Gaffelstrul

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Har lite strul med gaffeln på min Gixxer. Det är en -01:a som gått knappt 900 mil. Först och främst sa förre ägaren till mig att han antagligen fyllt på för mycket olja när han bytte packboxar, relativt nyligen, och visst är gaffeln stenhård. Men problemet - tycker jag - är att när man komprimerar den till max (den går ner två, tre centimeter :3freak) och släpper så skjuter den upp och sjunker direkt igen, den gungar till en gång alltså. Och det vill jag ju inte. Hur jag än skruvar på returen och kompet så ändras inte det. Är det fjädrarna som är för dåligt spända?

Två då. När jag lyfter hojen i kåpstaget fram så att gaffeln går ut helt och sen släpper så går den ner till en viss gräns. Om jag sen sätter mig på hojen så går den inte upp lika långt igen. Om jag inte lyfter framtill igen. Låter också som att fjädrarna är dåligt spända va?

Men allt detta sammantaget och jag bara har en fjädringsväg på en 35, 40 mm när jag egentligen ska ha 120 i alla fall väl? :va
Är det ordentligt för mycket olja i gaffeln eller kan det vara andra saker som strular också?

Va har du för häng fram?

Plocka isär, kolla så allt ser rätt och häll i rätt oljemängd, men kolla hänget först så vet du om du bör schimsa om

Va har du för häng fram?

Plocka isär, kolla så allt ser rätt och häll i rätt oljemängd, men kolla hänget först så vet du om du bör schimsa om

Vad gör man när man schimsar om? Just nu är fjädrarna i läge 1 av 7, alltså så lösa som möjligt och hänget utan förare är omkring 10 mm. Vad säger det oss? :va

Med för mycket olja i gaffeln blir luftpelaren för liten.
Denna fungerar som fjädringselement tillsammans med fjädern, och ger progresivitet.
Men: Den fungerar åt båda hållen!
Skall försöka förklara.
När gaffeln fjädrar ihop komprimeras luften emedan gaffeln är tät.
Detta innebär att fjädringen blir hårdare ju högre tryck det blir på luften.
Exempel:
Är luftpelaren (för enkelhets skull) 100mm och gaffelns fjädringsväg 100mm och fjädringen trycks ihop 20 mm så ökar lufttryckets motstånd 20% .
Trycks fjädringen ihop ytterligare 20 mm så ökar motståndet 20% av det redan högre motståndet.
Kontentan av detta är att ju mindre luftpelare, ju fortare accelererar motståndet.
När fjädringen fjädrar ut från grundläget sker samma sak fast tvärtom!
Undertrycket ökar i paritet med hur långt gaffeln fjädrar ut.
Kontentan av detta: Töm gaffeln på olja och fyll till rätt mängd/luftpelare enligt rekomendationerna.
Annars får du aldrig fjädringen att fungera optimalt.
Sedan kan det hända att man får experimentera lite med mängden för att "kundanpassa" studsarna, men det troliga är att gaffeln fungerar utmärkt med rekomenderad mängd olja.

Jag tycker det låter som om du har för mycket friktion i gaffeln, kanske pga av föroreningar av något slag. Plocka isär, gör rent, inspektera, åtgärda om nödvändigt, montera ihop och fyll på rätt mängd med rätt olja.
Tar en halv dag + ev löptid pga av delar som måste anskaffas.

Framgaffeln betraktar jag som en säkerhetsgrej precis som bromsarna ...

... bra text ...

Ok, så med alldeles för mycket olja i är det inte konstigt att gaffeln är stenhård med tanke på att luftspalten är skitliten och ger en massa motstånd då. :tummenupp

Jag tycker det låter som om du har för mycket friktion i gaffeln, kanske pga av föroreningar av något slag. Plocka isär, gör rent, inspektera, åtgärda om nödvändigt, montera ihop och fyll på rätt mängd med rätt olja.
Tar en halv dag + ev löptid pga av delar som måste anskaffas.

Framgaffeln betraktar jag som en säkerhetsgrej precis som bromsarna ...

Då blir det till att riva och göra om, göra rätt då. Hade vart skönt med fungerande framgaffel faktiskt... :)

Last edited:
om skruvarna som håller gaffeln sitter för hårt kan de oså ge konstiga saker.. drog åt lite hårt på min fzr1000 gaffel o den fjädra inget nästan :näsblod

Mitt förslag i fråga ett är att det förutom för mycket olja är luft i "returdelen" i gaffeln, han som satte ihop den slarvade när han luftade gaffeln. Med så kort fjädringsrörelse blir det ingen luftning när du kör heller. Då funkar returdämpningen dåligt, det blir dödgång i slutet av slaget.

Två. Gaffelbenen linjerar inte riktigt, eller så är nedre gaffelkronan för hårt dragen, kanske. Släpp överfallet på den sida där hjulaxeln är ogängad och gunga ner gaffeln några gånger, dra åt och se om det blivit bättre. Skruvarna till nedre kronan ska inte dras hårt alls, 10-12nm brukar vara vanligt, kolla i en verkstadshandbok.

Jag skulle rivit gaffeln och kollat så allt var ihopsatt rätt, ibland, eller ganska ofta får man rätta till andras tankevurpor(knäcker extra som mc-meck). Eftersom det inte blir någon skillnad när du rattar på justeringarna verkar något inte stå rätt till.

Lycka till!

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!