Göra servicen själv, spelar det någon roll ?

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
ja som rubriken löd, spelar det någon roll om jag servar hojen själv?
hojen som det gäller är en ninja zx9r -98.

ja vet, den är inte pyr ny men när den införskaffades av mej till denna sommar så var den i mkt fint skick tycker jag, 1 ägare, fullstämplad s-bok, alla papper på service, bytta delar (glykol, belägg, stift, gaffel packningar, drivpaket, däck byte etc.), alla bes papper etc.
är det dumt av mej att börja serva den själv nu..?

ja tänkte att den börjar bli med åren så är det värt dom exta pengarna att lämna ifrån sej den på service för att ev behålla ngt extra värde om jag skulle sälja den om nått år el 2 i lika fint skick?

ja tänkte ju göra mellanservice själv nu.

vet vissa som har köpt olja själv i "storpack" etc. och lämnat in hojen sin för bytet att få stämpeln men spara pengar..?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag skulle säga att det är näst intill värdelöst med fullstämplad servicebok på en hoj där garantin gått ut sedan länge. En fullservice kan kosta dig upp emot 4-5000kr beroende på och det kommer du aldrig få tillbaka vid försäljning bara för att du har kvitto på jobbet. Det visar bara att en auktoriserad mekaniker gjort jobbet.

Jag hade satsat på att serva själv. Det spar du både tid och pengar på då serviceställen kan ha lång väntetid.

Att behålla hojen i fint skick har ingenting med huruvida den varit in på "riktig" service eller ej att göra. Tar du hand om din hoj och håller efter den så kan den se ut som ny, oavsett hur gammal den är.
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
håller med viktor, en fortsatt stämplad service-bok kommer aldrig täcka dess kostnader vid försläjning inom 1-2 år.
Om jag varit i din sits och haft kunskapen hade jag servat själv och dokumenterat detta, tex fotat lite och sparat kvitton
 

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
ne, d e väl så jag tänker oxå.. visst en service kostar, men d gör d ju även om jag servar, så d e typ arb.kostnadena jag spar, av att dömma av papprena jag har på dom tidigare jobben så är ju d ändå endel pengar..
täkte bara om om det klingar lite finare och blir lättare att ev sälja sen..

på en hoj som är 2-3 år så är det väl ganska självklart att dom är stämplade antar jag?
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
På en hoj som nästan är 15 år gammal skulle jag svara Nej på den frågan.
Så länge du kan intyga att den verkligen är gjord (kvitton) så spelar det ingen roll.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
På en hoj som nästan är 15 år gammal skulle jag svara Nej på den frågan.
Så länge du kan intyga att den verkligen är gjord (kvitton) så spelar det ingen roll.


Så länge du vet att en service är mer än att byta olja och filter så lär du inte sänka värdet markant. Du kan ju se till att få en kopia på 'serviceschemat' för din modell, samt anteckna datum och miltal för när du gjort service själv. Släng in kvittot för oljefilter och eventuella andra delar du köper till servicen.

Detta ger en köpare bra dokumentation att du har brytt dig om hojen :tummenupp
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Så länge du vet att en service är mer än att byta olja och filter så lär du inte sänka värdet markant. Du kan ju se till att få en kopia på 'serviceschemat' för din modell, samt anteckna datum och miltal för när du gjort service själv. Släng in kvittot för oljefilter och eventuella andra delar du köper till servicen.

Detta ger en köpare bra dokumentation att du har brytt dig om hojen :tummenupp

Gör som rolle skriver så lär det inte påverka priset. Hur lätt såld en sådan hoj är beror BARA på vad sätter för prislapp.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
om jag skulle köpa en beg hoj och hittat 2 st likvärdiga till ungefär samma pris så väljer jag nog den med "fullkletad" servicebok för den som är "hemservad"(även om det finns kvitton och sånt)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Kan man så sparar man på att göra egen service på en äldre hoj.Skuva inte isär sådant som du inte vet om du inte klarar av att få ihop igen.Man lär sig med tiden och genom hjälp av diverse olika handböcker och en bra uppsättning verktyg.Det är helhetsintrycket på en beg hoj som leder till affär.Titta, testa och fatta inställning till hojen.Kvitton är bra men dessa produkter som har kvitton kan ju ha använts till allt annat än till hojen du tittar på.Finns ju även äldre hojar som har skötts långt bättre än liknande nyare med ägare som struntat i vilket.Se även upp för extrema lågmilare med flera år på nacken.Inget som är gjort för att rulla mår bra av att aldrig få göra detta.Även om nuvarande ägare skryter mycket med extremt få mil i till salu annonser.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
om jag skulle köpa en beg hoj och hittat 2 st likvärdiga till ungefär samma pris så väljer jag nog den med "fullkletad" servicebok för den som är "hemservad"(även om det finns kvitton och sånt)

Absolut, om det är samma pris ja. Men kostnaden för att ha en fullstämplad bok är runt 15000 för en normalanvänd -98a, så du ska alltså betala >15000 MER för den stämplade, vilket är nästan 50% mer. Sannolikt? Trodde väl det.


Jag lämnar inte bort 06an heller för sånt jag gör själv lika bra heller. Däremot försöker jag vara duktig på att spara alla kvitton på olja, filter och allt annat som går åt och byts ut.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Absolut, om det är samma pris ja. Men kostnaden för att ha en fullstämplad bok är runt 15000 för en normalanvänd -98a, så du ska alltså betala >15000 MER för den stämplade, vilket är nästan 50% mer. Sannolikt? Trodde väl det.
QUOTE]

Tror knappast man kan ta mera betalt för att boken är stämplad,däremot så blir den troligen mera lättsåld.

Jag gör själv alla jobb utöver service själv (drivpaket osov...bara jag har något humm om hur man gör) , sevicen låter jag verkstan göra iaf tills garantin går ut ...sen vettefan (har jobbat på verkstad hela mitt liv så har det rätt bra förspänt med mekaniska kunskaper)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tror knappast man kan ta mera betalt för att boken är stämplad,däremot så blir den troligen mera lättsåld.

Jag gör själv alla jobb utöver service själv (drivpaket osov...bara jag har något humm om hur man gör) , sevicen låter jag verkstan göra iaf tills garantin går ut ...sen vettefan (har jobbat på verkstad hela mitt liv så har det rätt bra förspänt med mekaniska kunskaper)


Visst blir den mer lättsåld. Men kostaden för det är enl. exemplet 15000 balubas. Då kan du ju lika gärna serva själv och sälja den 15000 billigare. Och eftersom du säkert får den såld även om den bara är 5000 billigare så har du då sparat 10000, bra betalt för att byta lite olja+filter.

Garantier är en annan femma. Jag får alltid stämplar under garantitiden, men nu gällde det en -98a.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Det är ju inte bara arbetskostnaden som sparas in, du blir ju rövknullad på t ex olja för 200 kr litern mer än om du köper storpack.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vet inte hur det är med mc-verkstäder men inom bil så har det varit rätt många skandaler där de inte bytt ut delar bara tagit betalt för dem.Och då är det stora märkesverkstäder
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top