från vänster kommer en jeppe som kör ut rakt framför mig, jag inser att bromsa är för sent, så jag crossväxlar ner två och drar på, lägger mig 3cm från asfaltkanten och då är jag en halv dm från honom :huvet När jag började inse att jag faktiskt levde, satt på hojen å allt var helt kollade jag i backspegeln, bilen stod kvar. Och det gjorde den länge :hihi Han/hon fick nog rekonda det sätet :D

Ett koncept som fungerat för mig är att utgå från att ALLA bilister är totalt hänsynslösa samt otroligt aggresiva och inte accepterar att MC ska finnas på vägarna övehuvudtaget och kan bete sig hur irrationellt som helst för att få dessa ur vägen. (älskar de som försöker blockera mig i bilköer :cdevil )

Sedan får man även överväga att det också finns bilister som inte är av samma natur men dessa är dock gravt synskadade eller saknar förmåga att manövrera fordon och hantera situationer som uppstår i t.e.x korsningar och rondeller.

Någon liten procent kanske skulle lägga märke till en och stanna men dagtid så syns helljus för dåligt för att det ska ha någon större betydelse tror jag.

Jorå det gör en enorm skillnad, jag testkörde en sommardag med helljuset på hemifrån och in till stan, det resulterade i att 1 bil inte flyttade sig omedelbums jämt emot att normalfallet är 20-25 talet bilar som inte flyttar sig när man kommer upp bakom. utan att det tar sitt lilla tag innan de reagerar att man är där. Så för mitt "test" så gjorde det gigantisk skillnad.

Dock vet jag hur det känns att ha folks helljus i ögonen och gillar det inte så därför kör jag normalt sett inte med det.

På tal om vägdårar.
Värst är de jävla långtradarna som ligger kilometer efter kilometer och försöker sega sig om varandra. Där borde man fan skjuta den som inte släpper förbi. Idag var det en som låg så i 7 minuter.

Har faktiskt hört att vid lätt Alzheimers så om personen ifråga tittar först åt höger och ser en bil och sedan tittar åt vänster, så har den glömt bort att det kommer en bil från höger, kankse det är därför dom kör ut.

Jag fick tvärnita inne i en rondell i förrgår i morgonruschen för att en gubbe körde ut utan att tänka sig för. Mindre skoj hålla 50 med lite lutad hoj och sen tvärnita. Hade dessutom bilar i innerspåret som gjorde en väjning i praktiken omöjlig. Blev tutan en lång stund, helljusblink samt fingret. När jag körde om var det en herre gissningvis i åldern 55+.

Blinkersen är ju också ett intressant verktyg. Helt klart användbart tycker jag personligen. Man undrar varför många andra inte tycker samma sak?

Här i stan (Stockholm) verkar det vara mer regel än undantag att blinkers absolut INTE skall användas. Konstigt !

Man undrar varför?
Är blinkersen så komplicerat utformad att den är svår att använda?

Bilar har företräde. Lagar och regler gäller inte mc och det är på gott o ont.

När man kommer till en korsning o det finns bilar i närheten så gör man sig beredd på att släppa över dom. Det spelar ingen roll om det är rött eller grönt skyltar eller regler vid en krock så förlorar hojen.

Kör om på den sidan som passar bäst, kör mot rött och enkelriktat. Det spelar ingen roll det är ju iaf ingen som ser en. Men håll ner hastigheten när det finns bilar i närheten för dom kan hitta på precis vad som helst.
En bil kan tex tvärnita för att sedan göra en U-sväng. Om man ligger på omkörning då så hugger djävulen en i röven. :)

Och sparka inte av några backspeglar va istället mentalt förberädda på tänkbara situationer. Verkar vara jobbigt att ständigt bli förbannad när man är ute och kör.

Jag skulle nästan vilja påstå att dom som ständigt blir förbannade på andra är dåliga på att läsa av den övriga trafiken. Själv så är jag så rutinerad så jag blir sällan förvånad över andras betende.

OK jag körde bil den gången för c.a. 15 år sedan, men i alla fall:

Jag kom glatt farande på en riksväg i Västergötland. Jag körde i c.a 100 knutar. Mitt framför mig svänger en bil ut i en korsning. Jag fick gena över refugen för att inte krocka, varpå ett däck small. Gammelgubben stannade i alla fall. Han insåg att det där var nog inte riktigt bra. Jag frågade honom om han inte sett mig. Jag kan inte minnas att jag var otrevlig mot honom, men jag var väl lite chockad och upprörd. Det jag kommer väldigt tydligt var svaret:

"Jag har kört ut här i 15 år och det har alltid gått bra" Det kan ni ju dra era egna slutsatser av. :skrämd

Vad har jag lärt mig av det? Jo, på bondvischan kör gubbarna bil fortfarande två veckor efter sin egen begravning. Ju lugnare trafik hemmavid desto högre upp i åldern kör man. Jag brukar tånka på det när jag kör hoj. Ju längre ut på vischan, desto farligare är den där gammel- Volvon i korsningen.

Last edited:
Jag har extremt sällan problem med att bilar åker ut precis framför mig i korsningar och jag måste tokbromsa. Om du anpassar hastigheten och kallt räknar med att alla bilar i korsningar kommer att köra ut framför dig så har du minimerat antalet "close calls".

Okej, jag kan köpa att han/dom missar oss på hoj vid snabb blick. Men att hytta med näven och påstå att det är mitt fel!?!?! Då lackar man ju ur fullständigt..

Kan samtidigt bara fyll apå med att många Trafikanter fullständigt skiter i att det kommer någon..." bara att kasta sig ut, dom får väl bromsa attityden är allt mer vanlig """

Heljus på dagen , det kan hjälpa till viss del, jag kör konskvent med det på tills någon( polisen) säger till, då argumenterar jag För och kan konstatera att personen verkligen har sett mig...å de e ju bra.:D , samta be lite om ursäkt att man inte " sett " att heljuset var på, lätt att missa knappen där ....:)

Konstant helljus låter mycket bra, ser flera MC som kör med det bara jag inte tänkt på varför förrän nu när man själv kör :D
Sen får man ju alltid vara försiktig så fort det är bilar i närheten ffs, spelar ju ingen roll om man har rätten på sin sida man dör ju likförbannat !

Fast det där ska man vara rätt försiktig med, eftersom det kan vara en omkörningssituation under uppsegling. Kör du ut då kommer du att hamna på kollisionskurs med den omkörande och det är du som är vållande.
Jag förstår vad du menar och jag säger absolut inte att man ska chansa på något sätt.

Det jag skrev tidigare förekommer på vägar med alla olika hastighetsbegränsningar och t.ex. på 50-sträckor kan ju oftast omkörningsfaktorn uteslutas.

åker du inte SH....då e det ju automatiskt ditt fel...:va :va

hojen ser ju ut att göra 300..så då syns du ju inte:D :D

nix...blir sparka backspegel på varje bil som gör sånt nästa år..:machinegu :hojharley

Ibland önskar man att istället för att sitta på en mc hade kört en stor jävla lastbil , då kan dom ju köra ut framför en hur mkt dom vill.

Ju större fordon man kör desto färre idiotutkörningar i korsningar o dyl tycks där bli , om det beror på att man syns bättre eller om vet att det gör ont att bli påkörd av en lastbil det låter jag vara osagt.

åker du inte SH....då e det ju automatiskt ditt fel...:va :va

hojen ser ju ut att göra 300..så då syns du ju inte:D :D

nix...blir sparka backspegel på varje bil som gör sånt nästa år..:machinegu :hojharley
Hoppas du kan leva med att en hojbroder dog för att en bilist saknade sin sidospegel och då inte orkade kolla döda vinkeln. :tummenupp

Bara för att bilister är idioter behöver man inte kontra med samma medel, en enkel knackning på rutan eller ett samtal till bilens ägare ger bättre effekt.

Jag åker Husaberg till jobbet då och då genom stan och tydligen alla verkar tro att det är en motardmoppe eller nåt för de kör vänstersvängar rakt framför näsan på en:huvet och dessutom inte bara gamlingar.

Sjysst att bilförare bara tänker på sig själv och sen skyller på andra när dom själv gjort fel.. (Gäller givetvis inte alla bilförare)

Hoppas du kan leva med att en hojbroder dog för att en bilist saknade sin sidospegel och då inte orkade kolla döda vinkeln. :tummenupp

Bara för att bilister är idioter behöver man inte kontra med samma medel, en enkel knackning på rutan eller ett samtal till bilens ägare ger bättre effekt.

jag "dog" med pga att en bilist sket i att stanna i korsning:tummenupp :tummenupp

sen skulle man ringa upp nån bilist så skulle denne till 99% säga att man kom en en väldans fart...

knacka på rutan och du får ett finger eller en hyttande näve tillbaks:va :va ....

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard