Går ojämnt!

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Arlöv
Hoj
TL1000S
Hej på er! Min R1:a -00 går lite ojämnt när man håller jämn gas o jag undrar varför? Känns lite som om man kör med för hög växel eller håller på att få soppatorsk... Visserligen ingen radikal ojämnhet men ändå tillräcklig för att man undrar om något är fel. Snälla ni kunniga, hjälp!
 
Jimbo skrev:
Hej på er! Min R1:a -00 går lite ojämnt när man håller jämn gas o jag undrar varför? Känns lite som om man kör med för hög växel eller håller på att få soppatorsk... Visserligen ingen radikal ojämnhet men ändå tillräcklig för att man undrar om något är fel. Snälla ni kunniga, hjälp!


Byt tändstift, fortsätter det så byt tändkablar. :tummenupp
 
känner igen det där på min 00a
den gick oroligt som fasen på låga varv och den tvekade även vid gaspådrag.

Felet: en Exup ventil som var i fel läge och hade för slappa vajrar.
nu går den utav bara helv! rent ut sagt.
enormt botten vrid och skjutet efter 7000 varv är enormt.
den tvekar inte en sekund när man drar på.
precis som när jag köpte den alltså :)

tipset: tror ni att ni har vant er vid effekten i R1an och inte tycker draget är så märkvärdigt längre,kolla EXUPEN! ni kommer att hajja till efteråt tro mig :) (om nu exupen var i fel läge innan villsäga)
 
Last edited:
pg_ice skrev:
känner igen det där på min 00a
den gick oroligt som fasen på låga varv och den tvekade även vid gaspådrag.

Felet: en Exup ventil som var i fel läge och hade för slappa vajrar.
nu går den utav bara helv! rent ut sagt.
enormt botten vrid och skjutet efter 7000 varv är enormt.
den tvekar inte en sekund när man drar på.
precis som när jag köpte den alltså :)

tipset: tror ni att ni har vant er vid effekten i R1an och inte tycker draget är så märkvärdigt längre,kolla EXUPEN! ni kommer att hajja till efteråt tro mig :) (om nu exupen var i fel läge innan villsäga)
E det ett större ingrepp? Dyrt om man lämnar in den?
 
Jimbo skrev:
E det ett större ingrepp? Dyrt om man lämnar in den?

det fixar man lätt
lossna nedersta kåpan
på vänster sida där grenrören möts så sitter ventilen.
ta bort skyddsplåten till ventilen (3st 10mm skruvar)
känn på vajrarna,dom ska inte vara helt stumma men du ska inte heller kunna röra dom flera cm i sidled,lite glapp ska dom ha annars orkar inte servot dra runt ventilen.
slå på tändningen och slå av den.
kolla i vilket läge ventilen står i.
det finns en hake(gaffel) på ventilhjulet som ska vara exakt för ett 4mms hål.
är det inte det så ta bort sadeln och lossna insex(5mm) skruven längst fram på tanken så du kan fälla upp tanken och komma åt Servot och vajrarna.(släng under nån träbit eller nåt vid luftburken så tanken håller sig i uppfält läge)
sen är det bara att lossna låsskruvarna på vajrarna och börja justera in dom.
du får alltså spänna den ena och släppa efter på den andra för att få Exupen ventilen att ändra läge.
när du har justerat in läget så dra venliten för hand(med tändningen avstängd) så du får den ur läge.
koppla på tändningen igen så att servot drar ventilen i noll läget.
du kan få justera några gånger men kolla så du får den exakt vid hålet! minsta lilla den är fel så kan det påverka motor gången.
när du har justerat in läget så spänn båda vajrarna lika mycket.

kör hårt! :)
 
Last edited:
pg_ice skrev:
det fixar man lätt
lossna nedersta kåpan
på vänster sida där grenrören möts så sitter ventilen.
ta bort skyddsplåten till ventilen (3st 10mm skruvar)
känn på vajrarna,dom ska inte vara helt stumma men du ska inte heller kunna röra dom flera cm i sidled,lite glapp ska dom ha annars orkar inte servot dra runt ventilen.
slå på tändningen och slå av den.
kolla i vilket läge ventilen står i.
det finns en hake(gaffel) på ventilhjulet som ska vara exakt för ett 4mms hål.
är det inte det så ta bort sadeln och lossna insex(5mm) skruven längst fram på tanken så du kan fälla upp tanken och komma åt Servot och vajrarna.(släng under nån träbit eller nåt vid luftburken så tanken håller sig i uppfält läge)
sen är det bara att lossna låsskruvarna på vajrarna och börja justera in dom.
du får alltså spänna den ena och släppa efter på den andra för att få Exupen ventilen att ändra läge.
när du har justerat in läget så dra venliten för hand(med tändningen avstängd) så du får den ur läge.
koppla på tändningen igen så att servot drar ventilen i noll läget.
du kan få justera några gånger men kolla så du får den exakt vid hålet! minsta lilla den är fel så kan det påverka motor gången.
när du har justerat in läget så spänn båda vajrarna lika mycket.

kör hårt! :)
Man tackar!
 
Drivpaket eller tändstift?

Kolla kedjan, kan bli så om den inte är tillräckligt spänd.
 
Solid snake skrev:
:rofl

Japp, det är Emmi på bilden! :yoparty


Hon e tuff! :Bugar


BTW har du fått den till o funka nu då? :va
Jag vet att detta inte är heta linjen men "Emmi" ser ut att vara riktigt vacker och att hon kör båge stör ju inte heller! Keep cool Emmi!!!
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top