Göra ägarbyte och ställa på samt köra samma dag?

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Som vanligt har jag noll framförhållning.
Pappa "köpte" hojen som vinterprydnad i hallen men nu vill jag "köpa tebbax" den och ta ut den på vägarna IDAG.
Är det möjligt?
Tjurskallen på transportstyrelsen var lite korkad och fattade knappt vad hon själv sa men klämde ur sig tillslut att påställningen sker först när pappret kommer in till dom. Det går alltså inte att skaffa försäkring på mig och tuta och köra då fordonet ställs på först när pappret om ägarbytet kommer in.

Jag frågade då om inte nuvarande ägare kunde ställa på via internet så jag kunde försäkra på mig från och med idag och så löser sig allt när ägarbytespapprena kommer in. På det svarade hon att då måste nuvarande ägaren ha en försäkring på hojen. Det är där jag undrar om hon kanske hade fel?

nej det har hon inte!!!

Din farsa kan ju ställa på och försäkra den idag och du försäkrar den från idag om ni skriver dagens datum på överlåtelsen så funkar det. Men det blir mycket strul för några dagar.

Försäkring måste ni ha om den ska ställas på. Men ni kan nog möjligen komma undan med nån hundring ev helt utan kostnad om din far frågar försäkringsbolaget och säger som det är, att hojen ska byta ägare samma dag men måste vara påställd och försäkrad under dagen för att underlätta/snabba upp bytet.

Ställ på den via nätet
ring in och fixa försäkring.
skicka in ägarbevis med dig som ny ägare

gjort på mindre än 10 minuter, beroende på telefonkö hos FB iofs

Försäkring måste du ha enligt lag, så fort fordondet är påställt, har ni gjort ägarbyte så se för tusan till att ha försäkring från SAMMA dag den är påställd(de köper inte att den har gått i familjen), annars kommer trafiksförsäkringsföreningen att påminner er om att det behövdes via räkning till dem, men det är bara ett telefonsamtal bort, bevis om påställning kan du få faxat från vägverket, den tar du med dig:tummenupp

Enkelt. Din farsa ställer på hojen och fixar försäkring samt talar om för försäkringsbolaget vad det är frågan om. Sen fixar ni ägarbytet och skriver dagens datum och du fixar en föräkring från och med idag på samma hoj. När ägarbytet kommer in så övergår hojen i din ägo från och med dagens datum och din pappa får tillbaka sina pengar retroaktivt och du får betala för försäkringen från och med idag.

Egentligen kommer din farsa aldrig behöva betala något för han hinner inte få och betala räkningen från försäkringsbolaget innan hojen bytt ägare.

Enkelt. Din farsa ställer på hojen och fixar försäkring samt talar om för försäkringsbolaget vad det är frågan om. Sen fixar ni ägarbytet och skriver dagens datum och du fixar en föräkring från och med idag på samma hoj. När ägarbytet kommer in så övergår hojen i din ägo från och med dagens datum och din pappa får tillbaka sina pengar retroaktivt och du får betala för försäkringen från och med idag.

Egentligen kommer din farsa aldrig behöva betala något för han hinner inte få och betala räkningen från försäkringsbolaget innan hojen bytt ägare.

Vill bara instämma, så gjorde jag vid liknande tillfälle...

pappa köpte hojen som vinterprydnad och nu vill du köpa tillbaks den?,
du menar att du gjorde ägarbyte i höstas för att slippa betala resten på din åretrunt-försäkring och därmed begår försäkringsbedrägeri?

hehe ja så verkar det ju vara :(
Trist att andra gör försäkringen dyr. En annan har aldrig nyttjat den och haft hoj i 8 år...

du menar att du gjorde ägarbyte i höstas för att slippa betala resten på din åretrunt-försäkring och därmed begår försäkringsbedrägeri?

Så får det väl bli. Fast farsan behöver väl inte ens säga vad det handlar om egentligen?

4tkr/mån för en helårsförsäkring på en hoj som är värd 60 papp och används i 3-5 mån/år är ett skämt. Folk som tycker att man ska betala det är förhoppningsvis komiker.

Inte bedrägeri och även F-bolagen säger att detta är alternativet om man vill ställa av en hoj idag.
Tills dess att alla går tillbaka till avställningsbara försäkringar är det väl inte kostigt att man gör så? Att andras försäkringar skulle bli dyrare pga det? Nej det påverkas av annat än att folk ställer av sina fordon.

Du FÅR byta ägare hur mycket du vill i eller utanför familjen. Jag är alltid rak mot mitt bolag och talar om att nu gör vi ägarbyte för att slippa försäkringen. En gång sänkte dom även en försäkring eftersom dom tyckte det var dumt att jag skulle göra ett ägarbyte för att få billigare försäkring till tjejen....vi får bägge köra alla våra fordon i f-avtalen. En annan gång bröt dom även året försäkringen när jag sa att vi skulle byta ägare för att ställa av den.

Det är i dag inte lika lätt att ställa av mc pga förskringarna så att ställa den på pappsen och bara ta garage är ett alternativ under ena halvåret. Jag har själv lockats av tanken men min moraltant i mig sa nej.

Självklart gör detta inderekt försäkringen dyrare.
Om det är en stor bov vet jag ej.

Inte bedrägeri och även F-bolagen säger att detta är alternativet om man vill ställa av en hoj idag.
Tills dess att alla går tillbaka till avställningsbara försäkringar är det väl inte kostigt att man gör så? Att andras försäkringar skulle bli dyrare pga det? Nej det påverkas av annat än att folk ställer av sina fordon.

Du FÅR byta ägare hur mycket du vill i eller utanför familjen. Jag är alltid rak mot mitt bolag och talar om att nu gör vi ägarbyte för att slippa försäkringen. En gång sänkte dom även en försäkring eftersom dom tyckte det var dumt att jag skulle göra ett ägarbyte för att få billigare försäkring till tjejen....vi får bägge köra alla våra fordon i f-avtalen. En annan gång bröt dom även året försäkringen när jag sa att vi skulle byta ägare för att ställa av den.

Så får det väl bli. Fast farsan behöver väl inte ens säga vad det handlar om egentligen?

4tkr/mån för en helårsförsäkring på en hoj som är värd 60 papp och används i 3-5 mån/år är ett skämt. Folk som tycker att man ska betala det är förhoppningsvis komiker.

Visst är premierna sjuka och vad man skall göra åt det vet jag inte.
Men att det skulle bli bättre på något sätt förutom dig själv har jag svårt att se.

Last edited:

ooh jösses... du kan inte ha det lätt du. :näsblod

Det är i dag inte lika lätt att ställa av mc pga förskringarna så att ställa den på pappsen och bara ta garage är ett alternativ under ena halvåret. Jag har själv lockats av tanken men min moraltant i mig sa nej.

Självklart gör detta inderekt försäkringen dyrare.
Om det är en stor bov vet jag ej.

Finns ingen förskingring. Inget bedrägeri. Ring ditt bolag och fråga hur du kommer ur en årsförsäkring. Dom talar om vilket alternativ du har.

Att folk ställer av fordon skulle öka bolagens kostnader...? Hur? Lika lite som att dom inte har mig som kund från början. Folksam kan ju inte säga att deras försäkringar är dyrare nu för att jag bytt till Länsförsäkringar.
Nej det minskar deras intäkter men samtidigt har dom ett mindre högrisk fordon vilket dom är rätt glada för.

En allvarlig MC olycka kostar bolagen miljonbelopp direkt och ytterligare om det blir livränta. MC försäkringarna ska täcka egna kostnader vilket är skälet till att flera inte igentligen vill ha klass 7 hos sig och att dom kostar som dom gör.

Men att jag ska ge bort mina pengar till bolagen för något jag inte använder....njae det gör jag inte, finns roligare saker att lägga pengarna på.

(vissa bolag har att på vintern kostar det ytterst lite och du betalar nästan hela beloppet under säsongen, då förstår jag att man inte bryr sig att ställa av)

Last edited:
bara att köra så fort du har försäkring . enda snuten bryr sig om typ

Min mamman har varit MC-ägare nu tre vintrar i rad. Aldrig varit några problem på våren när man ringer å kollar försäkring igen. Enda som var var killen på salusansvar som med lite syrligt röst kommenterade "Jasså den cykeln som du ägde för 2år sedan" jajämenssan sa jag och bad som prisuppgifter. Så länge försäkringsbolagen tror att jag har nytta av att ha min cykel fulltförsäkrad även när det är 2m snö ute så kommer min mor att få äga den under vinterhalvåret.

har aldrig haft problem med det när jag köpt hoj.
Din pappa kan ställa på den så äger han den fram tills papprena på ägarbytet sker. Hans försäkring avbryts så fort du blir ägare, säg till ditt FB så din försäkring går igång så fort bytet sker annars kan det bli dyrt

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT