Galet lös kedja. (Yamaha FZ 750 -85)

Till TS, det där ska du inte ta som en absolut sanning. Alla hojar jag haft har specat att kedjespelet mäts på olastad hoj ståendes på sidostöd men jag kan ju inte svära att det är så för alla hojar. Det blir en jäkla skillnad mot att jag sitter på med full utrustning mot att göra som det står i handböckerna.

Så är det nog, i min bok så står det inget om olastat eller inte, men om det står 25-35 mm i min bok och jag sen sätter mig på den så det blir 15-25 mm, blir det inte väldigt tight då?

Spände en polares kedja förra sommarn och han hade ett slack på 7-8 cm :näsblod , är bra att kolla slacket regelbundet många som slarvar med det och det förkortar ju drivpaketets livslängd

Hehe får mig att tänka på min jobbakompis som kör blackbird. han kan inte mycket om hojar och en dag kom han inom mig o sa att det kommer ljud typ rassel, rassel, rassel som ökar takt med farten. Märkligt men tänkte att det är väl någon länk i kedjan som har nypt. gick ut o kollade. på ett ställe av ungefär 10cm var kedjan påväg att dela på sig och var ungefär 5-8mm tjokare som om nitarna precis höl ihop den. Och han hade skrytit dagen innan hur snabbt han hade fått upp den i på väg 23

Man ska vara väldigt försiktig med att köra med för hårt spänd kedja på hojar, och FZ 750 i synnerhet. Motorn i denna maskin är mycket hållbar men den har en akilleshäl och det är att utgående lagret lätt skär om man kör med för hårt spänd kedja.

Jag lägger ut en instruktion om hur man kollar och justerar spelet på kedjan på en FZ750 i FZ 750-tråden. Klicka bara HÄR för att läsa den.

.

Last edited:
Bilder på det du beskriver hade inte skadat.

Du borde låta någon med erfarenhet kolla skicket på ditt drivpaket. Kan man spänna hur mycket som helst och kanske t o m börjar fundera på att korta kedjan kan man med fog anta att grejerna är slut. Kedjehaveri är tråkiga saker.

Angående alla teorier om att få loss drevmuttern. En snorbillig eldriven mutterknack (om man inte har kompressor) gör jobbet alldeles utmärkt. Brukar inte behövas mer än ett lätt tryck på bromsen, om ens det. Bättre att det finns utrymme för flex genom hela linan, bara någon håller i hojen. Knacken tar ut sin rätt. Givetvis i friläge för att skona lådan. Finns inget handverktyg i världen som åstadkommer de ryck och pulsar som den lilla manicken gör och inte någon del i linan utsätts för onödigt våld, (utom möjligen kedjan som ändå skall skrotas). Väl investerade pengar.

Tycker några av råden i den här tråden är så kassa att de borde tas bort. Jörgen?:7peta

Last edited:
Som svar på TS fråga hur mycket en kedja får töja sig innan den är slut, så är det 3%.
/J
Hur lång är en rr kedja egentligen. en meter ca?

bara 3% ? 100cm kedja = 3cm delat på 2 och lite till egentligen gör 15mm på spännskruven från min till max under slitaget.

låter lite men samtidigt inte heeeelt orimligt. Originalklistermärket jag har på en hoj som det står graderat: new, used, change på är 25mm långt och om man skall gå på 3% pratar vi 2m kedja ganska precis.

Utveckla gärna lite och kommentera originalklistermärket.

För att ändra 100mm spel till 30mm spel räcker det att flytta bakaxeln ca 3 mm bakåt.
Ingen lång bit.
Så det borde inte vara nått problem. OBS kolla hur mycket spel det ska vara, det kanske ska vara 40mm....
Och kolla efter var kedjan är tajtast. Det är det stället som gäller.
Det är förödande ha för tight kedja,
skadar lagren i hjul/ryckdämpare (lätt och byta) och på utgående axel i växellådan (tar mera tid byta)
20 länkar har en längd (ny kedja) på 317,5mm.
20 länkar som sträckts 3% har en längd på 327mm
Till min traja står i Haynes max genomsnitt för 20 länkar 321mm = 1,1% förlängning
(man mäter på några olika ställen runt kedjan)
Till min sukka står i Haynes max 319,4mm = 0,6% förlängning

Kedjans längd mäts tex med en hantel hängande i undre delen av kedjan.
Och så mäter man på den övre delen av kedjan med hojen på bakre depåstöd.
(för så står det i Haynes till trajan....)
Och man behöver inte räkna länkarna om man har en 300mm eller 400mm linjal.
(Det kan vara bra kolla linjalen mot tex ett skjutmått, på min linjal är 150mm bara 149mm på skjutmåttet, linjalen visar alltså ca 2mm för långt när jag mäter nått som är ca 300mm......)

Bara mäta mellan mitten på två nitskallar och jämföra med bifogad tabell.
Mäter man tex 370mm så passar det bara in på ett ställe i tabellen. Mellan 369,1mm och 372,4mm
dvs 370mm blir 23 länkar
och lite mer än 1,1% förlängning av kedjan. Lite mindre än 2% förlängning av kedjan.

Bifogat

Last edited:
Min FZ 750 86:a skulle iaf ha 15-20 mm spel i kedjan. Och det finns markeringar på svingen som gör det lätt att justera.

I mitt fall var man dock tvungen att lossa lite på bulten som håller fast bakbromsen stabiliseringsstag annars gick det inte flytta däcket fram eller bakåt. Ganska logiskt men jag tror inte det stod med i manualen faktiskt.

Min FZ 750 86:a skulle iaf ha 15-20 mm spel i kedjan. Och det finns markeringar på svingen som gör det lätt att justera.

De där sving-markeringarna kan man tyvärr inte lita på. På min FZ 750 satt då i.a.f. inte hjulet rakt när jag gick enligt markeringarna. (Upptäckte jag efter några år...) Det bästa är att mäta från centrum på svingbulten till centrum på bakaxeln.

De där sving-markeringarna kan man tyvärr inte lita på. På min FZ 750 satt då i.a.f. inte hjulet rakt när jag gick enligt markeringarna. (Upptäckte jag efter några år...) Det bästa är att mäta från centrum på svingbulten till centrum på bakaxeln.

Det va ju dumt. Det finns ju 2 markeringar på varje sida dessutom och däcket såg ut att spåra som det skulle.
Men jaja hojen är såld nu iaf. Tack för all hjälp i FZ tråden förresten.

Det va ju dumt. Det finns ju 2 markeringar på varje sida dessutom och däcket såg ut att spåra som det skulle.
Men jaja hojen är såld nu iaf. Tack för all hjälp i FZ tråden förresten.

KAN MAN INTE LITA på... Så är det bara. Sedan hur stor betydelse det har eller om folk märker av skillnaden är ingen ide att disskutera då det blir pajkastning.

Korrekt att mäta är mot framhjulet så att hjulen spårar med varandra helt 100%

Ointressant om det linar mot svingen om det inte linar mot framhjulet.

Givetvis i friläge för att skona lådan.

Tycker några av råden i den här tråden är så kassa att de borde tas bort. Jörgen?:7peta

Istället för att idiotförklara andra så lägg gärna lite fakta på att det skadar lådan så man ska "skona" den.

De få gångerna man byter drev, hur mycket säger du detta sliter/skadar lådan?

Givetvis i friläge för att skona lådan.

Istället för att idiotförklara andra så lägg gärna lite fakta på att det skadar lådan så man ska "skona" den.

Gjorde jag det? Jag påpekade att det finns dåliga råd i tråden och la fram ett alternativ.

Gör precis som du vill.

Man ska vara väldigt försiktig med att köra med för hårt spänd kedja på hojar, och FZ 750 i synnerhet. Motorn i denna maskin är mycket hållbar men den har en akilleshäl och det är att utgående lagret lätt skär om man kör med för hårt spänd kedja.

Jag lägger ut en instruktion om hur man kollar och justerar spelet på kedjan på en FZ750 i FZ 750-tråden. Klicka bara HÄR för att läsa den.

.

Korrekt. Det är en skottsäker motor utöver utgående lager så hellre för löst än för hårt. om det skall vara åt något håll.

This day:död
Kan säga att jag just nu ligger i en barrack strax utanför Oskarshamns kärnkraftverk, totalt slut är jag.

Hela dagen har varit riktigt, riktigt seg, MEN!
I morse, klockan 07:00 så stod jag i garaget och spände min kedja, dreven ser faktiskt helt ok ut. Inte i närheten så slitna som tidigare bild i denna tråden visade.

Det sades att 3mm tillbaka flytt kunde lösa ett 10 cm slack, pretty damn accurate I must say:tummenupp

Kedjan är spän men en nogrannare kontroll på att däcken spårar för göras på lördag när jag kommer hem.

Tusen tack för hjälpen alles:Bugar

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back