Göra glass, skitsvårt eller?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har precis stängt av glassmaskinen efter att ha låtit den stått och vispat i lite drygt en timme, 40 minuter skulle det vara egentligen.

Saken är den att jag gjorde satsen med 9 äggulor, 3dl socker, 4dl KOKOSmjölk och 5dl grädde. Istället för 4dl KOmjölk....
Men det är första gången jag gör glass i glassmaskin men jag tycker ju att den borde bli tjockare än en vanlig sockerkakssmet :confused:
Nu ställde jag in skiten i frysen och väntar på att skiten ska frysa, jag vill ju äta glass :mad:

Så, glassproffs, hur gör man egentligen? Någon instruktionsbok finns inte till glassmaskinen, och sökningar på nätet säger allt och ingenting.

Vad jag har för mig så är den inte tjockare än sockerkaks-smet när man ställer in den. Men det va 15-20 år sen...
Mitt bästa hemgjorda glass-tips är saffransglass... :drool

Hmm, man ska alltså ALLTID frysa den efter att den har "vispats"? Jag hoppades på att den skulle vara klar direkt, vill ju äta glass till filmen :(

ja den måste in i frysen innan det blir som det ska.

Konsistensen ska bli som mjukglass..

vänd ner med slev det du vill ha i tex krossad polkagris - smeta ut jämt o fint högst upp o toppa med lite krossad polkagris

Låt stå i frysen ca 3 timmar - låt tina före servering ca 10 minuter..

Aha, det förklarar en del... Undrar om den blir dålig av att den blev vispad i en timme då?

Aha, det förklarar en del... Undrar om den blir dålig av att den blev vispad i en timme då?

Nu vet jag inte hur din glassmaskin funkar men på nittiotalet eller när det nu var när man hade glassmaskin så funkade iaf vår så att man hällde i glass-"smeten" och lät den gå i en 45-60 min. Sen var det klart, redo att ätas direkt. Det förutsatte ju dock att blocket i botten på maskinen faktiskt var fruset...

Jag har precis stängt av glassmaskinen efter att ha låtit den stått och vispat i lite drygt en timme, 40 minuter skulle det vara egentligen.

Saken är den att jag gjorde satsen med 9 äggulor, 3dl socker, 4dl KOKOSmjölk och 5dl grädde. Istället för 4dl KOmjölk....
Men det är första gången jag gör glass i glassmaskin men jag tycker ju att den borde bli tjockare än en vanlig sockerkakssmet :confused:
Nu ställde jag in skiten i frysen och väntar på att skiten ska frysa, jag vill ju äta glass :mad:

Så, glassproffs, hur gör man egentligen? Någon instruktionsbok finns inte till glassmaskinen, och sökningar på nätet säger allt och ingenting.

Kokosglass lär smaka skiiiiiiit!

fy fan:tummenupp

Skrämmande när SH.com är mer likt familjeliv.se än... flashback.org :näsblod

Jag har lite kragspeglar m.m. som behövs sy fast på min nya M90... någon som känner sig manad? (Okej då, jag kan baka och bjuda på chokladbollar) :gnissla

Skrämmande när SH.com är mer likt familjeliv.se än... flashback.org :näsblod

Jag har lite kragspeglar m.m. som behövs sy fast på min nya M90... någon som känner sig manad? (Okej då, jag kan baka och bjuda på chokladbollar) :gnissla

Du, passa dig :mad:

-Aaaah! Jag dööööör! :D :rofl *kippar efter andan*

Missar jag nåt? Bakar inte ni män i 50års-åldern, är det därför du är så bitter :rolleyes:

Och för övrigt, det blev en jävligt god glass. Lite lös kanske, mer likt en sås än en glass men imorgon lär den vara perfekt och imorgon ska jag även slänga ihop några liter med chokladglass, whiskeyglass, limeglass och jordgubbsglass.
Beach 2010 är ändå körd för mig.

Last edited:
sikket himla jobb o slit för lite glass..

Knappt något jobb alls, det tog väl ca 5 minuter att slänga ihop ingredienserna och sedan får maskinen stå och gå för sig själv. Jobbigare att åka till restaurang för att köpa lite kokosglass...
Lite disk blir det ju också förvisso men jag har ju tjej OCH diskmaskin så där har jag garderat mig :gnissla

Ben & Jerry's Peanut Butter Cookie Dough :yoparty

(finner det dock komiskt att det på deras onödiga extra kartong runt glassen står att den inte är blekt med klorin för miljöns skull... well, vad sägs om att skippa den onödiga extra kartongen i huvud taget om man nu vill tänka på miljön!?)

Det där är lustigt, varje gång jag handlar letar jag efter kokosglass. Enda stället som verkar ha det är Martin Ohlsson, men 80kr +moms för 8 st halva kokosnötter med lite glass i är drygt. Varför finns det ingen kokosglass? :mad:

Det där är lustigt, varje gång jag handlar letar jag efter kokosglass. Enda stället som verkar ha det är Martin Ohlsson, men 80kr +moms för 8 st halva kokosnötter med lite glass i är drygt. Varför finns det ingen kokosglass? :mad:

Haha, fler än mig som handlar på restaurangaffärerna låter det som :D
Nej, billigt är det inte så jag tänkte att själv är bäste dräng och slängde ihop en egen. Dock blev den inte lika god men det var ju första gången, nästa gång ska jag ha i lite riven kokos och limesås och frysa in skiten i halva kokosnötter :yoparty

Ben & Jerry's Peanut Butter Cookie Dough :yoparty

(finner det dock komiskt att det på deras onödiga extra kartong runt glassen står att den inte är blekt med klorin för miljöns skull... well, vad sägs om att skippa den onödiga extra kartongen i huvud taget om man nu vill tänka på miljön!?)

Utan kartongen så blir det bara mos av glassen, därav kartongen..
Varför dom i hela friden envisas med att sätta papper på den ändå är väl en fråga.. Men det är nog för att garantera att produkten inte nöts mot insidan..

Men fyyyyfaaaaeeeeen vad den är god du! :D

Den är sjukt god! Men ändå!! Så jäkla dyr, kan inte Djurgårdsglass eller motsvarande börja med kokos? :huvet

Stockholms glass och pasta hus (även glasshuset på S:T Eriksplan) har kokosglass, problemet är att man är bortskämd med de där kokoshalvorna. Den från glasshuset har för lite kokos och för mycket citron. Däremot är deras Kanelglass guld! :tummenupp

Utan kartongen så blir det bara mos av glassen, därav kartongen..
Varför dom i hela friden envisas med att sätta papper på den ändå är väl en fråga.. Men det är nog för att garantera att produkten inte nöts mot insidan..

Du menar att alla magnum eller övriga glassar som du köper är mosade när du köper dom.
Personligen har jag faktiskt aldrig fått en mosad magnum när jag köpt en glass på pressbyrån eller liknande. Så jag tror att kartongen inte är något annat än ren djäkla dumhet. En glass som hålls kall klarar ganska mycket innan den blir mosad. Dom ligger ju typ 20 stycken i en större kartong liksom.

Om dom däremot inte klarar av att hålla fryskedjan så glassarna smälter efter vägen så kan dom ju bli mosade men glass som dom tinat och sedan frusit igen vill då i alla fall inte jag betala fullt pris för.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph