Gamlingar i korsningar

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
KTM 640 Duke II
Jag blir helt jävla galen alltså.. Minst en gång varje gång jag är ute och kör så är där tamigfan nån som kör ut framför mig i en korsning så jag får stå på bromsen. Vad är problemet med att kolla åt båda hållen innan man kör ut på vägen? Tilläggas ska att incidenten idag så höll jag (faktiskt :rolleyes: ) 50 på 50väg. Jaja, resultat en ofrivillig halvstoppie, kör sen upp bredvid honom och ser allmänt förbannad ut. Då ger han mig "italienaren" och hytter med nävarna som om jag är dum i huvet!

Nästa gång ryker fan en bakspegel på bilen!!

Kan ju inte bara vara mig detta händer?!

/Förbannad

Bilister tar för givet att motorcyklister kör för fort.
Vi tar för givet att bilister är idioter.

Vi går inte ihop. Så är det bara.

Förövrigt så blev jag asförbannad igår för att en gubbej-vel i en saab höll 60 på en halvkurvig 90-väg och det var 10-15 i kö bakom och jag någonstans i mitten av den kön i bil.

Du är inte ensam.
Visste du inte att på 50väg har bilister företräde! ;)

Henrik

Har aldrig varit med om det, jag ser aldrig några fordon i korsningar jag kör in i...

/Gamling

:hihi

Tyvärr så är det något man får räkna med som motorcyklist. Testa att köra med helljus på ständigt, då syns du förhoppningsvis mer.

Tyvärr så är det något man får räkna med som motorcyklist. Testa att köra med helljus på ständigt, då syns du förhoppningsvis mer.

Tyvärr så tror jag inte att det hjälper. Visst händer sådana här saker även mig när jag är ute och kör men det händer även när jag kör bil. Jag tror att en ganska stor andel av dom förarna som uppvisar det här beteendet helt enkelt inte ser sig för överhuvudtaget. Det spelar ingen roll om du kommer i bil eller på hoj och har inga eller alla lampor tända. Dom tittar inte alltså ser dom inte.
Någon liten procent kanske skulle lägga märke till en och stanna men dagtid så syns helljus för dåligt för att det ska ha någon större betydelse tror jag.

Enda sättet att komma åt sådana här förare som konsekvent struntar i att se sig för är att ha någon form av förarprov vid förnyelsen av körkortet och det tror jag inte att man kommer att genomföra i Sverige

Det här kan man bitcha om hur mycket som helst...spelar ingen som helst roll.
En hoj har betydligt mindre frontarea än en bil och är därmed lättare att missa vid en snabb blick.
Handen på hjärtat, dom flesta av oss kör bil oxå och är samvetet helt fläckfritt?? Aldrig gjort en liten miss vid filbyte eller utfart?. Oftast blir det bara lite pinsamt men rätt var det e så smäller det.
Sitter man då på hojen så gör det jävligt ont (jag vet).
Visst, man blir urförbannad (o lite skraj) när man utsätts för "tillbud".
Men bästa överlevnadsreceptet är förstås att förutsätta att alla medtrafikanter är idioter och handla därefter.

Heljus är faktiskt en väldigt bra lösning!!! Kör alltid med det numera. man får en helt annan respons i trafiken. folk märker en mycket tidigare

Okej, jag kan köpa att han/dom missar oss på hoj vid snabb blick. Men att hytta med näven och påstå att det är mitt fel!?!?! Då lackar man ju ur fullständigt..

Okej, jag kan köpa att han/dom missar oss på hoj vid snabb blick. Men att hytta med näven och påstå att det är mitt fel!?!?! Då lackar man ju ur fullständigt..
De e klart som fan att man blåser en packning om gubbskrället inte fattar att han gjort en miss.
Min poäng är bara att det liksom inte spelar nå'n roll när man ligger på asfalten och kvider i en blodpöl.
Man måste ju alltid räkna med att gubben har IQ fiskmås och
du verkar ju har varit med på noterna den här gången.:tummenupp

Kan berätta om en lustig episod som hände mig...

Står vid en korsning, rött ljus och två filer. Det slår över till grönt, så jag börjar ta sats och bilen bredvid mig börjar också rulla. Ser då i ögonvrån att den helt plötsligt tvärnitar, vilket då även jag gör och rakt framför näsan på mig (ca 40 cm och nej, min näsa är inte 40 cm lång) dundrar det förbi en tant i en plåtlåda från andra sidan korsningen, som fått rött när vi fick grönt. Hon tittade argt på mig och det såg ut som om hon svor som en riktig hårdför hamnarbetare där inne i lådan.

Brast i uppmärksamhet, för jag borde ha tittat åt båda håll som man fick lära sig när man var liten, innan jag körde, men det kändes så osannolikt att det som hände faktiskt skulle hända.

Ja, och nu så här efteråt, när texten är skriven så kom jag på att det faktiskt inte var så speciellt lustigt.

Det är lika illa när man stannar för att släppa fram någon pga högerregeln.
Kör dom? Inte då. De står där och velar. Sen när man kör själv - DÅ kördom:mad:

Farsan va ute å gled på sin nylackade å upputsade gamla HD när en rar gammal tant kör rakt ut i vägen för honom så han va tvungen att lägga omkull hojen... han blev lite ilsken å slet av sig hjälmen å sulade iväg den rakt i vindrutan på bilen... tror inte ens det blev nån anmälan för den trasiga vindrutan =)

Bilister tar för givet att motorcyklister kör för fort.
Vi tar för givet att bilister är idioter.

Vi går inte ihop. Så är det bara.

Förövrigt så blev jag asförbannad igår för att en gubbej-vel i en saab höll 60 på en halvkurvig 90-väg och det var 10-15 i kö bakom och jag någonstans i mitten av den kön i bil.

Enligt aftonbladet så är vägsniglar det som svenska folket hatar mest. Fartdårar kom på 3:e plats.

Enligt aftonbladet så är vägsniglar det som svenska folket hatar mest. Fartdårar kom på 3:e plats.
Lite från ämnet visserligen men på min lista kommer bilister som tar önödigt stora säkerhetsmarginaler också ganska högt. Detta gäller nog såväl yngre som "gamlingar", alltså många fler. :mad:

Tänk er ett scenario där en bilist ska svänga vänster i en T-korsning. Många kan stå hur länge som helst och vänta på att trafiken som kommer från vänster ska passera fast den är flera hundratals meter bort, från höger är det fritt. Att korsa den närmaste körbanan tar ju bara några ynka få sekunder och sen är man ju ur vägen.

Än värre är det när samma trafikanter ska svänga av åt vänster från vilken liten vanlig väg som helst. Dom kommer med fart för att sedan stanna, om man har tur lite mot mittlinjen och stå i en evighet och blinka vänster för att vänta på mötande som dyker upp långt borta vid horisonten. Ofta skulle dom helt utan fara kunnat rulla över och låta trafiken bakom passera obehindrat. Som bäst bildas bara långa köer bakom när vägen inte är bred nog för att kunna passera dom medan risken för onödiga påkörningsolyckor bakifrån bara ökar ju fler bilar som kommer.
Detta gäller kanske främst när man kör bil förstås.

Självklart better safe than sorry men det blir irriterande när det går till överdrift. Har ni inte gjort det tidigare så tänk på det när ni är ute, det är ganska vanligt faktiskt.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard