Galna tankar o drömmar om mc-byggen

www.zcars.se

Tja ni som är sugna nu har zcars generalagent öppnat portarna i sverige
gå gärna in på www.zcars.se

där kan ni som är intresserade även boka upp er på en demo i sommar!!!

Välkommna​
 
glömt denna tråd nästan.. nån som vill dela med sig?
 
Min nya dröm är en JPS-Norton med monocock (Gav upp stavningsförsöken) ramen och Cosworthmotorn.
Paralelltwin på 750cc och 100 - 115 hästar.
Blev aldrig färdig.
 
Jäkligt rolig tråd!!

Själv så drömmer jag om att bygga en "caferacer" på en cb750 eller boldor
* styva upp chassit
* på med en feet framgaffel, gärna en kort springer framgaffel om den skulle ha lika bra funktion som en modern framgaffel
* clip-on styre
* "custom"-sadel i bak dvs endast sittplats ingen kåpa bakom. Kanske nån liten grej som ser till att man inte trillar av
* försöka göra motorn m.m. smalare dvs. fixa så bra markfrigång som möjligt
* osynlig turbo
* kort kort avgassystem

En custom/caferacer som ska ha tillräckligt med krut och väghållning för att förnedra en modern sporthoj. Men då måste jag ju självklart lära mig att köra ordentligt också.

Gillar stuket på dessa:
http://www.confederate.com/confederate3/machines.php - de två översta är snyggast (ungefär en sån sadel som sitter på wraith som jag vill ha)

Något i stil med den här fast med annan bak (även om den här också är snygg), kortare pipor och brutalt övermotoriserad fast den ska vara smidig som en 600, hehe
getattachmentsy2.jpg


Eller något som ska se jäkligt high-tech ut med elmotor, navstyrning, coola lättmetaller, kolfiber och bränslecell med kul grön vätska i :) alltsammans på under 140 kg iallafall och med minst 150hk på bakhjulet. Gärna ett hk/kg på 1/1 räknat på tjänstevikten och bakhjulseffekt.
 
Last edited:
Som notorisk trimmare och lite bakåtsträvare (läs nostaligiker) :D Så är de svårt att fundera över möjliga maskinbyggen...

Typ:
Man tar en GPZ 900 R 84-91, har mycket bra aerodynamiska å för den tiden raceiga kåpor.
Åsså stoppar man i typ någon i från samma motorfamilj RX1000, ZX10, ZZR1100, GPZ1100 (inte den gamla).
Och med typ portad topp, RS föggar & ett anpassat system så kommer man få en jävla kul maskin. Men så gissar ja att de behövs en Öhlinare bak & ev. en annan gaffel å bromsar fram.

Typ nostalgi:
CB 900/1100 med en rejäl preppad rova motsvarande AMA reglemente (Superbike serien i USA på 80-talet)...
Eller med ett mr. turbo-kit påskruvat å man med livet som insats försöker brottas mä skiten i över 200 blås :D :D :D

Typ ?
Hade stället ja jobbade på funnits kvar, hade vi bänt in en CBR1000F -87/88rova i en CBR600F -87/88, och masserat rovan med 1049cc, RS36:or å 4-1 system...


:skrämd Jävlar, nu e sköterskorna på jakt, bästa att rulla in på rummet å ta sina piller :D :D :D
 
Vet att det finns färdigbyggda att köpa, MEN!

En kx500 motor i nyskick, med en snygg trimpipa, med ett skönt ljud.
Ner i ett kxf 450 chassie. Öhlins fram och bak.
Svarta motardhjul med behringer bromskit.
Nav och annat smått så som centrum på skivan osv får gärna vara eloxerat grönt.

En annan ide man tänkt på ett tag har ju highland förverkligat i flattrackern. En annan har dom förverkligat i prototypmodellen av thruxton.

Annars, bygga streetfighter av en desmosedici :)
 
Om inte pengarna satte stopp.....

.....Så skulle jag vilja bygga ihop en bladeram med en stoooor 2takts båtmotor
typ 200-250 kusar.jobbarkompisen visade sin suzuki 2t 2.7liters v6:a på 225hk:Bugar Ynka 37.5hk per 500cc cylle!

Tänk vad den skulle hosta ur sig med 6 avstämda pipor och riktiga porttider!

Typ 400hk utan turbo, och då har jag inte börjat överdriva än!:banana

Den skulle man inte tappa bort på parkeringen:D
 
hej hej, hitta denna.. nån som har hunnit kommt på nå mer? :)
 
kom på en till, typ en gp moddad r6 med allt som hör till.
MEN med en 2takts radfyra på ca 1000cc lustgas och "maxportat" är en självklarhet.

skulle nog röra på sig rätt fint :yoparty

edit: skulle det gå att stämma av 2 rör som lågvarviga och 2 rör som högvarviga? så att den drar som ett skållat ollon från botten och ända upp till topp? eller kommer dom lågvarviga strypa när dom högvarviga hoppar in?
 
Last edited:
kom på en till, typ en gp moddad r6 med allt som hör till.
MEN med en 2takts radfyra på ca 1000cc lustgas och "maxportat" är en självklarhet.

skulle nog röra på sig rätt fint :yoparty

edit: skulle det gå att stämma av 2 rör som lågvarviga och 2 rör som högvarviga? så att den drar som ett skållat ollon från botten och ända upp till topp? eller kommer dom lågvarviga strypa när dom högvarviga hoppar in?

inte i drömmarna då funkar de bara :tummenupp
 
Min intressantaste galna dröm har varit att bygga en gasturbindriven hoj från grunden och det är på god väg att bli verklighet.:banana
 
Har en kul och lite lätt galen idé..... och tyvär allför dyr just nu iallafall....

Café racer stuk.
Modern upside down gaffel från lämlig sporthoj.
17" fatspoke ekerfälgar med dubbla skivor
Dubbla piggybackdämpare bak (öhlins)
En 2,3l HD klon motor ( original ca 140 RWHP)
kompressor så att man kan får ut än mer pulver.... :) 200+ med massa vrid!!!
2-2 1/2" öppen primär drivning
en fet supertrappdämpare på var sida hojen
 
Har en kul och lite lätt galen idé..... och tyvär allför dyr just nu iallafall....

Café racer stuk.
Modern upside down gaffel från lämlig sporthoj.
17" fatspoke ekerfälgar med dubbla skivor
Dubbla piggybackdämpare bak (öhlins)
En 2,3l HD klon motor ( original ca 140 RWHP)
kompressor så att man kan får ut än mer pulver.... :) 200+ med massa vrid!!!
2-2 1/2" öppen primär drivning
en fet supertrappdämpare på var sida hojen[/QUOTE

lät inte omöjligt men dyrt :D do it!
 
Hemmasnickrad 20mm CrMo-ram.
Hemmasnickrad sving i läcker alu-profil.
Öhlins 43mm konventionella gaffel.
Öhlins TTX bakdämpare.
17" 5-ekrade JB-POWER Magtan magnesiumfälgar, guld eller gun metal finish.
Lagom trimmad GS1000 8-ventilare, ca 130-150 pollar på bakhjulet.

Ett svindyrt projekt men det ska bli av. :)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top