Gåta.....

skerfe skrev:
Smaka på den här då:

Du kommer fram till två män. Den ena ljuger, den ena talar sanning. Bakom männen finns två dörrar. Den ena är "rätt" dörr, den andra är "fel" dörr. Du vet inte vem som ljuger, vilken dörr som är vilken eller om lögnaren står framför fel dörr.

Du får ställa en fråga till den ena av männen och med hjälp av svaret med säkerhet välja "rätt" dörr.

Vad ställer du för fråga?

Vet faktiskt inte :va

Ska skriva ut och reta läraren imon :banana

UrbanTiger skrev:
Fråga din lärare :huvet

Men det var ju två män att välja på... välj viken som helst av dom. Alltså välj en godtycklig man.

Men då blir du inte säker på att du får rätt dörr.

Du kan ju inte lite på den du frågar, han kanske ljuger...

UrbanTiger skrev:
Du frågar godtycklig man om genom vilken dörr den förra som kom gick. Sen väljer du den andra dörren. Borde bli rätt....

Vem har sagt att männen har gått igenom dörrarna?

skerfe skrev:
Smaka på den här då:

Du kommer fram till två män. Den ena ljuger, den ena talar sanning. Bakom männen finns två dörrar. Den ena är "rätt" dörr, den andra är "fel" dörr. Du vet inte vem som ljuger, vilken dörr som är vilken eller om lögnaren står framför fel dörr.

Du får ställa en fråga till den ena av männen och med hjälp av svaret med säkerhet välja "rätt" dörr.

Du frågar någon av männen:

"Vilken dörr skulle den andra mannen säga är rätt?"

Om du frågar mannen som talar sanning pekar han på fel dörr då den andra skulle påstå detta.

Om du frågar mannen som ljuger skulle han ljuga och påstå att den andra mannen skulle säga fel dörr.

Är jag på rätt spår :) ?

Fråga:
vilken dörr skulle den andra mannen säga är rätt dörr?
Lösning:
och sedan gå in i den andra

En pappa(100kg) är ute och går med sina två barn(50kg/st) då de kommer till en flod.
Vid floden finns en båt, men båten klarar bara 100kg.
Hur tar sig alla över till andra sidan?

Xyron skrev:
Fråga:
vilken dörr skulle den andra mannen säga är rätt dörr?
Lösning:
och sedan gå in i den andra

En pappa(100kg) är ute och går med sina två barn(50kg/st) då de kommer till en flod.
Vid floden finns en båt, men båten klarar bara 100kg.
Hur tar sig alla över till andra sidan?

Last edited:
Hur kul var du då? :3freak

Edit: Mkt roligare :)

Last edited:
skerfe skrev:
Smaka på den här då:

Ljuger den andre mannen om han säger att det här är rätt dörr?

något sånt? kanske utveckla frågan lite mer men nu måste jag till skolan.

UrbanTiger skrev:
Först ror båda barnen över (100kg)
En ror tillbaka (50kg)
Sen rot pappan över (100kg)
Barner tor tillbaka (50kg)
Båda barnen ror över (100kg)

Summa 400kg, vad har jag vunnit nu :banana

Du har vunnit:
Du måste komma med en ny gåta!

MattE. skrev:
Ljuger den andre mannen om han säger att det här är rätt dörr?

något sånt? kanske utveckla frågan lite mer men nu måste jag till skolan.

Svaret har redan varit uppe klart och tydligt.

"Vilken dörr skulle den andra snubben sagt att jag skulle välja", så tar man den andra dörren.

Den som talar sanning blir ju att ljuga då han berättar vilken dörr "lögnaren" skulle sagt.

UrbanTiger skrev:
Tre örnar kastar sig ut i luften från sitt rede högt uppe på bergstoppen. De virvlar runt i luften, stiger och störtdyker. Kommer de vid något tillfälle att befinna sig i exakt samma plan?

Förmodligen i markplanet.

Eller back-in-the-nest-planet.

skerfe skrev:
Smaka på den här då:

Du frågar den ene vad den andre skulle svara om du skulle fråga honom. Å sen gör du tvärt om.

Jag är ett geni. :rodnar

EDIT: Men ett långsamt sådant...

UrbanTiger skrev:
Tre örnar kastar sig ut i luften från sitt rede högt uppe på bergstoppen. De virvlar runt i luften, stiger och störtdyker. Kommer de vid något tillfälle att befinna sig i exakt samma plan?

Äntligen blir jag först!!! :arsele

Ja, de befinner sig i samma plan hela tiden, eftersom 3 punkter defnierar ett plan. Detta plan kommer dock inte att ligga stabilt i förhållande till någonting (t.ex. jorden), men det har ju ingenting med saken att göra. :banana

UrbanTiger skrev:

Nej. :banana

UrbanTiger skrev:
Du har svarat feeel :huvet

Inte om dom inte ska ut och åka plan, ja flygplan :tungan

UrbanTiger skrev:
Feeeeel :huvet

Nej för örnar flyger själv och slipper åka flygplan. Vad vinner jag?

UrbanTiger skrev:
En lyxkryssning med Bottnia sea lines i Haparandas skärgård till nyår :yoparty

Genom tre punkter kan man alltid och hela tiden lägga ett plan.

Back