Göra servicen själv, spelar det någon roll ?

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
ja som rubriken löd, spelar det någon roll om jag servar hojen själv?
hojen som det gäller är en ninja zx9r -98.

ja vet, den är inte pyr ny men när den införskaffades av mej till denna sommar så var den i mkt fint skick tycker jag, 1 ägare, fullstämplad s-bok, alla papper på service, bytta delar (glykol, belägg, stift, gaffel packningar, drivpaket, däck byte etc.), alla bes papper etc.
är det dumt av mej att börja serva den själv nu..?

ja tänkte att den börjar bli med åren så är det värt dom exta pengarna att lämna ifrån sej den på service för att ev behålla ngt extra värde om jag skulle sälja den om nått år el 2 i lika fint skick?

ja tänkte ju göra mellanservice själv nu.

vet vissa som har köpt olja själv i "storpack" etc. och lämnat in hojen sin för bytet att få stämpeln men spara pengar..?
 
Jag skulle säga att det är näst intill värdelöst med fullstämplad servicebok på en hoj där garantin gått ut sedan länge. En fullservice kan kosta dig upp emot 4-5000kr beroende på och det kommer du aldrig få tillbaka vid försäljning bara för att du har kvitto på jobbet. Det visar bara att en auktoriserad mekaniker gjort jobbet.

Jag hade satsat på att serva själv. Det spar du både tid och pengar på då serviceställen kan ha lång väntetid.

Att behålla hojen i fint skick har ingenting med huruvida den varit in på "riktig" service eller ej att göra. Tar du hand om din hoj och håller efter den så kan den se ut som ny, oavsett hur gammal den är.
 
håller med viktor, en fortsatt stämplad service-bok kommer aldrig täcka dess kostnader vid försläjning inom 1-2 år.
Om jag varit i din sits och haft kunskapen hade jag servat själv och dokumenterat detta, tex fotat lite och sparat kvitton
 
ne, d e väl så jag tänker oxå.. visst en service kostar, men d gör d ju även om jag servar, så d e typ arb.kostnadena jag spar, av att dömma av papprena jag har på dom tidigare jobben så är ju d ändå endel pengar..
täkte bara om om det klingar lite finare och blir lättare att ev sälja sen..

på en hoj som är 2-3 år så är det väl ganska självklart att dom är stämplade antar jag?
 
På en hoj som nästan är 15 år gammal skulle jag svara Nej på den frågan.
Så länge du kan intyga att den verkligen är gjord (kvitton) så spelar det ingen roll.
 
På en hoj som nästan är 15 år gammal skulle jag svara Nej på den frågan.
Så länge du kan intyga att den verkligen är gjord (kvitton) så spelar det ingen roll.


Så länge du vet att en service är mer än att byta olja och filter så lär du inte sänka värdet markant. Du kan ju se till att få en kopia på 'serviceschemat' för din modell, samt anteckna datum och miltal för när du gjort service själv. Släng in kvittot för oljefilter och eventuella andra delar du köper till servicen.

Detta ger en köpare bra dokumentation att du har brytt dig om hojen :tummenupp
 
Så länge du vet att en service är mer än att byta olja och filter så lär du inte sänka värdet markant. Du kan ju se till att få en kopia på 'serviceschemat' för din modell, samt anteckna datum och miltal för när du gjort service själv. Släng in kvittot för oljefilter och eventuella andra delar du köper till servicen.

Detta ger en köpare bra dokumentation att du har brytt dig om hojen :tummenupp

Gör som rolle skriver så lär det inte påverka priset. Hur lätt såld en sådan hoj är beror BARA på vad sätter för prislapp.
 
om jag skulle köpa en beg hoj och hittat 2 st likvärdiga till ungefär samma pris så väljer jag nog den med "fullkletad" servicebok för den som är "hemservad"(även om det finns kvitton och sånt)
 
Kan man så sparar man på att göra egen service på en äldre hoj.Skuva inte isär sådant som du inte vet om du inte klarar av att få ihop igen.Man lär sig med tiden och genom hjälp av diverse olika handböcker och en bra uppsättning verktyg.Det är helhetsintrycket på en beg hoj som leder till affär.Titta, testa och fatta inställning till hojen.Kvitton är bra men dessa produkter som har kvitton kan ju ha använts till allt annat än till hojen du tittar på.Finns ju även äldre hojar som har skötts långt bättre än liknande nyare med ägare som struntat i vilket.Se även upp för extrema lågmilare med flera år på nacken.Inget som är gjort för att rulla mår bra av att aldrig få göra detta.Även om nuvarande ägare skryter mycket med extremt få mil i till salu annonser.
 
Last edited:
om jag skulle köpa en beg hoj och hittat 2 st likvärdiga till ungefär samma pris så väljer jag nog den med "fullkletad" servicebok för den som är "hemservad"(även om det finns kvitton och sånt)

Absolut, om det är samma pris ja. Men kostnaden för att ha en fullstämplad bok är runt 15000 för en normalanvänd -98a, så du ska alltså betala >15000 MER för den stämplade, vilket är nästan 50% mer. Sannolikt? Trodde väl det.


Jag lämnar inte bort 06an heller för sånt jag gör själv lika bra heller. Däremot försöker jag vara duktig på att spara alla kvitton på olja, filter och allt annat som går åt och byts ut.
 
Absolut, om det är samma pris ja. Men kostnaden för att ha en fullstämplad bok är runt 15000 för en normalanvänd -98a, så du ska alltså betala >15000 MER för den stämplade, vilket är nästan 50% mer. Sannolikt? Trodde väl det.
QUOTE]

Tror knappast man kan ta mera betalt för att boken är stämplad,däremot så blir den troligen mera lättsåld.

Jag gör själv alla jobb utöver service själv (drivpaket osov...bara jag har något humm om hur man gör) , sevicen låter jag verkstan göra iaf tills garantin går ut ...sen vettefan (har jobbat på verkstad hela mitt liv så har det rätt bra förspänt med mekaniska kunskaper)
 
Tror knappast man kan ta mera betalt för att boken är stämplad,däremot så blir den troligen mera lättsåld.

Jag gör själv alla jobb utöver service själv (drivpaket osov...bara jag har något humm om hur man gör) , sevicen låter jag verkstan göra iaf tills garantin går ut ...sen vettefan (har jobbat på verkstad hela mitt liv så har det rätt bra förspänt med mekaniska kunskaper)


Visst blir den mer lättsåld. Men kostaden för det är enl. exemplet 15000 balubas. Då kan du ju lika gärna serva själv och sälja den 15000 billigare. Och eftersom du säkert får den såld även om den bara är 5000 billigare så har du då sparat 10000, bra betalt för att byta lite olja+filter.

Garantier är en annan femma. Jag får alltid stämplar under garantitiden, men nu gällde det en -98a.
 
Det är ju inte bara arbetskostnaden som sparas in, du blir ju rövknullad på t ex olja för 200 kr litern mer än om du köper storpack.
 
Vet inte hur det är med mc-verkstäder men inom bil så har det varit rätt många skandaler där de inte bytt ut delar bara tagit betalt för dem.Och då är det stora märkesverkstäder
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top