Gamla enstånkor

Annonsen säger ju i princip att nuvarande ägaren är en slarver.
Hur jobbigt hade det varit att fortsätta med dagboken några hundra mil till, eller så har inget hänt sedan köpet, inte ens tankats.
Nej, det säger att nuvarande ägare är helt normal. Ingen vettig människa för dagbok över när man tankar sin motorcykel eller bil.
 
Nej, det säger att nuvarande ägare är helt normal. Ingen vettig människa för dagbok över när man tankar sin motorcykel eller bil.
Eller oljebyte heller egentligen, kör man under en serviceintervall per säsong, och det gör de flesta, så byter man olja och filter samt kollar status på resten av servicepunkterna mellan varje säsong känner på lager etc. Varannan byter man resten av vätskorna, broms/koppling/kylvätska etc.

Möjligen kan man skriva upp ventilspelskontroll etc, men har man serviceschema och mätarställning så gör man ju bara det enligt schemat. Vet man att man gör det när det är dags så behöver man ju inte ha skrivet hurvida man gjorde det vid 1000 mil 1996, eller ej.
 
Last edited:
Det var väldigt vanligt förr att föra "bildagbok" på när man tankade, hur mycket och vid vilken mätarställning. (man fick dom gratis på macken)
Mina första bilar hade medföljande bildagböcker, så jag fortsatte att skriva i dom.
En tidigare ägare hade upptäckt att automatchoken börjat hänga sig på den ökade förbrukningen i bildagboken

Men jag skulle tro att det dog ut på 80 talet, ungefär samtidigt som man slutade byta mellan sommar och vintertermostat och fila brytarspetsar
 
Eller oljebyte heller egentligen, kör man under en serviceintervall per säsong, och det gör de flesta, så byter man olja och filter samt kollar status på resten av servicepunkterna mellan varje säsong känner på lager etc. Varannan byter man resten av vätskorna, broms/koppling/kylvätska etc.

Möjligen kan man skriva upp ventilspelskontroll etc, men har man serviceschema och mätarställning så gör man ju bara det enligt schemat. Vet man att man gör det när det är dags så behöver man ju inte ha skrivet hurvida man gjorde det vid 10000 mil 1996, eller ej.
Nej sånt har man koll på men sen finns dom som bara kör också och tro mig dom finns och är fler än du anar ?som bara kör tills dom blir stående eller hojen inte startar ?
 
Nej sånt har man koll på men sen finns dom som bara kör också och tro mig dom finns och är fler än du anar ?som bara kör tills dom blir stående eller hojen inte startar ?
Ja det gör det.
Men de är nog betydligt vanligare på bilsidan.

Oberoende så är det därför man alltid budgeterar för att slita isär i molekyler och kolla allting, när man köper begagnat.
 
Ja det gör det.
Men de är nog betydligt vanligare på bilsidan.

Oberoende så är det därför man alltid budgeterar för att slita isär i molekyler och kolla allting, när man köper begagnat.
Det är lite beroende av mil -är milen såpass att det skulle justeras ventiler så vill jag nog ha det dokumenterat om det är gjort själv annars ska det vara märkbart på priset
Går alltid på magkänslan när man pratar med säljare och provkör
En stånka eller radfyra är ju mindre jobb med sånt än en v4;s t.ex
 
Annonsen säger ju i princip att nuvarande ägaren är en slarver.
Hur jobbigt hade det varit att fortsätta med dagboken några hundra mil till, eller så har inget hänt sedan köpet, inte ens tankats.
I och för sig.
Men jag betraktar mig själv som noga när det gäller att dokumentera service och reparationer, men tankningar, däckbyten och när jag tvättade den är liksom inte min grej.
Men du kanske är mer strikt där?
 
Av prissättningen att döma kan man misstänka att säljaren egentligen är boråsare, men maskerar detta med att ange adressen till sommarvistet...
Den jävulen. Plötsligt, bara de senaste 3-4 åren, har varenda typ blivit slipade hojsäljare med full koll på värdet. Hur gick det till? Varför sålde vanliga människor en Big Wheel Yamaha i Borås för 6 tusen 2015 och nu 40
 
Den jävulen. Plötsligt, bara de senaste 3-4 åren, har varenda typ blivit slipade hojsäljare med full koll på värdet. Hur gick det till? Varför sålde vanliga människor en Big Wheel Yamaha i Borås för 6 tusen 2015 och nu 40


...för att dom läser och håller sig uppdaterade på sporthoj.com så klart!
 
Bakramskaparna däremot verkar obrydda över åratal av hån & häckel


Japp, men det beror på deras analfabetism - dom stackarna.

Dom kan inte tillgodgöra sig skriven text. Dom kollar i bilderböcker och ser foton på hur andra hipsters klätt sig, fixat sina skägg och sågat sönder sina motorcyklar. Sedan kopierar alla varandra runt runt runt i en evig dumkarusell av förgasarproblem, elsystem som bara skall kopplas klart, felvända däck, platta sadlar och nummerskyltar ute i mötande körfält. Monkey see , monkey do-do
 
Bakramskaparna däremot verkar obrydda över åratal av hån & häckel

Jag är IOFS väldigt obrydd om vad folk tycker om saker jag gör också, skulle jag ha en motorcykel jag ville bygga om så skulle jag bygga den som JAG vill ha den.

(jag hade börjat skriva något liknande som notrightrider, men han hade fått med det mesta)
 
Jag är IOFS väldigt obrydd om vad folk tycker om saker jag gör också, skulle jag ha en motorcykel jag ville bygga om så skulle jag bygga den som JAG vill ha den.

(jag hade börjat skriva något liknande som notrightrider, men han hade fått med det mesta)
Jajo men det är kombinationen ful design OCH oförmågan att slutföra jobbet som är roligt. Att alla säljer med förgasarfix och lösa tåtar. Gör klart hojen liksom istället för att köpa nya däck och mätare som inte funkar
 
Jajo men det är kombinationen ful design OCH oförmågan att slutföra jobbet som är roligt. Att alla säljer med förgasarfix och lösa tåtar. Gör klart hojen liksom istället för att köpa nya däck och mätare som inte funkar

Jo, jag skulle nog börja med att fixa den körbar och besikta och sedan såga och lacka...

(speciellt om den är så gammal att den är besiktningsbefriad sen)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top