imaster
Bah
Har lite strul med gaffeln på min Gixxer. Det är en -01:a som gått knappt 900 mil. Först och främst sa förre ägaren till mig att han antagligen fyllt på för mycket olja när han bytte packboxar, relativt nyligen, och visst är gaffeln stenhård. Men problemet - tycker jag - är att när man komprimerar den till max (den går ner två, tre centimeter
) och släpper så skjuter den upp och sjunker direkt igen, den gungar till en gång alltså. Och det vill jag ju inte. Hur jag än skruvar på returen och kompet så ändras inte det. Är det fjädrarna som är för dåligt spända?
Två då. När jag lyfter hojen i kåpstaget fram så att gaffeln går ut helt och sen släpper så går den ner till en viss gräns. Om jag sen sätter mig på hojen så går den inte upp lika långt igen. Om jag inte lyfter framtill igen. Låter också som att fjädrarna är dåligt spända va?
Men allt detta sammantaget och jag bara har en fjädringsväg på en 35, 40 mm när jag egentligen ska ha 120 i alla fall väl?
Är det ordentligt för mycket olja i gaffeln eller kan det vara andra saker som strular också?
) och släpper så skjuter den upp och sjunker direkt igen, den gungar till en gång alltså. Och det vill jag ju inte. Hur jag än skruvar på returen och kompet så ändras inte det. Är det fjädrarna som är för dåligt spända?Två då. När jag lyfter hojen i kåpstaget fram så att gaffeln går ut helt och sen släpper så går den ner till en viss gräns. Om jag sen sätter mig på hojen så går den inte upp lika långt igen. Om jag inte lyfter framtill igen. Låter också som att fjädrarna är dåligt spända va?
Men allt detta sammantaget och jag bara har en fjädringsväg på en 35, 40 mm när jag egentligen ska ha 120 i alla fall väl?

Är det ordentligt för mycket olja i gaffeln eller kan det vara andra saker som strular också?