Gamla enstånkor

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Du kan alltid googla på en Yamaha TT350 å läsa va de är för hoj å använingsområdet var för typ 35 år sen... Kanske inte så lika bra som dagen hojar är men dom funkar ändå..
1710954527762.png

Jag googlade och hittade en som gick för 7400kr på auktion, för ett par år sedan visserligen, men ändå.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nej, inte det. Det var priset jag menade. 7000kr för en sån hoj 2018, och 45000kr för en sån hoj idag.

Du nämde 45.000 för en cross å sen även att använingsområdet va väldigt begränsad... Då bad jag dig googla på hoj modellen inte gamla priser...

Jag skulle först å främst inte vilja köpa den hojen för 7.000 äns.. Visst går de å köra me den idag, men nyare är flera gånger bättre för ändamålet..

Så googla på Yamaha TT 350... Så vet du va de är för typ av hoj, å vad använingsområdet var typ 1990...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej, inte det. Det var priset jag menade. 7000kr för en sån hoj 2018, och 45000kr för en sån hoj idag.


Så varför köpte du inte ett knippe sådana för 10 år sedan när dom låg som lägst och portionerade ut dem i omgångar efter att ha - om inte renoverat dem, så åtminstone reparerat dem, bytt delar och snyggat till dem?

För att du inte visste hur prisutvecklingen skulle bli, så klart.

Eller har platsen att jobba på, eller möjligheten att köra och hämta den - eller en sjutusenspänn att köpa den för och bla bla bla...

Så varför gnälla? Tåget har gått, och inget kan få det att backa tillbaka till just din perrong så att du kan stå och fundera lite till om huruvida du vill åka med eller ej.


Låt er inte luras av en annons som var uppe några timmar. Det kan ha varit en försöksballong, det kan ha varit en annons med avsikt att köra marknaden, det kan ha varit någon som ändrade sig och vill behålla sin ögonsten.

45 papp för en TT350 är inte en marknadsmässig nivå för modellen, även om just detta exemplaret såg fint ut på bild. Det är nog bara Frankrike, där man bygger tidsenliga Dakarreplikor, som suget finns att betala sådana pengar för en fin TT350. Någon som lärt sig att det är billigare att bygga om en frisk hoj, än att först ställa sig och renovera upp ett lik innan man kan börja bygga om, kanske...?

Om Tammers Googlefynd säger någonting, så är det kanske att det för 6 år sedan fanns för många auktionssajter och att ett auktionspris inte alls behöver vara marknadens pris. Speciellt inte om marknaden står med ryggen emot och kollar på annat medans 2 eller 3 konton budar lite halvhjärtat mot varandra medans dom egentligen letar efter tippkärra till traktorn och kanske en betesputs.

Att lägga ut smala objekt på okända budsajter är näst intill meningslöst. Till och med Tradera är ett vågspel.

Den TT 350 som du hittat för 7.000 spänn hade samma år kunnat läggas ut på Blocket för det dubbla. Den hade inte sålts för dom pengarna, men med lite haggel hade den gått iväg för 10 - 12'.

Idag står samma hoj - som fungerar och går men behöver gullas med i ca 20.000 och den har därmed vänt ner från coronans cirka 25.000.

Därmed inte sagt att 45.000 spänn är fel för ett verkligt fint och oförstört exemplar. Om man bygger upp en samling, om man vill äga något verkligt prydligt så vet man att det är mycket dyrare att renovera en "vanlig hoj" i mitten av prisskalan till samma skick som en verkligt fin - och verkligt dyr hoj.

Det är alltså under vissa förutsättningar
a bloody bargain att köpa en TT350 för 45 papp.

Vi har alla olika förutsättningar.
Lycklig är den som gör det bästa av sina möjligheter.

Att någon annan ropade in en hoj för 7.000 kronor för 8 år sedan hjälper inte mig nu.

Eller, vänta? Var det kanske jag som ropade hem den...? En TT 500 hittade jag ju bakom några OSB-skivor resta mot - trodde jag, en vägg. När jag skulle snabbrepa en söndersparkad boxfront så stod den där och såg ledsen ut.

"Men hej lille vän, var kommer du ifrån...?
Var är dina föräldrar?"

Det kanske står något auktionsfynd invirad i bubbelplast hemma också? Bara mottagen från DHL-bilen, inrullad och sedan genom åren draperad med alla dom där hästtäckena som bara skall tvättas och skickas till lagning...

Jag får kolla.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Så varför köpte du inte ett knippe sådana för 10 år sedan när dom låg som lägst och portionerade ut dem i omgångar efter att ha - om inte renoverat dem, så åtminstone reparerat dem, bytt delar och snyggat till dem?

Så varför gnälla? Tåget har gått, och inget kan få det att backa tillbaka till just din perrong så att du kan stå och fundera lite till om huruvida du vill åka med eller ej.
Har väl inte gnällt direkt, jag är inte intresserad av den typen av hoj. Men den som tycker att en sådan för 45000kr är ett kap, borde ju ha köpt en 2018 för 7400kr.

Varje ny säsong de senaste åren har inletts med samma förundran över prisutvecklingen, inte bara av mig utan av de flesta medlemmar här. Hela den här tråden startade ju med ett inlägg om prisutvecklingen på offroadhojar. Årets säsong har nog inte kommit igång riktigt, men tendensen verkar vara densamma. Offroad, enstånkor och 125cc av lite äldre modell är stekheta. Speciellt fascinerande är att hojar som Yamaha XT250 och Honda XL250 från tidigt 80-tal knappt finns att få tag på längre, och när de finns är de minst sagt rejält prissatta. För 7-8 år sedan var dessa ett skämt som ingen vill ha med att göra. 250-klassen har fått ett uppsving tydligen.
Obs: detta är inget "gnäll", bara en notering av hur prisutvecklingen på äldre mc verkar vara.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Den tanken är ett mästerverk!
Håller 30 liter, använder bara en bensinkran och gravitationsmatar förgasaren utan bränslepump.

17.000 är typ hälften mot vad den borde kosta.
När man ser var kranen sitter är det svårt att fatta hur man kranar ur de sista litrarna upp till förgasaren typ
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.

1711311253054.png
Var tvungen att Googla den.
Den här tanken är inte att leka med heller. 30 liter även den.
Dessutom 8000:- för den rackaren verkar vara rejält underprisat.
Även om jag är väldigt skeptisk till att det finns en enda reservdel att få tag på om något går söderöver.
Ha-Begäret på den där...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....

View attachment 496582
Var tvungen att Googla den.
Den här tanken är inte att leka med heller. 30 liter även den.
Dessutom 8000:- för den rackaren verkar vara rejält underprisat.
Även om jag är väldigt skeptisk till att det finns en enda reservdel att få tag på om något går söderöver.
Ha-Begäret på den där...
Måste ju gå hundra mil på en tank! Finns det någon annan hoj som slår det? Gullig. Tunnaste USD gaffel jag nånsin sett, kontra längden
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

View attachment 496582
Var tvungen att Googla den.
Den här tanken är inte att leka med heller. 30 liter även den.
Dessutom 8000:- för den rackaren verkar vara rejält underprisat.
Även om jag är väldigt skeptisk till att det finns en enda reservdel att få tag på om något går söderöver.
Ha-Begäret på den där...


Plast och sådant är svårt.
Motorn är en 348 Rotax. Finns en aktiv ägarförening / fanclub som hjälper varandra med tips, trix och delar.

 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top