Göteborgare, var i er stad ska man bo?

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Jag har allvarliga tankar på att flytta till sveriges framsida vad det lider framöver, men var kan man bo respektive absolut inte bo!? Jag har ingen större koll på Göteborg men Bergsjön och Biskopsgården har jag blivit avrådd ifrån,,,

Jag vill bo ganska centralt, men ändå med lugna omgivningar, det gör liksom inget om man kan parkera hojen på gården och ändå ha den kvar och i samma skick på morgonen menar jag.

Bostadsrätt är det jag vill ha och då ökar väl alternativen, kan gå upp till ca 1,8 mille och en månadsavgift på max 4000.

Ös på med era förslag, all input mottages tacksamt!

Lunden,bagaregården,redbergsplatsen,härlanda,Johanneberg,landala,guldheden,sandara,majorna masthugget (vissa delar) är delar som jag skulle kunna tänka mig passar.

Gammelstaden,angered,västra frölunda,tynnered och vissa delar av mölndal kan vara bra att undvika.

Last edited:
Lunden,bagaregården,redbergsplatsen,härlanda,Johanneberg,landala,guldheden,sandara,majorna masthugget (vissa delar) är delar som jag skulle kunna tänka mig passar.

Gammelstaden,angered,västra frölunda,tynnered och vissa delar av mölndal kan vara bra att undvika.
Är tynnered så illa? Däremot skulle jag hålla mig undan Bergsjön samt vissa delar av Hissingen.

Det där med att parkera hojen på gården kan du nog inte räkna med ska funka i längden, oavsett vilket område du väljer, i alla fall om det är en någorlunda modern och fin sporthoj.

Känner folk lite varstans i stan och jag skulle tro att det flesta har fått något stulet eller varit med om andra konstigheter, typ knivade däck på bilen. :gnissla

Däremot finns det såklart mer eller mindre bra områden.

Är tynnered så illa? Däremot skulle jag hålla mig undan Bergsjön samt vissa delar av Hissingen.

Bor i Tynnered och det är inte så jätteilla. Vissa delar är väl lite värre än andra. Dock inte så illa som Bergsjön.
Tror Långa Farbrorn skrev med Tynnered för att jag bor där och han är jeeetteredd för mig :tungan

Mycket snack om områden. Visst, det är lite 'ruffigt' på sina ställen. Men, undivka? Undvika p.g.a. vad?

När jag flyttar blir det iallafall till Bagaregården. Finfina landshövdingehus i trevlig miljö nära grönområden och 10 min till centrum.

Så länge det är bostadsrätter för över halvmiljonen kr och uppåt är det nog mer personerna som bor i området som avgör kvalitén, mer än själva området och dess rykte i sig. Litet cirkelförhållande, så sett...

Skitsamma, hjärtligt välkommen till Götet!

:tummenupp

Edit: Vad är det som är så "illa" med Bergsjön? Är det p.g.a. alla tidningsrubriker som står dagarna i ända? Eller är det för att det mestadels är fula hus?

Last edited:
Ska du bo i ett område andra vill bo i och inte köper ett renoveringsobjekt kan du nog glömma bo för 4000kr/månad om du inte har 1,8 miljoner på fickan.

6-7000kr/mån kan man nog räkna med för en schysst 2:a.

Jag bor i gamlestan, här har fräschats upp mycket under de 8:a år jag bott här. Jag har aldrig råkat ut för något här. Nu byggs också mycket nya lägenheter här.
Fortfarande är lägenheterna billigare här än i lunden och bagaregården.

5 min in till centrala staden.

Gamlestan är kanon! Trivdes skitbra där. Den har haft dåligt ryckte länge, men har ryckts upp ordentligt. Visst, under de... 4...? 5...? 3...? åren vi bodde där så hade vi ett bilinbrott och ett garageinbrott där vi blev av med en hoj, så det är inte riktigt framme ännu.
Men det har blivit mycket bättre än det var, och förbättringarna fortsätter. Så ett tips är att sno sig att flytta dig innan alla andra inser hur bra det blivit, och priserna går upp :)

Ska du bo i ett område andra vill bo i och inte köper ett renoveringsobjekt kan du nog glömma bo för 4000kr/månad om du inte har 1,8 miljoner på fickan.

6-7000kr/mån kan man nog räkna med för en schysst 2:a.
Fast om man snackar avgift ("hyra") eller boendekostnad totalt är det ju helt olika saker.

Jag menar, en lya i Bagaregården ligger ju i snitt på 2000-3000 spänn i avgift ("hyra") (typ föreningskostnader, och bjäfs typ?) Det som köstar är ju det eventuella lånet och dom förbannade räntorna.

:hyreslägenhetroccxkkskks!

Helt klart i norrut. Säg.. ~60 mil norrut så börjar du komma till tevliga områden..
Sveg? (61,2 mil)

Last edited:
Kul med svar, tack!

Priserna är överlag en hel del lägre på Hissingen, är det för att det är på andra sidan älven eller beror det på annat? Nån skrev att man skulle undvika vissa delar, vilka då till exempel, Biskopsgården ligger väl där förresten?

Linné verkar fint men dyrt, hur är det med Heden? Hur är bostadsmarknaden i Götet generellt sett, är det rally på budgivningarna eller börjar det svalna?

Och bara för att klargöra, jag kan gå upp till 10000 i månaden i bostadskostnad med amortering och månadsavgift.

Kul med svar, tack!

Priserna är överlag en hel del lägre på Hissingen, är det för att det är på andra sidan älven eller beror det på annat? Nån skrev att man skulle undvika vissa delar, vilka då till exempel, Biskopsgården ligger väl där förresten?

Linné verkar fint men dyrt, hur är det med Heden? Hur är bostadsmarknaden i Götet generellt sett, är det rally på budgivningarna eller börjar det svalna?

Och bara för att klargöra, jag kan gå upp till 10000 i månaden i bostadskostnad med amortering och månadsavgift.

Du får en rätt schysst tvåa väldigt centralt för dom pengarna. Budgivningarna varierar rätt duktigt för tillfället, vissa lägenheter drar iväg till allas förvåning och andra blir inte alls så heta som väntat.

Som någon nämnt tidigare så är det bästa att i första hand se till att hitta nåt där du har tillgång till garage. Finns nog ingenstans i stan en hoj står säkert på gatan.

Guldheden är ett område där det finns en hel del lägenheter ute till vettiga priser, även en hel del på Johanneberg. Därifrån är det ju löjligt nära till stans uteliv.

Hisingen har ju också fina områden och de allra finaste ligger vid Älvstranden.
Där byggs just nu massa nytt och även en hel del av de gamla varvslokalerna görs om till rätt fräcka lägenheter.

Beroende på var du jobbar och vilka tider så är Hisingen obekvämt eller hur bra som helst. Att ta sig över älven i rusningstrafik med nåt annat än hoj är jobbigt. Dock finns väldigt goda kommunala förbindelser.

Nåja... jag skulle kunna sitta här och skriva hur länge som helst. Bästa är att ta kontakt med de olika mäklarfirmorna i stan och lägga in sig i de sökregister alla har. De vet också vilka områden som är bra eller dåliga.

vad sägs om Sannegården, eriksberg??? där e fint, å lugnt, å centralt

Inte i Hjällbo. Jag var där och kollade på en soffa när jag bodde i götet, och det var det värsta ghetto jag varit i. Och då bodde jag i Bergsjön :o

Edit: Vad är det som är så "illa" med Bergsjön? Är det p.g.a. alla tidningsrubriker som står dagarna i ända? Eller är det för att det mestadels är fula hus?

Finns ju bra och dåliga områden där också, men tjejens bror blev rånad tre gånger och misshandlad en gång under sina två år där. han är ju en "normal" kille och sticker inte på något sätt.

Johanneberg.....
i värsta fall kan du kolla på norra Guldheden med.
Resten av stan kommer att dränkas när polarisarna smälter!
(Sant, jag lovar)

Har själv bott i Västra Frölunda i 2 år, (dock flyttat ner till skawne nu), kanonställe tycker jag.
Bodde i närheten av Radiotorget och hade bilen i ett större gemensamt garage där det även stod hojar året runt, var aldrig några problem + att det tog 5-10 min att komma in till centrum.
Rekommenderas från mitt håll.:tummenupp

Ha de...

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back