Gallium-kyld motor, har det någonsin prövats?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Gallium är en metall som smälter vid 30°C och kokar vid 2400°C, har en värmeledningsförmåga 66 gånger bättre än vatten och är även beständig mot både luft och vatten. Densiteten är 6 gånger vattnets och någon pump för sörjan finns väl inte.

Men jag tycker ändå att det vore trevligt att pröva, kostar 579 dollar per kg.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gallium
 
Besväret är väl att det kommer fungera som en propp i de kallare delarna av motorn. Hur det är med volymen i förhållande till vilket tillstånd metallen befinner sig i vet jag inte heller, men det kanske kan vara ett besvär?
Det är klart, med en värmeslinga i kylsystemet som värmer upp till ~40C innan start så borde det ju funka utan problem... Hur är värmekonduktiviteten hos gallium?
 
Sånt har testats men finns inte alls ute i användning.Det närmaste som finns är väl t.e.xnatriumkylda ventiler, ett tomrum i skaftet med natrium.

Gallium är la mest känd som metallen som Uri Gellers böjbara skedar var gjorda av, lite häftig metall med låg smältpunkt- googla runt!
 
Ett problem som återstår att lösa med att använda gallium och galliumlegeringar som kylmedium är ju att de är väldigt korrosiva mot andra metaller, så som aluminium. :crash
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top