Gåta.....

Puttete

Feel like Magnum, look like Higgins
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
En stor, en snabb och en ofärdig
Förmodligen gammal. Säkert flera här som kan svaret men någon kanske får fundera lite.

Tre gubbar skulle hyra ett hotellrum. Rummet kostade 25 kronor. När piccolon burit upp deras väskor gav varje gubbe 10 kronor till honom. Piccolon gick ner och betalade och kom tillbaka med 5 enkronor. Varje gubbe fick 1 krona tillbaka och piccolon fick 2 kronor i dricks. Varje gubbe hade gett 10 kronor och fått 1 krona tillbaka, alltså hade varje gubbe betalat 9 kronor. 3 gubbar x 9 kronor = 27 kronor och piccolon fick 2 kronor i dricks. Det blir alltså 29 kronor.
Vart tog den 30:e kronan vägen?

// P

Jag vet, men tänker inte berätta. Låt denna tråd bli minst 3 sidor lång innan den ev. sanningen avslöjjas :P

aaaaahhh! :D guud va skönt! nu kan jag gå på lunch i fred! jag kom på de! :banana ....annars hade de blivit en lång dag..

Det blir ett räknefel.
Teorin ljuger medans att det i praktiken fungerar

Man kan inte räkna med 0 iom att det är nånting man kan ta på som man räknar med. (vet inte hur jag ska förklara det annars)

Alltså har det inte försvunnit nåra pengar det är bara siffrorna som krånglar till det men verkligheten är rätt.

Stoppsladd skrev:
Det blir ett räknefel.
Teorin ljuger medans att det i praktiken fungerar

Man kan inte räkna med 0 iom att det är nånting man kan ta på som man räknar med. (vet inte hur jag ska förklara det annars)

Alltså har det inte försvunnit nåra pengar det är bara siffrorna som krånglar till det men verkligheten är rätt.

Har en bra förklaring men väntar med den tills jag kommer hem från skolan..ska dit nu så..tänkt så de gnakar nu :hihi

Spolier

Då va de dags för en lite lösning om någon vill veta :)

De får tillbaka vars 1 kr på de 10 de betalat, de har alltså lagt ut 27 kr men rummet kosta bara 25 kr. De 2 kr som blir över ger de i dricks istället för att dela upp dem mellan sig.

Puttete skrev:
Förmodligen gammal. Säkert flera här som kan svaret men någon kanske får fundera lite.

Tre gubbar skulle hyra ett hotellrum. Rummet kostade 25 kronor. När piccolon burit upp deras väskor gav varje gubbe 10 kronor till honom. Piccolon gick ner och betalade och kom tillbaka med 5 enkronor. Varje gubbe fick 1 krona tillbaka och piccolon fick 2 kronor i dricks. Varje gubbe hade gett 10 kronor och fått 1 krona tillbaka, alltså hade varje gubbe betalat 9 kronor. 3 gubbar x 9 kronor = 27 kronor och piccolon fick 2 kronor i dricks. Det blir alltså 29 kronor.

// P

Vilken 30'e krona? De pröjsar 27 kr, 25 för rummet å 2 i dricks. Vad är problemet? Att 27 + 2 = 29 är ju lika irrellevant som att 15 + 32 = 47.

Puttete skrev:

// P
Eeeh. 3*9-2 om jag får be.

3*9=27 minus två till piccolon = 25 till rummet och de övriga tre har dom.

Du ljuger, men det förvirrar en.

Stortryne skrev:
Vilken 30'e krona? De pröjsar 27 kr, 25 för rummet å 2 i dricks. Vad är problemet? Att 27 + 2 = 29 är ju lika irrellevant som att 15 + 32 = 47.

åh vet du... Joe Labero TråLlar fakktiskt iNte på rikctigt! han bara LURAR ögat juh! aSsÅ nÄr han trålLar bårT saKer så LiXom göMer hanN dom bara foRT!

korvgubbe skrev:
åh vet du... Joe Labero TråLlar fakktiskt iNte på rikctigt! han bara LURAR ögat juh! aSsÅ nÄr han trålLar bårT saKer så LiXom göMer hanN dom bara foRT!

Snabbheten e magin :tummenupp

Eller i detta fallet formuleringen

Ja den var ju jättekul.

Det är ingen gåta om man ljuger.

ÄN ANNAN GÅTA:

Två killar är ute och går.
Helt plötsligt kommer två killar till, fast bara en.

Var är den fjärde?

--->Enkelt, han snubblade på en sten och började halta. Därför kunde han inte hänga med sin kompis som gick mycket snabbare...<---

Ljug, formulering eller vad ni vill.

Dom flesta är ju inne på rätt spår.
Det är grundläggande vid matematiska beräkningar ( sa iaf min mattelärare för hundra år sen) att man multiplicerar innan man adderar eller subtraherar. I detta fallet gör man tvärtom och då blir det fel. Gåtan är egentligen en matematisk fint. Och kanske lite ljug........

// P

Smaka på den här då:

Du kommer fram till två män. Den ena ljuger, den ena talar sanning. Bakom männen finns två dörrar. Den ena är "rätt" dörr, den andra är "fel" dörr. Du vet inte vem som ljuger, vilken dörr som är vilken eller om lögnaren står framför fel dörr.

Du får ställa en fråga till den ena av männen och med hjälp av svaret med säkerhet välja "rätt" dörr.

Vad ställer du för fråga?

Back