Gaffelbyte

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Passar Busans styrkronor på dom oljekylda sukorna?

Tysken skrev:
Passar Busans styrkronor på dom oljekylda sukorna?

Nix, Busan har andra lager, men det går att modifiera så det passar. Nedre lagret är bara att byta till rätt typ men övre lagläget på stolpen måste svarvas lite och gängas om. Sen funkar det bra, jag har gjort så på min 86á. Det är likadant med GSXR 600/750/1000 från 96.

Last edited:
gixxer_1255 skrev:
Nix, Busan har andra lager, men det går att modifiera så det passar. Nedre lagret är bara att byta till rätt typ men övre lagläget på stolpen måste svarvas lite och gängas om. Sen funkar det bra, jag har gjort så på min 86á. Det är likadant med GSXR 600/750/1000 from 96.

Okej :tummenupp
Är det någon fördel/nackdel med busans gentemot R1-gaffel. För R1:ans gaffel passar väl rakt i USD-kronorna till 750R?

Tysken skrev:
Okej :tummenupp
Är det någon fördel/nackdel med busans gentemot R1-gaffel. För R1:ans gaffel passar väl rakt i USD-kronorna till 750R?

Ok, använder du kronorna från en GSXR 750 90-95 så passar Busa gaffeln, det gör R1, SP1, GSXR 1000 mfl oxå. Skillnaden är att R1-gaffeln är något längre än Busans-gaffel. Sedan så får du större bromsar om du tar Busa gaffeln med tillhörande bromsar och hjul.
Busa 320mm skiva och 6kolvs ok
R1 298mm och 4kolvs ok (om du inte tar från en 04)

Är det du som anonnserar ut hojen på Blocket? Vafödå?

Last edited:
gixxer_1255 skrev:
Ok, använder du kronorna från en GSXR 750 90-95 så passar Busa gaffeln, det gör R1, SP1, GSXR 1000 mfl oxå. Skillnaden är att R1-gaffeln är något längre än Busans-gaffel. Sedan så får du större bromsar om du tar Busa gaffeln med tillhörande bromsar och hjul.
Busa 320mm skiva och 6kolvs ok
R1 298mm och 4kolvs ok (om du inte tar från en 04)

Okej,,, Då kan man laborera lite som man vill alltså.

Är det du som anonnserar ut hojen på Blocket? Vafödå?

Hinner ändå inte ut i år, en aning tappat intresse och nya projekt på G.

Upp med tråden igen.

GSXR750 90-91-kronor passar rakt över på min hoj vad jag förstått, eller?
Kan jag använda GSXR750 96-gaffel i dessa kronor utan modifiering?

Vore ju förträffligt då jag kan använda mitt framhjul och sen får man väl sexkolvsok oxå på köpet.

Såvit jag vet så passar benen från -96/-99 750 i de äldre kronorna ja.
Apropå det så kan en lite varning vara på sin plats för den som tänker sig att göra så. Det ligger ju nära till hands att även TL-benen passar i de äldre kronorna men det gör dom inte eftersom TL har 55 mm vid undre kronan medan GSX-R har 54 mm. Smart att dom har två olika storlekar, allt för att göra produktionen så dyr som möjligt! :kocko
För övrigt har FZR1000 samma diametrar i kronorna som Suz GSX-R.

Tysken skrev:
Upp med tråden igen.

GSXR750 90-91-kronor passar rakt över på min hoj vad jag förstått, eller?
Kan jag använda GSXR750 96-gaffel i dessa kronor utan modifiering?

Vore ju förträffligt då jag kan använda mitt framhjul och sen får man väl sexkolvsok oxå på köpet.

Japp GSXR 750 90-91 kronor passar rakt av, i dom kan du sätta GSXR 750 ben från 90 och fram till 02 och mest troligt även 03-04. TL1000S/R och Hayabusa ben passar oxå.
92-95 GSXR 750 kronor går oxå att använda men då måste du tillveka en ny styrstopp.
Enda problemet för dig är att dina bromsskivor du har väl 300mm ISR, det är 320mm på GSXR 750 från 96 och TL och Busan har oxå 320mm.

Robban_C skrev:
TL-benen passar i de äldre kronorna men det gör dom inte eftersom TL har 55 mm vid undre kronan medan GSX-R har 54 mm.
För övrigt har FZR1000 samma diametrar i kronorna som Suz GSX-R.

Va f...n jag trodde dom oxå var 54mm?!?! R1 98-?, SP1 och nyare Firebladár har oxå samma mått på gaffel som GSXR 750, 54mm vid nedrekronan och 50mm vid övre.

Last edited:
Trodde jag också men jag har mätit. Har en TLR samt en gaffel till en 750R -96/-99. Det skiljer faktiskt 1 mm vid undre kronan. :kocko
Dessutom är övre kronan olika eftersom t-låset sitter "offset" från centrum på den ena modellen (det är väl på TL tror jag). Men det spelar nog oftast mindre roll.

Det är verkligen bra att dom gör likadana grejor (möjligen med olika fjädrar och insatser för att passa olika tunga hojar) så att dom kan hålla tillverkningskostnaden nere. Not.
Dom skulle behöva spionera på Chevrolet som tillverkat smallblock och TH-lådorna i besläktade varianter till i stort sett alla bilar inom märket genom åren. Edit: Och samma slutväxlar, till och med Corvette med delad axel har samma drev, diff och diffbroms som en vanlig GM 10-bultsaxel. Dom vet vad stordriftsfördelar och långa serier innebär.

Last edited:
gixxer_1255 skrev:
Enda problemet för dig är att dina bromsskivor du har väl 300mm ISR, det är 320mm på GSXR 750 från 96 och TL och Busan har oxå 320mm.

Fan va bra! Bromsskivorna på min hoj är ju ändå svindyra och specialbeställda för att få ihop 85-gaffeln med 96-hjulet så då bygger jag om allt till "original" 96.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...