Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
RacerX skrev:För en tid sedan hade jag lånat ett partytält. Dagen efter började det blåsa REJÄLT, och tältet blåste iväg och (ev) IN I EN BIL!!!![]()
Skadan på bilen var en repa på taket.
Nu vill han som hade hyrt bilen ha ersättning av mig för sin självrisk, och för "förlorad arbetsinkomst".... Jag skulle behöva hjälp med vad som är juridiskt rätt & riktigt.
Bilen stod uppställd på en cykelbana ca 30m från tältet brevid en byggarbetsplats där killen jobbade.
När vi fyllde i paprena på plats kom vi överens om att försäkringsbolaget skulle sköta det. Men nu har försäkringsbolaget "beslutat" att det var en olycka som inte berodde på någon oaktsamhet av mig. Jag kan ju inte veta om skadan verkligen kom ifrån tältet eftersom tältet låg en bit därifrån i en annan riktning.![]()
Killen vill ha 1500 i självrisk + 3500 i ersättning och har fakturerat mig nu via ett inkassoföretag.... Jag hade tänkt betala hans självrisk för att vara schyst, men inte "arbetet". Men nu vet jag inte eftersom han faktiskt "blufffakturerat" mig, och ringt och hotat mig...![]()
Om någon kunde ge tipps på vad som gäller/vad jag borde göra blir jag jätte glad!
![]()
GIXxXER skrev:en fräck jävel är vad det är. eftersom du har fått ett litet krav från inkasso så har det aset redan sålt din såkallade skuld till dom och fått betalt redan.
finns 3 regler att följa vid sådana fall:
1. polisanmäl
2. polisanmäl
3. polisanmäl
RoLLER skrev:Tror du det krävs ett spexiellt företag för att skicka inkassokrav? Du kan oxå skicka ett, skriv bara INKASSOKRAV och lite förfallodagar etc.
RoLLER skrev:Varför tror du det? För det första så köper inte bolagen du syftar på tvistiga fakturor. (liraren med bilen kan inte fakturera i det här läget hur som helst, men det e inte det vi snackar om).
Tror du det krävs ett spexiellt företag för att skicka inkassokrav? Du kan oxå skicka ett, skriv bara INKASSOKRAV och lite förfallodagar etc. Lätt va? Sen kan du slänga på 160 balubas för besväret, 50 pix för en eventuell kravavgift. Ska du följa lagen så kan du slänga på 8% + referensränta oxå. Men det e överkurs (Obserrvera att lagen e ändrad å det inte e 8 + diskonto längre aiit?).
Och e det inte lite töntigt att polisanmäla? Men det låter ju livsfarligt!!!!!! Så det e det nog......
Minimorran skrev:Sensei har alltså rätt om dig... du är en klok kille....![]()
GIXxXER skrev:använde oss av ett sådenat företag när vi hade firma, sålde alla fakturor och fick betalt direkt. funkade perfa. de tog hela tvisten mm om det blev strul med betalningen och vi fick alltid våra pengar. därav tror jag snubben har sålt fakturan eller som du sa, skrivit en själv
RoLLER skrev:Jaoe.... jaa.... har man ett avtal och säljer rubbet så visst. Men men.... man kan inte sälja en enskild tvistig faktura. Skitsamma..... vi tar en öl och kysser en vacker kvinna ist. Puss!
RacerX skrev:tänkte uppdatera vad som hänt sedan sist...
jag bestred fakturan vilket har lett till att de har ringt från företaget ett par gånger till och varit på mig att jag ska betala, samt uppträtt hotfullt/upphetsat... det som förvånar mig är hur inkompetenta folk är... De har verkligen inte koll på försäkringsbolag, polis etc. Men har iaf sagt åt dem att de inte ska ringa mer, utan skicka brev om de vill något.![]()
Jag har ännu en gång sagt att vi kan hjälpas åt att betala självrisken, men att jag inte tar på mig någon skuld förrän f-bolaget yttrat sig. Annars känns det som att "ange" sig själv. Då skrattade de, samt blev riktigt förbannade!![]()
Sen har jag varit i kontakt med bilens-försäkringsbolag igen. De har inte lagat bilen ännu, vilket även betyder att de inte utrett skuldfrågan. De var även osäkra på om de skulle göra detta eftersom det var för små pengar det handlade om.
Men detta har gjort att killen (arbetsgivare) har lämnat över det till deras advokater. Känns som att det kan bli dyrt om vi sen måste betala deras advokat kostnader oxå. Kanske skulle man bara betala, men det är ju det som de vill... Men jag KAN ju inte betala innan f-bolaget har sagt sitt!![]()
tack än en gång för all hjälp...lägger upp mer allteftersom...
Zoidberg skrev:Som anklagad/åtalad kan man väl aldrig bli betalningsskyldig för rättegångkostnader (förutom egna adv.kostnader) eller motpartens dito, oavsett domslut.
Zoidberg skrev:Det är väl den drivande partens lott (om han förlorar) ...eller har jag fel ?
RacerX skrev:han jobbar som elektriker, så han fakturerar elektriker taxa, dvs ~450+moms i timmen... Stod å snackade typ en timme på plats...
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman, Transpo... |
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |