Går tändplattan att fixa?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har kämpat mot mitt svänghjul de senaste dagarna och har nu äntligen fått av det med hjälp av en mutterdragare. Dock så skruvade jag in bultarna lite för långt i svänghjulet vid ett tidigare försök att ta av svänghjulet så bultarna hakade i 2 spolar och rev sönder dem lite. Nybörjarfel ja :mad:, men det kommer jävlar i inte att göras om igen.

På den övre spolen på bilden så har de 3 yttersta trådarna spruckit. Min idé är att lossa på den spolen och löda ihop de spruckna trådarna och sedan dra några varv med eltejp runt hela spolen. Ska man kanske skippa lödningen?

På den nedre spolen har "plasten" (det hårda vita) och väven spruckit vid den vänstra kontakten, så den siter löst för tillfället. Plocka av spolen och köra med eltejp runt eller?

Går det att fixa överhuvudtaget, och hur isf, eller behöver jag en ny tändplatta?

Säg till om bilden är dålig så ska jag försöka fixa en ny.

Edit: La till en bättre helhetsbild på en likadan motor så ni ser vad det handlar om.

:huvet

Bifogat

• P1030200.jpg
    P1030200.jpg
    232.3 KB · Visningar: 266
  • Cagiva8.jpg
    Cagiva8.jpg
    124.7 KB · Visningar: 1,352
Last edited:
75 som har kollat och ingen som vet? Har bråttom att få ihop hojen eftersom jag har uppkörning den 20:de och måste träna mycket mer :S

Skarva på de tre avbrutna trådarna med lite enkel-tråd och löd så ska det fungera om inget annat är knas på den spolen. Se till att lägg isoleringsband runt ledarna sedan så att de inte kortsluter varandra. Du får slipa bort skyddslacken en bit på trådarna för att kunna löda. Varförsiktig när du löder så att inte skyddlacken på andra ledare smälter men se till att värma på så att lodet flyter fint.

Den andra spolen är som du skriver bara att försegla på ett eller annat sätt (eltejp el. silikon) om det inte är så att det har gått av trådar även på den.

Låter bra. Tänkte bara att plasten som är runt tråden kanske smälter och då kommer många trådar i kontakt med varandra. Tror att jag får ganska låg spänning då eller?

Fattar bara inte hur jag ska göra med kontakten. När jag flyttar på den och kollar under så är det bara en massa väv. Ska jag bara tejpa dit den? Hittar inte riktigt något strömledande att koppla den till.

Skarva på de tre avbrutna trådarna med lite enkel-tråd och löd så ska det fungera om inget annat är knas på den spolen. Se till att lägg isoleringsband runt ledarna sedan så att de inte kortsluter varandra. Du får slipa bort skyddslacken en bit på trådarna för att kunna löda. Varförsiktig när du löder så att inte skyddlacken på andra ledare smälter men se till att värma på så att lodet flyter fint.

Den andra spolen är som du skriver bara att försegla på ett eller annat sätt (eltejp el. silikon) om det inte är så att det har gått av trådar även på den.

Tack så mycket, där besvarade du mina frågor innan jag ställde dem :)

Bara till att sätta kontakten mot den nedre spolen då alltså och tejpa runt?

Last edited:
Det är därför du ska skarva dem lite så att de kan lödas lite upplyfta för att inte steka de andra. Hajar inte vad du menar med "kontakten"...

Edit: kopparledningen som ser ut att ha lossat och går till den nedre spolen måste anslutas till en tråd i den nedre spolen. Se om du kan hitta änden på den och komma åt att skarva på en bit. Risken är att tråden på den spolen är mycket tunn och har gått av en bit inne i den ihopgjutna väven och då är det bekymmer...

Last edited:
Det är därför du ska skarva dem lite så att de kan lödas lite upplyfta för att inte steka de andra. Hajar inte vad du menar med "kontakten"...

Såg inte ditt första inlägg innan jag skrev inlägg 5.

Med kontakten menar jag det som har gått av på den nedre spolen :)

EDIT: Förresten, vad för isolerband menar du?

Se mitt förra inlägg om den nedre spolen. Vanlig eltejp duger att isolera med men annars är det bättre att smeta på lite 2k epoxy som både isolera och viktigare, fixerar trådarna så att de inte slits loss eller vibrerar av.

Även tråden till den nedre spolen och tråden i den måste lödas ihop.

Last edited:
Spolen ser ju helt mosad ut, är ganska övertygad om att du skadat isoleringen på trådarna ganska rejält och har då en kortsluten spole, spara dig framtida bekymmer och köp en ny spole.:tummenupp

Tack så jättemycket.

Menar du att jag ska ta epoxy på nedre spolen eller på övre spolen?

Spolen ser ju helt mosad ut, är ganska övertygad om att du skadat isoleringen på trådarna ganska rejält och har då en kortsluten spole, spara dig framtida bekymmer och köp en ny spole.:tummenupp

Är spolar universal, eller måste jag ha en som passar till just min hoj? (Antar att det är det senare)

Last edited:
Tack så jättemycket.

Menar du att jag ska ta epoxy på nedre spolen eller på övre spolen?

Är spolar universal, eller måste jag ha en som passar till just min hoj? (Antar att det är det senare)

Förankra trådarna som du skarvar ihop på båda spolarna. Det är dock tveksamt att du hittar änden på den tunna tråden på den nedre spolen och kommer år att skarva den :gnissla och är den mosad så att ett helt trådlager är avrivet på den nedre spolen är det kört... Den övre spolen ser ut att vara lätt att greja för den som kan löda.

Förankra trådarna som du skarvar ihop på båda spolarna. Det är dock tveksamt att du hittar änden på den tunna tråden på den nedre spolen och kommer år att skarva den :gnissla och är den mosad så att ett helt trådlager är avrivet på den nedre spolen är det kört... Den övre spolen ser ut att vara lätt att greja för den som kan löda.

Ok, ska göra allt jag kan imorgon. Om det inte går så kan jag lätt få tag på en beggad tändplatta :)

Finns det risk att pajja CDIn om något blir fel vid spolarna?

Ja den risken finns absolut...

Kan du lätt få tag på en annan platta är det inte mycket att fundera på :)

jag sa ju de svenne!

pröva hellre med den på min reservmotor istället för o riskera cdin också, även om jag har en extra sån också är de väl bättre o få de rätt första gången :)

Ja den risken finns absolut...

Kan du lätt få tag på en annan platta är det inte mycket att fundera på :)

Ok, får kolla lite noggrannare imorn. Ser det jävligt ut så får jag väl ta och fixa en annan tändplatta..

är det en generator spole så löd o mät upp den 0 Ohm= kortis
en ren gissning är att du har ca 500 Ohm till 2-5 KOhm vid en ok spole. mät mot spolens chassi (brukar vara det som är "jord" var det i alla fall på min moppe tid)

Om det nu inte skulle gå att fixa, kan man då köpa de 2 spolarna separat eller måste jag köpa en hel tändplatta?

är det en generator spole så löd o mät upp den 0 Ohm= kortis
en ren gissning är att du har ca 500 Ohm till 2-5 KOhm vid en ok spole. mät mot spolens chassi (brukar vara det som är "jord" var det i alla fall på min moppe tid)

Ok, ska göra så men jag förstår inte riktigt mellan vilka punkter jag ska mäta, kan du visa på någon av bilderna?

Last edited:
Har en idé på hur jag ska fixa skiten nu.

På den vänstra spolen så tar jag bort 2 varv, eftersom det ändå är yttervarven, då behöver jag bara löda en gång. Det som dock inte syns på bilden är att lagret under ytterlagret har blivit tillplattat och isoleringen är bortskalad. Där kör jag med en vass kniv mellan trådarna för att separera dem och sedan sprutar jag på klarlack (är det ledande?). Till slut tar jag någon silikon och fixerar trådarna med.

Till den nedre spolen har jag nu hittat tråden som "kontakten" ska lödas fast i. Det ska bara vara en tråd va?

Låter det som om det ska funka?

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...