Går orent efter motorbyte..

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Hej! Har bytt motor på en Suzuki gs500e. Allt verkar funka förutom att hojen smäller, saknar tomgång och man måste smyga upp den i varv. Hojen verkar helt orkeslös. Motorn är köpt på mc-skrot med okänt antal mil mm. Jag har en känsla av att motorn får för lite soppa då den smäller och är orkeslös. Men varför? Har kollat slangar, förgasarmunstycken och anslutningar till förgasarna utan att komma på vad det kan vara. Behöver idéer vad jag ska leta vidare. Hur uppträder en motor som inte står rätt i kammarna? Jag har inte rört något inne i motorn utan bara förutsatt att allt funkat... Kan det vara dåligt komp som orsakar detta? Hjälp!!
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Har kollat slangar, sprutat startspray runt om och lyssnat, demonterat och satt ihop. Men problemet kvarstår. Är lite osäker på hur trottlarna ska lyfta i vakumförgasare, men med luftburken av så är det en väldans aktivitet på dem och de lyfter lika högt. Har sett några små förgasarsmällar i vänster förgasare. Ur avgasröret blir det oftast små kippar. Direkt efter att motorn stannat brukar det vara svårt att få igång den, då väntar jag en stund sen funkar den igen. Hur kollar man om bensinkranen ger bensin i en sån här vakumstyrd bensinkran?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Varför har du bytt motor? Nyfiken bara.
Du kör med samma förgasare, tändkablar, spolar, cdibox mm som satt på hojen från början antar jag.
Du kan köra på pri-läget på kranen. Flottörerna reglerar nivån. Bara för att testa. Kolla så du har soppa i tanken så du inte är nära reservnivån.
Du kan tömma ur soppan i flottörhusen i något rent, flaska/burk, för att se om du har vatten och skit där.
Sen är det ju alltid en risk att köpa en begagnad motor. Ett komprov är en bra idé.
Nyladdat batteri, ur med båda stiften, full gas och kör på startmotorn.
Om det är bra skulle jag kolla ventilerna.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Varför har du bytt motor? Nyfiken bara.
Du kör med samma förgasare, tändkablar, spolar, cdibox mm som satt på hojen från början antar jag.
Du kan köra på pri-läget på kranen. Flottörerna reglerar nivån. Bara för att testa. Kolla så du har soppa i tanken så du inte är nära reservnivån.
Du kan tömma ur soppan i flottörhusen i något rent, flaska/burk, för att se om du har vatten och skit där.
Sen är det ju alltid en risk att köpa en begagnad motor. Ett komprov är en bra idé.
Nyladdat batteri, ur med båda stiften, full gas och kör på startmotorn.
Om det är bra skulle jag kolla ventilerna.

Motorn är bytt pga vevlagerhaveri som skulle bli dyrare att åtgärda än att köpa en beg motor.
Allt är samma utom motorn, insugsgummina (som var något mindre), spolen vid svänghjulet samt några kablar som var avklippta. Tror det skiljer någon årsmodell på motorerna då några sladdansluntningar var olika och att förgasargummina var annan storlek, i övrigt ska det vara samma motor...

Har hällt i 5liter soppa men märker ingen skillnad mellan pri, on , res. Förgasarna fick sig en snabbgenomgång innan montering.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Har kunnat konstatera att den bara går på en cylinder. Båda har fin gnista, startar ej med startgas i tändstifthålet, så det börjar luta åt dåligt komp... Vänster cyl bara smäller och krånglar och vill aldrig tända. Vad kan jag mer kolla innan jag öppnar toppen? Vill helst inte öppna motorn då jag har garanti en månad... Ska försöka låna en förgasarbrygga för att utesluta förgasarna. Vad kan jag mer göra?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En halv halmhatt på att den har otäta ventiler på en cylinder då... Har motorn stått ett tag så blir det gärna tråkiga beläggningar på ventiler och säten, framförallt på den som stått öppen..

En skvätt bensin i porten och dra runt för hand. Bubblar det så vet du vilka som läcker.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Har du testat med lite startgas i luftburken med motorn igång?
Flottören kan ha hängt sig i ena förgasaren. Kommer det ut någon soppa när du öppnar skruven på flottörhuset?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top