Göra tacos! Ett problem bara.

Då ingen annan upplyst den stackars ynglingen om det :rolleyes: :)

Ha inte full fräs på plattan hela tiden låt den komma upp i värme(så det börjar fräsa och steka) sänk då lite så att det inte bränner för dig,skulle det göra det ändå ......så säg då bara att du rostar saker. :hihi

Andra tips, Att laga mat är som att köra hoj...balans och finess inte för mycket och inte för lite...lagom.

Vräk inte i grejer, ta lite och smaka ,du kan ju alltid ta mer.


Mat är konst.......och jag är konstig :rolleyes:
 
Last edited:
Långa farbron skrev:
Då ingen annan upplyst den stackars ynglingen om det :rolleyes:

Ha inte full fräs på plattan hela tiden låt den komma upp i värme(så det börjar fräsa och steka) sänk då lite så att det inte bränner för dig,skulle det göra det så säg bara att du rostar saker. :hihi

he, det där vet jag redan om. Stekte hamburgare förut med ett grilljärn, maxade värmen, när jag lyfte upp grillpannan och skulle flippa burgarna (något jag verkligen kan) så slog det upp en gigantisk låga från spishällen.



:banana
 
The-PatriX skrev:
he, det där vet jag redan om. Stekte hamburgare förut med ett grilljärn, maxade värmen, när jag lyfte upp grillpannan och skulle flippa burgarna (något jag verkligen kan) så slog det upp en gigantisk låga från spishällen.



:banana


Det är fult att skratt åt folk...men men :rofl
 
Långa farbron skrev:
Det är fult att skratt åt folk...men men :rofl


Min reaktion då var ungefär...

-Va i helvette, hur fan kan spishällen av nån sorts keramik brinna
:va

Men nog fan var det varmt i köket då :näsblod
 
Vafan just lämnat morsan eller? Köp en tacodinner o läs på förpackningen.

Eller gör så här: En klick margarin (eller olja) i pannan, släng i färsen o bryn den, hysta ner kryddpåsen o släng i 1-2 dl vatten. Sätt ner värmen till 2:an o låt färsen koka i 15 min. In med bröden i ugnen undertiden o hacka alla grönsaker, tomat, paprika, lök, gurka, majs o lite ost (gräddfil e valfritt).

Men nu när jag skrivit allt så tänker jag för mig själv att du har väl redan lagat till käket vid det här laget :4skrika
 
xXx40 skrev:
Vafan just lämnat morsan eller? Köp en tacodinner o läs på förpackningen.

Eller gör så här: En klick margarin (eller olja) i pannan, släng i färsen o bryn den, hysta ner kryddpåsen o släng i 1-2 dl vatten. Sätt ner värmen till 2:an o låt färsen koka i 15 min. In med bröden i ugnen undertiden o hacka alla grönsaker, tomat, paprika, lök, gurka, majs o lite ost (gräddfil e valfritt).

Men nu när jag skrivit allt så tänker jag för mig själv att du har väl redan lagat till käket vid det här laget :4skrika

de va precis de ja tänkte skriva, tur att ja läste igenom hela tråden först!! ja har lagat tacos sååå många gånger å gör du enligt ovan så kan du inte misslyckas men tänk på att inte ha FÖR hög värme bara å se tillå koka bort vattnet innan du serverar det!!
 
Vad ni hånar grabben! Han vill ju lära sig!

Laga mat är skitaskoj om man ska bjuda på det, urtrist om man ska behöva äta den själv!

Här frågades det som kryddor, själv tycker jag att Old Elpasos Taco Seasoning mix är för stark och obalanserad, men så gillar jag inte stark mat heller. Änn värre blir det med Enchilada Seasoning, Nej för en välbalanserad och kryddrik smak som inte är för stark så tar man Santa Maria Taco spicemix original, röd påse. Det om man nu måste hålla på med färdiga kryddblandningar.

Huvuddelarna av det du nyss läste är nämligen:
Spiskummin, Chilipulver, Paprikapulver, men det är inte helt enkelt att fixa ihop rätt blandning, så för nybörjare så köper man påsen.

Stek och lär innan du bjuder hem folket som ska äta, fast Tacos tycker jag är saker man lagar i grupp, någon steker köttet, någon skär gurkan, en tredje tvättar salladen osv, skitskoj!

Tar man en påse Grattella texmex så får man även en god ost som passar för det mesta, jag brukar ha den i Lassagne också.

En kompis bjöd på något hemskt gott för ett tag sedan:
Mjuka bröd(Enchiladas tror jag det heter?), kryddad köttfärs, salsasås, ost, rulla ihop bröden, strö lite ost på och grattinera i ugn, plättlätt och skitgott.

Spiskummin, chili och paprika är bra kryddor, används flitigt i mitt kök när kött kommer på tal, såser och hamburgare inräknat!

Du lär dig med tiden, strunta bara i färdigmaten så kommer du upptäcka att det är gott och skojigt med matlagning!
 
Långa farbron skrev:
Absolut inte min mening,jag ville bara hjälpa.

Du var inte med i min tankevärld som elaking, dig kommer han behöva fråga om annat har jag lärt mig!! :brynad Dvs vad som hända skall om han lyckas med tacosarna och donnan tycker det är värt att stanna för lite mys i TV-soffan...

Jag har nog följt er båda på forumet, trådskaparen ville häromdagen veta vad han kunde göra för romantiskt.

Långa farbrorn kan dock mer än bara tjusa flickorna med mat har vi sett, sorry om du tar illa vid dig att jag som fullkomlig främling säger så! :yoparty :gnissla

Pappa? Är sex snuskigt och perverst?
Ja... men bara om man gör det rätt...
 
hahahaha ni är fan sjukt roliga :D
Tack för alla tippsen och käket, har inte tagit illa upp av något som skrivits, tycker bara det är enormt sjukt kul :banana :rofl
 
The-Patrix!!!

Varför har du denna signatur överhuvudtaget?? Skulle inte du och massera en knappt 18-årig tjej igår!!!

Jesus... Det är sånt man bara får drömma om nuförtiden.. FAAN att man inte fattade vad man höll på med när man var 16-17 år.. Nu är det försent..:confused:

Kläm på denna sjuttonåring NU och skit i tacosen!!!!! :Bugar :nicka
 
Vad alla krånglar till det, in med sallad och köttfärsen samt det du nu behagar ha i tacosen i micron 3 minuter... krydda kan man göra efteråt.
 
RacerDave skrev:
Vad alla krånglar till det, in med sallad och köttfärsen samt det du nu behagar ha i tacosen i micron 3 minuter... krydda kan man göra efteråt.

Här har vi en riktig gourmand! värma sallad? Blir verkligen köttet genomstekt?

Jag tvivlar och håller mig till tradionellt sätt.

Låt mig gissa, det här är ett favoritrecept på en lyckad kväll:
vattenkokare med stor öppning, ned med en stålsil, fyll i med vatten och makaroner. När det kokat ett tag vippar man i några fiskpinnar så de hinner bli genomvarma?

Eller för all del, har man två diskhoar så kan man göra storkok potatismos för hela veckan, i med proppen, på med varmvatten och häll i pulver, rör om.

Nej usch! Till det seriösa igen!

Vitlökssås på Calles vis:
Gräddfil
Majonäs
Vitlökspulver eller lyxa med ett par klyftor.
Spiskummin
Chili
Paprika

fyll en bytta med gräddfil, ta i en liiten del majonäs, kanske 5% av gräddfilen eller nått, lenar upp smaken lite så inte gräddfilen lyser igenom så mycket. Häll i vitlöken, rikligt med vitlök, det ska lukta på toaletten dagen efter! :tummenupp spiskummin, chili och paprika har man för att ge det lite smak av mexico(den svenska versionen av mexico alltså) och så det ska få lite färg och inte bara se ut som nått vitt geg med klumpar i. Låt den stå ett tag innan så hinner vitlöken göra sitt!
 
juha01 skrev:
The-Patrix!!!

Varför har du denna signatur överhuvudtaget??

Kläm på denna sjuttonåring NU och skit i tacosen!!!!! :Bugar :nicka


För att det är kul, om nu någon riktigt lättlurad tjej/kvinna nu skulle nappa på det så fipplar jag runnt lite och sedan är det jag som är rik
:D



Roger that ;)
 
The-PatriX skrev:
För att det är kul, om nu någon riktigt lättlurad tjej/kvinna nu skulle nappa på det så fipplar jag runnt lite och sedan är det jag som är rik
:D



Roger that ;)

Men jag fick fortfarande inget bra svar varför du håller på med tacosen! Om du bara visste hur bra du har det... Visst finns det fina tjejer när man blir äldre också, men oss emellan utan att nån ska börja hacka direkt: Dom blir ju inte fastare och tajtare med tiden dom där små liven.. :rolleyes: :)

(säger jag som gått upp 6kg sen jag var 18.. var ska detta sluta?) :corn
 
juha01 skrev:
Men jag fick fortfarande inget bra svar varför du håller på med tacosen! Om du bara visste hur bra du har det... Visst finns det fina tjejer när man blir äldre också, men oss emellan utan att nån ska börja hacka direkt: Dom blir ju inte fastare och tajtare med tiden dom där små liven.. :rolleyes: :)

(säger jag som gått upp 6kg sen jag var 18.. var ska detta sluta?) :corn

För att Tacos är gott, dessutom behöver han näringen om han ska orka skutta runt och leka kanin hela dagarna! :va :yoparty
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top