GALEN FÖRSÄKRING på en ZX7R -97

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Pappa hade en ZX7R -97 innan och då kostade den 2300 kr / helår.

Ringer samma försäkringsbolag 2 år efter... och får 4300 kr / helförsäkr på ett år. Så farsan ringde runt lite, men inget var billigare så han ringde tillbaks. Det var ett fel sa de (sveland) 19 000 kr / år helförsäkring är rätt premie för en ZX7R -97 :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet Ringde Vesta och de sa 25 000 trafik.

Farsan är 45 år.. bor i fint område (Floda), villa garage. HUR FAN ÄR DETTA MÖJLIGT?

Hittat en försäkring, 7300 helförsäkring/år (minns inte vilket bolag. Tycker det fortfarande är för dyrt för en sketen -97 vafan. Man blir ju helt galen. Speciellt med tanke på att ZX7R:en är en svensk modell med mycket lägre effekt.

tycker inte salus ansvar imponerar direkt, kolla däremot Vättle försäkringsbolag, är baserade i Lerum, försäkra min pickis där för 2000pix (trafik),trygghansa skulle ha 8500 och IF 11k har jag för mig.

För övrigt har du väl fina regeringen att tacka för 30% skatt och sen alla återfallsknuttar och skenförsäkrare som fixat lite olyckstatestik i 40+ kategorin :)

Salus ansvar har ju fått damp detta året! Hade exakt samma hoj förra året hos dem (r1:a) och gav 1400 lite drygt per månad för halv, ringde igen för att teckna och då vill dem ha 2300 nåt tror jag det var för samma skit!

Trygg-Hansa gav mig bäst, dock endå lite drygt 1300/månad för halv.

Jag har min i Folksam, halvförsäkring, 50+, bor i Täby dvs zon 2. Ca 4000/helår om jag minns rätt . Fick även en offert från Salus Ansvar på 4200 halv/helår.
För ett par år sen ringde jag till Bilsport och de ville ha 50000!!
Lycka till.......Per squid

Har fått ett pris på min zx9r på dryga 8000:- hel/helår. Då flyttade jag över alla mina försäkringar till dom. Är 40 och bor i centrala Uppsala. När jag hade en likadan cykel (94:a årsmodell) -96 så betalade jag strax under 3000:- hel/helår.

Tycker ändå att det är saftigt att betala dryga 8000:- i försäkring. Självklart så förstår jag att det kostar en del att ta hand om olycksoffer som har klotat med mc, men det lär ju kosta en hel del att ta hand om alla olycksoffer som krockar i bil med. Tittar man på kostnaden av att reparera en cykel som har gått omkull så borde kostnaden inte överstiga vad en krockad bil kostar att laga.

Nu sitter jag bara och spekulerar och jag kanske har fel. Jag vet att det finns folk som måste betala betydligt mer i premie så man kanske ska skatta sig lycklig för denna premie trots allt.

Måste ju skriva att det är LF som jag har valt.

Last edited:
Salusansvar använder sig av folksam, de bara lägger på en peng på det folksam tar ut.

Var på jakt efter en ny(are) hoj förra sommaren och var rejält sugen på en Z750 (07-). Ringde runt till olika bolag för att höra vad deras priser låg på på helförsäkring /år för att ha som bollplank... Här kommer ett axplock:

If: 91 000kr
Gjensidige: 95 000kr
LF: 116 900kr :3freak

Som ni säkert vet så kostar hojen ca 85000 ny.

Man vet att nåt är galet när till och med säljaren skrattar till i telefonen innan han nämnt kostnaden.

Började ganska snabbt kolla in märken med märkesförsäkring och landade på en Hornet och är galet nöjd med den =) Runda 8800 kr hel/helår i centrala Gbg med 08:ans årsmodell. Dessutom grymt bra bemött på Ahlqvists :fyllisar

Stockholm / IF /Triumph märkesförsäkring/ 52 9400 Hel/Hel på min -06

Jag som hör till old ladies (har ja börjat fatta :)) tycker det här me försäkringar blivit helt j... sjukt! Betalar hondaförsäkring, där billigaste är 50% rabbaterad, 14 400:-/år för en cbr 600 o en vtr firestorm. Har en cbr 600 till men o kostar 8 000:-/år. Då ä jag skriven i vingåker, villa o 40+. Tog sista vurpan på självrisken.... men de ä nog allt ja tagit på försäkringen. I princip kan man bilda en ekonomisk förening o försäkra sig själv om man är tillräckligt många. Vet hästfolk som gjort så när deras premier skenade.....

Men vad gäller? Min yngsta grabb hade en trafikolycka o har hittills fått ut 114 000:- för sina skador. Hur mycket har ní andra fått ut? Vem betalar sjukvården? Är det försäkringsbolaget lr staten? Finns det ingen ekonomistudent som kan fördjupa sej?

Försäkringsbolagen själva säger att det är personskadorna som kostar pengar och motorcykelns reparation är bara småpengar...
Sjukvård betalar staten men all ersättning för sjukskrivning och invalidersättning kostar lätt miljoner efter en schyst krasch...
Då är det lätt för bolagen att sortera bort kunder med oönskad riskprofil genom att ta 100000 för en helförsäkring.

Ska man ha billig försäkring så är det motard som gäller, jag betalar 4800 hel/hel och bor i centrala Göteborg :tummenupp

Sådär, 4971 halvförsäkring / år. Funkar, men fortfarande för dyrt fan :(

+40, 2500kr/år hel/hel hos Länsförsäkringar på min 7:a.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti