von.andersson
Ny medlem
Hej! Jag tror jag ska köpa mig en 125a. Kanske AF1, kanske NSR. Till saken hör att jag är rätt så gammal, närmare 40 än 16. Blir man ensam eller finns det andra gamlingar som fuskar med lättviktare?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
EDIT: Är du inte ute efter effekt, är en 125a perfekt. Vilken ramsa![]()
(kanske om du menar en nsr
)
skitsnack(kanske om du menar en nsr
)
AF1an den är väll lite större än NSRen och har iaf 27kw (ca 36hk eller?)
FP(full power) på pappret, dock så kan man nog säga att service, och skick spelar en stor roll, men som sagt är du ute efter att åka kurver och inte rakt fram, så är nog en 125 (AF1a) bra för dig![]()
Gamling kanske är att ta i men själv är jag 26 och har precis köpt en rs 125a det lilla jag hunnit åka än verkar ju lovande iaf. Hade en r6a förut men den var ju så jävla dyr att äga. Dessutom så är ju slingriga vägar det roligaste ändå.![]()

Fan, nästan allt är roligare än en sur 125:a...
Köp en riktig hoj istället. Köp motard om det ska vara lättsvängt.
Hur kan du tycka en motard sög på en kurvig väg? Förklara gärnaHade en KTM 640. Sög dynga på kurviga vägar. Åka på bakhjulet i stan va dock rätt roligt![]()
Självklart e man på jakt efter största möjliga effekt i den lättaste, smidigaste hojen. Men jag anser effekt e oförtjänt prioriterat om man ändå aldrig kan köra aktivt på full throttel...
Jag hade nog hellre köpt en äldre större 4t hoj för samma peng, samma försäkring, men med mindre underhåll. Man behöver ju inte just köpa något effektmonster men en gammal tvåtakt brukar kosta i underhåll om jag inte fått helt fel för mig.
Edit: Klart att en äldrre 4t hoj kostar i underhåll med, men man kan ju välja mer eller mindre.
Jag vet inte riktigt. Fick aldrig in flytet på ngt vis. Satt för högt tyckte jag. Ville nog gärna ha känslan av sporthoj så blev väl besviken.Hur kan du tycka en motard sög på en kurvig väg? Förklara gärna![]()
Vad e d som kostar så mkt i underhåll på 2-takt? Jag har klarat mig bra på att byta kolv varje år o samtidigt rensa lite i utblåset / avgasporten. Renovera veven har jag inte gjort mer än vart tredje år.
Den stora fördelen för mig e att jag kan fixa nästan allting själv, medans en fyrtakt skulle jag behöva lämna in för service som då hade kostat betydligt mer.
Om du tänker dig en kille på en 125:a, har inget körkort till bil och har en 2t 125:a orkar inte hålla i ordning mer än vad som absolut behövs. Kör till skolan och varvar mycket när den är kall och den får många kallstarter =mycket slitage. Sedan är det i regel mer underhåll på en 2t än en 4t och det beror ju på slitage.
Alla 125r behöver ju inte vara såhär, men oftare. Därav kanske det är smartare att köpa en hoj som inte har använts mestadels till förflyttning mellan plats a och b i byn, t.ex. en 4t hoj som har använts för söndagskörning.
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |
|
|
CFMOTO V4 SR-RR
CFMOTO presenterade sitt pr... |
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |
|
|
Indian Concept Girder – En framtidsvision?
Indian Concept Girder är en... |
|
|
Yamaha R7 får stor uppgradering!
Yamaha R7 får en nängd uppg... |
|
|
BMW F 450 GS för prisvärda äventyr
BMW presenterade den länge ... |