Göra rent skitiga händer efter meckande

Har oftast använt sån tvål med kulor i, det skrubbar hyffsat, men läste någonstans om kaffesump, så när ja va utan tvål så testade jag kaffesumpt och YES, fungerade precis lika bra som skrubbtvålen + att man blir len om händerna av kaffet :tummenupp
Nu är det inte så att jag sparar sopsäckar med kaffesump bara för att tvätta händerna, men det brukar alltid finnas kaffe å diskmedel nära garaget, och det fungerar.:brynad

de överlägset grymmaste ja har testat i tvålväg...
jag å en kompis hade stått å meckat med hans jävla epa i över ett dygn...
å vi va svartare än allt...
men bonden på gården lärde oss,
att yes diskmdel och två matskedar strösocker :)

har inte hittat nått som har vare bättre än de varken före eller efter
helt outstanding...

hade å hoppas du får händerna rena;)

Ska testa ett eget recept som jag kom på nu när ni gav era tips, nästa gång ska jag nog testa salt/socker med matolja. vad tror ni om det?

jo jag har också lärt mig att lika löser lika därför jag tog till motorolja.

Det här är bra tycker jag, har kört med det i många år.
kerodextuubit_p_0608_90a.jpg

Använder CRC Super Hand Cleaner, skitbilligt på GEKÅS i Ullared

kaffesump, så när ja va utan tvål så testade jag kaffesumpt och YES, fungerade precis lika bra som skrubbtvålen + att man blir len om händerna av kaffet :tummenupp

Kaffesump är speciellt bra om man jobbat med t ex cement/betong då det fettar in händerna.

Vanligt pulvertvättmedel som man tvättar kläder med tycker jag funkar skitbra för att få bort olja/smuts från händerna. Torkar säkert ut händerna men inget jag lider av eftersom det händer så sällan. :)

Det absolut bästa om det är oljig smuts är att tvätta sig med typ barnängens babyolja. Matolja och liknande funkar lika bra att göra rent men risken att man sätter fettfläckar på tapeter och annat efteråt är lite större.

Att gnida med diverse andra rengöringsmedel är onödigt.
Att använda motorolja, avfettning, prickbort och liknande är förkastligt eftersom dom ju är cancerframkallande. Diskmedel och liknande må vara effektivt men det torkar ut händerna ganska bra och för mig som jobbar ganska mycket med papper så blir händerna tillräckligt torra ändå.

Biltemas med kulor i eller vanlig tvål men ni har missat det viktigaste ni måste ha en svamp :mattias

Fukta händerna/svampen och gnid svampen/händerna i tvål.

Sen gnor du händerna i svampen.

Skinande blanka nävar, skonsamt och effektivt :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Prova så får ni se, det funkar :nicka

509-211.jpg

Men som redan sagts, att smörja sig innan "meck" med vanlig handcreme eller kemisk handske är über.

Last edited:
Kör också med biltemas handrengöring funkar kanon, annars är ett tips att ta strösocker med tvålen när man skrubbar händerna, sockret funkar som skrubbmedel precis som tjejens dyra aprikoskräm för 300kr per dl ...

Jag har nog prövat det mesta på marknaden, men inte hittat nåt bättre än vanligt maskintvättmedel!
Ännu bättre om man smörjer sig ordentligt innan mek med nåt vattenfast typ kerodex eller så.

Ja för man vill ju inte smörja in händerna med nåt innan meckande som ger en hala händer och kladdar ner hojjen och verktygen i onödan, så kallad kemisk hanske. men det kanske inte blir kladdigt av det :va

Man tar på sig sinna svindyra mekhandskar o sen försöker man ha dem på sig hela tiden o sen när man är klar så tar man bara av sig dem o om det behövs så tvättar man med kultvål. :)

Smörja in händerna med Travabon innan man sätter igång och skitar ner sig. Blir som ett skyddande lager och sen är det bara att skölja av. Jobbar med grafit på jobbet så jag får tvätta händerna flera ggr per dag, funkar skit bra!!!

Kan låta lite fjantigt men fick höra för ett tag sen att diverse cancerframkallande oljor påverkar dig även fast du bara har det på händerna! Numer så är det engångshandskar som gäller för min del!

Alla kemikalier som kommer i kontakt med huden går ut i blodet.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti