Gaffel, broms, hjulmod R6

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har en liten kluring som jag inte förstår mig på, kanske finns det nån här som vet vad jag missar.
Jag har en R6 -99 som jag monterat en styrkrona från r1-00 och gafflar från en r1-05 på. Jag har bromsok från en CBR1000RR utan spacers just nu.
Med original r6 hjul och skivor så tar bromskivorna i yttre kanten på bromsoket och går därmed inte att använda. Jag mätte upp det hela och kom fram till att måttet från skivornas ytterkanter är 13,6 cm och jag behöver en som är 12-12,6 cm(fälgens navmått är 12,5 cm, skivorna är 5,5 mm tjocka). R6:an har ju inte radialmonterade ok på min modell så jag började kolla efter en fälg från en hoj med radiala ok och hittade en fin från en gsxr k8. Jag fick den idag och då är yttermåttet exakt samma som på min R6 fälg? Hur kommer det sig? Borde inte skivorna sitta mer mot centrum på en hoj med radiala ok? Eller är det nån annan av mina komponenter som ställer till det? Vad jag kommit fram till så ska R1 ok och CBR1000 ok var direkt utbytbara så det borde väl inte vara det. Och styrkronan och gafflarna är det inte som är problemet.

Jag valde CBR oken då det var halva priset mot R1 diton och likadant med fälgen då detta är lite av ett budgetbygge.

20151116_211550.jpg20151116_211544.jpg
 
Problemet verkar ju uppenbarligen vara oken som hamnar rätt, dubbelkolla att det verkligen går att byta dem med varandra.
Se även om du kan få tag på måtten på CBR-fälgen och se om det skiljer nått
 
Att oken som inte hamnar rätt skulle det stå, problemet är inte fälgen alltså
 
Årsmodell på oken? Passar fälgen i övrigt, så det inte är kronan som är för smal.
 
Hittade info om att hjulet till en 05:a r1 är 122mm brett, dvs 3 mm smalare än ditt R6-hjul.
Skulle 1,5mm per skiva göra att det fick plats?
 
Vad spelar cc måttet för roll när bytet av gaffelkronan gör att gafflarna hamnar på samma ställe som om det var en r1:a? Jag mätte upp detta innan och det är samma. R6 fälgen är i det närmaste identisk med r1:ans fälg, samma storlek på fälg och skivor samt ok original. Jag har en R1:a -00 med att kolla på.
Men faktiskt kan jag inte få dit fälgen med båda r1 spacersen på plats, bara den ena. När man kollar på dom så verkar den ena gaffeln redan vara "spacerad" så att säga. Jag har inte brytt mig så mycket om detta då jag ändå tänkt göra en ny spacer till den sidan. Jag tror dock inte att detta är problemet då det inte finns nån logik i det samt att Hjulaxeln passar perfekt som det är nu. Med den ena spacern på plats kan jag centrera hjulet så det hamnar i mitten och har jag då skivorna på så tar de i innerklossen på samma ställe i båda oken. jag skulle tippa att det saknas ca 6 mm på varje sida.

Jag hittar ingen info online om några skillnader jag skulle missat, möjligen att Gsxr gaffeln har ett bredare mått mellan gafflarna så att det skulle vara valet av fälg som ställer till det för mig? Det jag hittade var på ett Suzuki SV forum där man tydligen kan byta till r1:ans ok och hjul med bara en modifierad hjulaxel men det går inte med GSXR hjulet då det är bredare mellan gafflarna på den. Ja, så är det nog. Vore bra om man visste säkert om man kunde använda en CBR fälg så man inte köper fel igen. Jag vill gärna ha en tre-ekrad, annars hade jag bara köpt en R1 -05 fälg direkt.

R1 gaffelkrona är 00 med utbytt mittstång till R6 99:ans. Jag har en 05:a med, måtten är identiska med olika försprång. Jag valde 00 då den är mer kvickstyrd.
R1 gaffel, axel och distanser är 05
CBR1000 ok och huvudcylinder är 06
GSXR hjul och skivor är 08
 
Tänkte att om de ändrat cc måttet mellan 00 och 05, så skulle ju oken hamna på fel avstånd ifrån varandra,men så är inte fallet tydligen.
Det ska bara vara en distans, den andre är inbyggd i axeln.
Läste om en som trodde han tappat bort en och hade hojen stående i 3 veckor tills han fick hem en ny, för att då upptäcka att den inte behövdes...
Nä, det är skumt, men det enda jag kan komma på är att Hondafälgen är smalare, och att oken är anpassade efter det.

Vill du sälja suzukifälgen? Kan eventuellt vara intresserad av den nämligen till mitt bygge, som också är en mix av delar. Gixxer 600 -06 gaffel med R1 -05 ok, och spacers för avståndet
 
Fast nu blev jag brydd, i första inlägget skrev du att skivorna tog i ytterdelen på oken. Dvs du behöver en fälg med smalare nav, men nu skrev du att skivorna tar i innerbeläggen, då behöver du ju en bredare fälg.
Eller blev det bara en felskrivning?
 
Radial oken från japanska hojar går i stort sett att byta hur man vill mellan hojar, de är i princip bara storleken på kolvarna och hur höga fötter/distanser/spacers/whateverdomkallas oket har som skiljer mellan dom:fyllisar

Edit, gäller såklart bara för oken med fyra kolvar
 
De tre ekrade r6 fälgarna (upp till 2002) har 4 mm mindre cc mått mellan skivorna än dom
fem ekrade som kom 2003 . samma som sitter på r1 2004 och nyare
 
De tre ekrade r6 fälgarna (upp till 2002) har 4 mm mindre cc mått mellan skivorna än dom
fem ekrade som kom 2003 . samma som sitter på r1 2004 och nyare

Nu är jag ännu mer förvirrad. Så om jag skulle köpa en R1 2005 fälg så skulle det göra att skivorna hamnar ÄNNU längre ut?

Ja Psychobiker jag råkade bara skriva fel. Skivorna tar i ytterbeläggen. Faktiskt märkte jag att om jag tar ur beläggen så tar skivan precis emot ytterkanten av spåret i bromsoket.
Jag vet inte om jag ska sälja fälgen just nu. Måste kolla lite och se vad jag har missat.

Jag fick också det intrycket att oken skulle vara utbytbara mellan olika japanska hojar.
 
Nu är jag ännu mer förvirrad. Så om jag skulle köpa en R1 2005 fälg så skulle det göra att skivorna hamnar ÄNNU längre ut?

Ja Psychobiker jag råkade bara skriva fel. Skivorna tar i ytterbeläggen. Faktiskt märkte jag att om jag tar ur beläggen så tar skivan precis emot ytterkanten av spåret i bromsoket.
Jag vet inte om jag ska sälja fälgen just nu. Måste kolla lite och se vad jag har missat.

Jag fick också det intrycket att oken skulle vara utbytbara mellan olika japanska hojar.


Har varit nere i garaget och mätt nu. Och navet på R1 -05 fälgen är 122 mm.
Måste ju vara oken som ställer till det för dig :va
 
Last edited:
Där blev det fel....
Tvärtom ska det vara
Jag har båda sorterna av fälg så jag kan kontroll mäta om du vill
/Håkan
 
Nu är jag ännu mer förvirrad. Så om jag skulle köpa en R1 2005 fälg så skulle det göra att skivorna hamnar ÄNNU längre ut?

Ja Psychobiker jag råkade bara skriva fel. Skivorna tar i ytterbeläggen. Faktiskt märkte jag att om jag tar ur beläggen så tar skivan precis emot ytterkanten av spåret i bromsoket.
Jag vet inte om jag ska sälja fälgen just nu. Måste kolla lite och se vad jag har missat.

Jag fick också det intrycket att oken skulle vara utbytbara mellan olika japanska hojar.
När det här är utrett, och om det visar sig att gixxerfälgen har fel mått, så hör av dig.
Har ett par lösa ok till en R1:a 05 liggandes, ska jag mäta dom så du Jan jämföra med din Hondaok?
 
Tack, då ska jag mäta på mina i eftermiddag.

Det verkar vara samma navmått på r6-99 fälgen och gsxr fälgen iallafall.
 
Last edited:
Jag har samma mått på mina ok så de är inte problemet. Jag mätte även cc på styrkronorna för säkerhets skull och de var samma. Så det är nog fälgen som är problemet. 2 mm skulle nog räcka. Det låter lite men det är ju inte mycket som behövs för att skivan ska gå fritt och jag ser inget annat som skulle gå att ändra.
Får leta efter en R1 eller R6 fälg. Skit! :huvet

Tack för hjälpen allihop.
 
Är vi helt 100 på att gaffelkronans cc är samma på R1 2000 och tex R1 2004 som jag har?

Kan gå ner och mäta min :)
 
Back
Top