Gadgets

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
I min värld är en gadget en fiffig pryl som man inte hade en aning om att man behövde förrän man såg den.

Jag gillar gadgets. Har massor.

Börjar med en hopfällbar fast nyckel mellan storlekarna 8-25 mm.
Har haft den i min ägo i 7 år men aldrig använt den som verktyg, bara tittat på den och uppskattat uppfinningsrikedomen.

Underbart nödvändig onödvändighet!

9d55c1ccf372425113f94246f09bc5de.jpg
95f27b02deb1ad299f97b472158d6ff2.jpg
5a65f596b752ed3d2271a64b59885ede.jpg
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Ujujuj. Nu snackar vi:). Jag drar ut och fotar i man caven sen när jag kommer hem.

Prylar<3

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
eggospik.jpg
En äggbox (med saltbehållare) och en spikhållare/-försänkare. Sånt som blivit liggandes i lådorna för att ha som present till någon någon gång när man inte kommer på något annat.

En sån här är jag sugen på:
crowfoot.jpg
Bahco 1950MZ-3/8, justerbar kråkfot.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
TS skrev:

"I min värld är en gadget en fiffig pryl som man inte hade en aning om att man behövde förrän man såg den.

Har haft den i min ägo i 7 år men aldrig använt den."


:va

Mitt bidrag:

tread-black-metric.jpg
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
En alldeles fantastisk liten manick men som precis som med alla sådana så begriper man inte bara hur man klarat sig utan dom utan man har ingen aning om att man ens äger dom när dom blivit "parkerade" en liten stund.

Hittade självklart inte "piece de resistance" nu, den lilla sändaren man ska trä på batteriet, när jag ska visa upp den men det är en "fjärrkontrollsförlängare", det fina med denna lilla grej är att den inte behöver fri sikt till fjärren, den går på någon typ radio. :)
Det som syns på bilden tillsammans med mottagaren är batteriet, ett AAA fast kortare och laddbart i mottagaren, det trär man på en liten sändare så den blir lika lång som ett normalt AAA och ersätter ett batteri fjärren med denna, när du sen använder fjärren så sänder denna lilla pryl över ir-signalen via radio till mottagaren som reläar den vidare till vad fjärren nu går till.

Hur den funkar har jag inte satt mig in i, kanske någon kan förklara?
Man kan alltså gömma fjärren under en kudde eller gå in i ett annat rum eller hålla för dioden så det blir helt tätt och sändaren som man ersätter batteriet med har ingen koppling till dioden på fjärren utan sänder via radio till mottagaren från sin plats i batterifacket men hur den "läser" vilken knapp man tryckt på vet jag ej.
Är det via förbrukningen eller någon bärvåg från dioden?

Nå,helt absolut oumbärlig! Tills man inte använder den, då glömmer man helt av att den ens fanns... :)

IMG_4122.JPG
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur den funkar har jag inte satt mig in i, kanske någon kan förklara?
Man kan alltså gömma fjärren under en kudde eller gå in i ett annat rum eller hålla för dioden så det blir helt tätt och sändaren som man ersätter batteriet med har ingen koppling till dioden på fjärren utan sänder via radio till mottagaren från sin plats i batterifacket men hur den "läser" vilken knapp man tryckt på vet jag ej.
Är det via förbrukningen eller någon bärvåg från dioden?
Gissar att det är via förbrukningen. IR-signalen fungerar ungefär som en morsesändning. Eller vad man ska säga. Det blinkar eller blinkar inte, med olika längd, när man trycker på en knapp. Samtidigt så dras ström från batterierna i motsvarande pulser. Sändaren på specialbatteriet känner hur pulserna dras och vidarebefordrar de via radio.

Antar jag.

Antar även att det i så fall också kan bli problem om någon fjärrkontrollstillverkare har någon liten krets för att jämna ut strömmen som dras från batterierna. Men ser det iofs som ganska osannolikt att någon tillverkare skulle sätta in en sån extra krets eftersom det skulle kosta mer pengar än vad det skulle ge fördelar.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
TS skrev:

"I min värld är en gadget en fiffig pryl som man inte hade en aning om att man behövde förrän man såg den.

Har haft den i min ägo i 7 år men aldrig använt den."


:va

Den ligger på en hylla ovanför verktygstavlan i garaget. På verktygstavlan finns det verktyg som på alla sätt och vis är bättre och mer ändamålsenliga än den hopfällbara, justerbara, fasta nyckeln.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Dykning är som så många andra hobbys även en massa coola grejer och tillbehör.
Klart jag har en dykkniv. Rostfri. Vass. Slida med benspänne. Allt man någonsin kan behöva och begära av en dykkniv.

Dock så var vill-ha-känslan då jag kom i kontakt med denna dykkniven i renaste titan var enorm och vips var jag en nödvändighet rikare...
c84a1fe579a7f6143de1d708176524e6.jpg
071ad43c9b5f632021c64d3d4bcd95b5.jpg
 

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Vilken bra tråd ????väntar med spänning på coola gadgets ????

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag som trodde att här var fullt av folk med böjelse för livsnödvändiga gadgets.
Skriver ingen så dör tråden...

Nuförtiden kan man köpa en ficklampa med led-teknik som lyser bra väldigt för inga pengar alls.
För 15 år sedan, i en järnaffär i Wrangell, Alaska hittade jag den här led lenser ficklampan helt byggd i rostfritt stål. Linsen är en tjock akrylbit med ljushål i.
Presterade med den tidens mått väldigt bra och låg fantastiskt fint i handen.

Jag har ficklampor idag som presterar bättre, lyser längre och på de flesta sätt är bättre utom att de just saknar wow-känslan då den ligger i handen...

d09b1488bfed7c709fae602048a340be.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
pbk-folding-credit-card-knife-12708-p.jpg


En sån har både jag och farsan. Smidig liten kniv som viks ihop till kreditkortsstorlek. Stadigare än man kan tro vid första anblick, och förvånansvärt vass för att vara en billig liten skitkniv. Klyver såklart inga vedträn direkt, men duger till det mesta man kan behöva en liten kniv till :)
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
pbk-folding-credit-card-knife-12708-p.jpg


En sån har både jag och farsan. Smidig liten kniv som viks ihop till kreditkortsstorlek. Stadigare än man kan tro vid första anblick, och förvånansvärt vass för att vara en billig liten skitkniv. Klyver såklart inga vedträn direkt, men duger till det mesta man kan behöva en liten kniv till :)

En sån hade farsan med sig i plånboken när han skulle flyga utomlands. Han fick inte behålla den när han skulle genom kontrollen på flygplatsen :lol
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
63-244---700x700.jpg


De här är lite småkul också. Stor som en nyckel, går att klicka fast på nyckelknippan, innehåller förvånansvärt många små bra verktyg för något så litet. Hade en sån tills snäppmekanismen gick av och den trillade av nyckelknippan...
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
63-244---700x700.jpg


De här är lite småkul också. Stor som en nyckel, går att klicka fast på nyckelknippan, innehåller förvånansvärt många små bra verktyg för något så litet. Hade en sån tills snäppmekanismen gick av och den trillade av nyckelknippan...
Finns nya på ebay för knappt några pengar alls...

http://www.ebay.com/itm/391716217606
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hade dille på att köpa billiga (och inte allt för billiga) multi-tool-gadgets på ebay ett tag, samtliga var precis totalt värdelösa, precis som Leatherman armbandet längre upp i tråden.

Det enda jag har kvar är en mini-crowbar som sitter på nyckelringen, den är ingen kniv så den går igenom flygkontroller, men funkar bra att sprätta paket och bända småskit med.

Alla "creditcard tools" jag har provat var värdelösa och sabbade plånboken
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Liten nyckelring-reklam-pryl med ficklampa, måttband och öl-öppnare i form av en liten gubbe. :hihi
En av de få reklamprylar jag inte omedelbart slängt.
20171004_145116 (2).jpg
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top