gaffelolja från biltema ?...

Det går åt en liter och du byter max varje år. Känns lite dumt att snåla just på denna oljan. Därimot andra grejer man byter mer frekvent och där det är större volymer kan vara bra att köpa billigare!

Lycka till med bytet!

Nä, jag är inte snål då hade jag inte kört MC överhuvudtaget, men vill inte kasta pengarna i sjön. Finns det en likvärdig produkt för en 3:e-del av priset så vore jag ju dum om jag köpte den dyrare av dom.

Det är väl bara att kolla kvalitetsklassningen. Uppfyller den dom krav den ska enligt hojtillverkaren så ska det väl inte vara några problem att använda den.
Jag är själv lite skeptisk till Biltema men jag tror fan att jag ska testa deras oljor. Dom är ju riktigt billiga och enligt vad jag förstått så finns det inte så många tillverkare av additiven dom har i för att uppnå rätt klassning. Det ska med andra ord inte skilja så mycket mellan oljor med samma kvalitetsklassning.

Dämpningen och känslan i framgaffeln är i mycket beroende av vilken olja man häller i, själv skulle jag aldrig använda annat än den olja som exempelvis Öhlin rekomenderar till sina produkter. Men oljan fungerar kanske...

Jo, ungefär så tänkte jag också, MEN:
Finns det klassificeringar för hur länge en olja håller måttet ?
Alltså, även om specarna är lika på Biltema och ex: Motul, håller dom lika länge?
Det är ju ingen vits att köpa billig olja om man måste byta 3 ggr istället för 1.

Både Öhlins och Biltema använder sig av samma oljeleverantör, nämligen Statoil.

Nu betyder ju inte det att det är Öhlinsolja i den nämnda flaskan men det är fullt möjligt.

Gaffelolja är jag annars ganska noga med... Det kanske är placebo men jag tycker mig känna skillnad på olika gaffeloljor. Brukar byta efter 20-25 timmar på crosshojen så jag har hunnit med ganska många byten.

Jag tänker nog i alla fall testa Biltemas gaffelolja. Det kostar ju bara 50kr plus arbete att testa.

Både Öhlins och Biltema använder sig av samma oljeleverantör, nämligen Statoil.

Det gällde väl den oljan biltema sålde tom i år. Tittar man i nya katalogen säger de "inkommer i maj" både på gaffeloljan 36-438/9 och helsynteten 36-437. Frågan är då är det fortfarande samma leverantör?

Last edited:
Det gällde väl den oljan biltema sålde tom i år. Tittar man i nya katalogen säger de "inkommer i maj" både på gaffeloljan och helsynteten. Frågan är då är det fortfarande samma leverantör?

om du med "helsynteten" menar motoroljan så har statoil precis uppdaterat sin motsvarande helsyntet på samma sätt (dvs ny klassning och 10w40 istf 15w40). Hur det ligger till med gaffeloljan har jag däremot ingen aning om.

*/ ?>
Back