Galna tankar o drömmar om mc-byggen

En sexcylindrig GSX-R 900, byggd som en förlängd 600 med lite extra prepp. Tänk er ljudet från en rak sexa på 16000 rpm. Chassit ska vara en figther på en gammal-gixxer. Helst ett 750-chassi.
 
En sexcylindrig GSX-R 900, byggd som en förlängd 600 med lite extra prepp. Tänk er ljudet från en rak sexa på 16000 rpm. Chassit ska vara en figther på en gammal-gixxer. Helst ett 750-chassi.

Håret reser sig i nacken bara jag tänker på det. :tummenupp

En sexa hade varit kul att bygga på, nackdelen är ju att dom är aningen stora. Och dyra... :död
 
Håret reser sig i nacken bara jag tänker på det. :tummenupp

En sexa hade varit kul att bygga på, nackdelen är ju att dom är aningen stora. Och dyra... :död

Kontakta Allen Millyard.
Han bygger fem och sexcylindriga Kawasaki "trepipar", våttor på Z900 motorer och V12or av Z1300 motorer i köket, som hobby.
Förmodligen har han tid över nu när viperprojektet är klart..
[YOUTUBE-ID]Q3HoZHk2yNY[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]djJTQh_RMVQ[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]UbUrIwA9jVE[/YOUTUBE-ID]
 
Hemmasnickrad 20mm CrMo-ram.
Hemmasnickrad sving i läcker alu-profil.
Öhlins 43mm konventionella gaffel.
Öhlins TTX bakdämpare.
17" 5-ekrade JB-POWER Magtan magnesiumfälgar, guld eller gun metal finish.
Lagom trimmad GS1000 8-ventilare, ca 130-150 pollar på bakhjulet.

Ett svindyrt projekt men det ska bli av. :)

Leta efter december numret 2009 av den engelska tidningen ClassicBike. Där har de ett sådant bygge. Nästan. Suzuki XR69 replicor. Lite småcoola.
 
Leta efter december numret 2009 av den engelska tidningen ClassicBike. Där har de ett sådant bygge. Nästan. Suzuki XR69 replicor. Lite småcoola.

Bara lite småcoola? :D

Annars kan man ju alltid modda en originalram så att den faktiskt tål lite eftersom bygga en ramjigg är svindyrt. :näsblod
 
Cagiva Mito med rd350 rova, redigt vässad med ordentlig framgaffel/bromsar och bakdämp.

I övrigt en väldigt snygg hoj så enbart knullputs hade dugit :)
 
Ett bygge som jag har haft i tankarna ända sedan jag köpte min första 125a den var reggad för 18KW så jag började fundera hur långt man kan ta 125 kubik och om man skulle kunna få ihop en 125a som fungerar som en duglig mellanklassare med duktig prestanda. Med vätskekylning och turbo låter ju inte mellanklassgränsen på 25KW som en total omöjlighet och då har man ju en fullt fungerande hoj men som tas för en lätt mc av dom allra flesta.
 
Har fått tankar på att plocka in en större tvåtaktare i min ZXR400. Det har gjorts redan så jag vet att det är fullt möjligt. Hittar jag en motor för överkomliga pengar så ska det genomföras.

Någon som har en 2-3 cylindrig 2-taktsmotor modell större till salu?:)
 
kolla på gammla mach z och formula 3 om du vill ha 3 cyllit.
typ 150/128hk i dom maskinerna. men dom är erkänt tunga på skotrar, bruka oså sitta med 3 ganska stora pipor så en 2 cyl är ett bättre val, dock så är dessa motorer ganska brutala samt billiga.
sålde förra vintern en formula 3 som gick kalas i motorn för 8500 kr har jag för mig. borde finnas komplett motor för 2-3 papp el köp en hel skoter o sälj lite delar.
hela dynor samt variatorer kan man få lite för.
 
Har fått tankar på att plocka in en större tvåtaktare i min ZXR400. Det har gjorts redan så jag vet att det är fullt möjligt. Hittar jag en motor för överkomliga pengar så ska det genomföras.

Någon som har en 2-3 cylindrig 2-taktsmotor modell större till salu?:)

Zabel.
700cc, 80 hk.
zm29-2010-2011.jpg
 
Ljusblå Trabant 2-t bil från öst tillverkad i plast med en modern scootermotor och pipor som stack upp ur huven. Kom så långt att jag inhandlade bilen och motor...

Ändrade mig och skulle bygga in motorn i en 2-hjulig skapelse för grusbus. Numera är jag utan både bilen och motorn...
 
Last edited:
kolla på gammla mach z och formula 3 om du vill ha 3 cyllit.
typ 150/128hk i dom maskinerna. men dom är erkänt tunga på skotrar, bruka oså sitta med 3 ganska stora pipor så en 2 cyl är ett bättre val, dock så är dessa motorer ganska brutala samt billiga.
sålde förra vintern en formula 3 som gick kalas i motorn för 8500 kr har jag för mig. borde finnas komplett motor för 2-3 papp el köp en hel skoter o sälj lite delar.
hela dynor samt variatorer kan man få lite för.

Ska definitivt kolla in det!:tummenupp

Har inte kunskaperna som krävs för att bygga in en skotermotor dock. Vill ha det växlat och mer "bolt-on" i nuläget.
Roligast hade ju varit en kawasakimotor så det matchade med märkena.:)
Har kikat lite på regelverket och det ser inte helt omöjligt ut att kunna få den reggad för gata heller, om jag håller mig till en 500cc. 20% ökning av effekt brukar godkännas om det är ordentligt gjort. En 350cc motor kan, rent teoretiskt, betraktas som en ersättningsmotor om man är lite generös med tolkningen av "likvärdig motor".
 
Renault 4Lajban med hydraulpump på motorn och en hydraulmotor i varje hjul. Till det en redig ackumulator som man laddar till sådär 500bar när man står och väntar vid rödljuset. Balanserngsventiler mellan hjulen.

När det blir gönt släpper man på ackumulatorn på hjulen och håller i sig i ratten. Sådär 2-3 MW under ett antal sekunder vore nog inte omöjligt.

Lite synd med wheelibars men kan nog vara en bra säkerhetsdetalj om man vill CE-märka ekipaget.

Ooops inte MC. Vi kör på en gammal R100 istället och får då nog bara sådär 1-1,5 MW (2 hjul och mindre ackumulator)

:)
 
Last edited:
700cc tvåtataktstwin är förmodligen inte svårt att sätta snurr på.
Som att trampa i en hink bearnaisessås.

Jämfört med zabeln är allt som att kicka en moppe. Att dom satt kicken på fel sida hjälper ju inte heller direkt.

Men satans mäktig motor, storleksförhållandet cylinder/växelhus är fan bisarrt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top