Göra glass, skitsvårt eller?

Du menar att alla magnum eller övriga glassar som du köper är mosade när du köper dom.
Personligen har jag faktiskt aldrig fått en mosad magnum när jag köpt en glass på pressbyrån eller liknande. Så jag tror att kartongen inte är något annat än ren djäkla dumhet. En glass som hålls kall klarar ganska mycket innan den blir mosad. Dom ligger ju typ 20 stycken i en större kartong liksom.

Om dom däremot inte klarar av att hålla fryskedjan så glassarna smälter efter vägen så kan dom ju bli mosade men glass som dom tinat och sedan frusit igen vill då i alla fall inte jag betala fullt pris för.

Njae...
Det finns ju risk för sprickbildning i chokladen och Ben & Jerry räknas väl som en "lyxigare" glass vilket då kartongen ska framföra samt då att det räddar glassen en liten stund längre om temperaturen skulle öka. Misstänker jag..
Neeeh, omfryst glass är inte roligt alls..

Njae...
Det finns ju risk för sprickbildning i chokladen och Ben & Jerry räknas väl som en "lyxigare" glass vilket då kartongen ska framföra samt då att det räddar glassen en liten stund längre om temperaturen skulle öka. Misstänker jag..

Nja. Prisskillnaden mellan en magnum och en Ben & Jerry är obetydlig så dom ligger nog på samma nivå enligt mig. Men det är klart. Det är säkert så att Ben & Jerry själva anser att dom är mer exklusiva.

Visst är det så att teoretiskt sett så skapar den extra kartongen ett till luftskikt som isolerar lite men i praktiken så handlar det om så små skillnader om du ställer det i relation till hur länge frysrummets eller fryscontainerns väggar skyddar om aggregatet lägger av.

I dom lägen när den skillnaden som kartongen gör har någon betydelse så rör man sig med sådana små marginaler att det är idiotiskt ur ett ekonomiskt perspektiv att driva affärsverksamhet på det sättet.

True so true! :näsblod
Man kan frysa om glass, men du får inte temperaturen sjunka för mkt, då blir glassen nämligen kristalliserad och får en isig konsistens snarare än en krämig. Smaken blir också annorlunda.

Det kan räcka med att glassen stått framme för länge på en pall i butiken, för att sedan bli infryst alldeles för kallt för att den ska bli förstörd. Spelar ingen roll hur länge du än låter den "tina" hemma, den är redan förstörd.
Jag är en glass-oholic och vet inte hur många ggr jag har köpt dyr glass som varit "förstörd" pga att man i butiken inte hanterat denna faktiskt mycket känsliga vara korrekt.
Var faktiskt en av anledningarna till att Hemglass startades överhuvudtaget. Man ville helt enkelt få bukt med problemet att denna känsliga vara alltför många ggr blev förstörd på vägen till butikerna, så man började istället att sälja direkt till konsumenterna från frysbilar för att förhindra den sk smält-frysta effekten.
Fan nu bidde jag glassugen ba' för det.. :mad:

Last edited:
Nästa gång du besöker Gallerian, gå till glasshaket vid entren...
They've got it! :fakta :kär

Ja men vaffan....den är ju BÄST!!!! Montis heter caféet.

Har sett den där glassen flera ggr och tänkt "fan den där måste jag prova" Så härom sistens när jag sladdade förbi slog jag till.

En bägare med 4 kulor, 65 spänn och värd vart enda öre.

Och en sak...glass ska ätas i stora lass.

Tjing!! :)

Jahopp, nu har jag också spontanshoppat en glassmaskin så det blir spännande att testa den när den väl kommer på posten. Riktigt god glass är ju suuuuper :D

Är det bara jag som älskar mosig glass?

När jag tjöper bänn å järrys brukar jag ställa den i kylen först så den får sådär mysigt mosig konsistens :drool

Nej då, jag med, alt låta glassen stå framme 5-10 minuter. Hata riktigt kall och hård glass, bara isar i tänderna och jävlas hehe

Glass ska vara mjuk :drool

Stod på internätet att om man bara vipsade glassen i 20 minuter och sedan lät den frysa i 2 timmar så blev det mjukglass. Får pröva det, glass får gärna vara lite mosig så länge den är kall som satan.

Vad tycker ni är de bästa smaksättningarna när ni gör egen glass? Måste ju sondera terrängen lite innan maskinen anländer :)

Är lite sugen att göra en äppel- & kanelvariant som första försök

Vad tycker ni är de bästa smaksättningarna när ni gör egen glass? Måste ju sondera terrängen lite innan maskinen anländer :)

Bästa smaken någonsin alla klasser är ju såklart ägglikörsglass/sorbet, frågan är bara om det går att göra den själv :va Hittar du ett sånt recept som är bra så skicka det till mig :yoparty

Gjorde ananassorbet och det var en riktig hit!
En vanlig sats vanilj där man blandai i blåbär direkt i maskinen har det blivit några gånger också.

Och som sagt tidigare, glassmaskinen används ju för att göra glass, självklart skall den vara färdig att ätas när maskinen gjort sitt!

Bästa smaken någonsin alla klasser är ju såklart ägglikörsglass/sorbet, frågan är bara om det går att göra den själv :va Hittar du ett sånt recept som är bra så skicka det till mig :yoparty

Klart det måste gå att göra egen ägglikörsglass. Jag vet dock inte hur den ska smaka men det är väl bara testa lite? Är det något speciellt med den eller är det bara glass med "ägglikörssmak"?

Gjorde ananassorbet och det var en riktig hit!
En vanlig sats vanilj där man blandai i blåbär direkt i maskinen har det blivit några gånger också.

Och som sagt tidigare, glassmaskinen används ju för att göra glass, självklart skall den vara färdig att ätas när maskinen gjort sitt!

Mmm, både Ananas och Blåbär låter smarrigt. Undrar om svarta vinbär kan funka också?

Var och hämtade upp min glassmaskin nyss så nu står byttan på nedkylning i frysen. Får se om jag hinner göra någon glass imorgon :D

Bifogar en liten teaserbild på maskinen

Bifogat

• DSC_2282_mellan.jpg
    DSC_2282_mellan.jpg
    58.2 KB · Visningar: 48
Såg nu att det fanns ett recept på kokosglass i manualen till maskinen. Delar med mig om någon vill testa. De har angivit måtten lite lustigt så jag översätter så gott det går.

Ingredienser:
2,5 dl mjölk (röd eller så fet som möjligt)
2 st ägg (medium)
150 gram socker
4,5 dl grädde (>30% fett)
40 gram torkad kokos
½ tesked vaniljextrakt

Beskrivning:
1. Blanda mjölk, ägg och socker i en kastrull
2. Värm blandningen, under omrörning, på låg värme utan att koka tills den börjar tjockna och får samma konsistens som en lätt vaniljkräm
3. Låt kallna i rumstemperatur och tillsätt kokos, grädde och vanilj under omrörning
4. Sätt i kylskåp (minst 12 timmar)
5. Kör i glassmaskinen

Sådärja, nu är första glassblandningen iordninggjord och står på nedkylning i kylskåpet. Har lyssnat runt lite och det sägs att glassen blir bättre om man gör på det sättet och inte kör ner blandningen i maskinen på en gång.

Blev en enkel vaniljvariant enligt följande:
4dl grädde 40%
4dl standardmjölk
2st vaniljstänger

2dl strösocker
8st äggulor

1. Skrapade ur vaniljstängerna och blandade urskrapet, skalen, grädden och mjölken i en kastrull.
2. Kokade långsamt upp blandningen under omrörning för att sedan svalna av i ett kallt vattenbad
3. Vispade äggulorna och strösockret tills det blev så välvispat det kunde bli
4. Rörde ner grädd-, mjölk- & vaniljblandningen i äggvispet men plockade bort vaniljskalet. Kan bli beskt annars verkar det som.
5. In i kylen med blandningen... vänta... vänta... får se hur länge jag orkar vänta :)

Jahopp, nu har jag också spontanshoppat en glassmaskin så det blir spännande att testa den när den väl kommer på posten. Riktigt god glass är ju suuuuper :D

Haha. Ännu en maskin som kommer stå längst in i skåpet om ett halvår.... :)

Haha. Ännu en maskin som kommer stå längst in i skåpet om ett halvår.... :)

Æhh, maskiner kan man aldrig få nog av :D Jag kom ihåg att jag gjorde en tråd om detta før några år sedan då jag ræknade alla maskiner jag hade i garderoben nær jag stædade.
Det var allt ifrån chokladsmæltningsmaskin till potatisskalarmaskin och mackmaskiner mm. Jag skulle tippa på att skåpet rymmer ett 20-tal maskiner, och jag anvænder knappast mer æn hælften :näsblod
Så en maskin mer eller mindre, vad gør væl det :D

Edit/ Jag ær tillfångatagen i kommunistland, dærav den extremt fula stavningen.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul