går inte o starta varm??

meckis

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
sxv550 - 450crf
Batmobiken togs idag ur sin vintervila o alla ombyggnationer gör en ju glad men.......

hojen (gsxr750-98) går bra, startade på ett kick men sen när den blir varm så går den inte igång med startmotorn. Jag har haft ett gäng löppass med den idag för då startar den..

Har jag aldrig varit med om förr... varför startar den inte varm?

Någon som vet/har erfarenhet!

//Meckis

Testade du att låta den svalna helt å starta igen? Annars kan det vara så att batteriet inte laddas, och då hade du kräm till första starten, men inte dom andra. Och hojen drar ju en del när man kör den också.

Jag har faktiskt liknande/samma problem med min hoj.
Den startar alltid när motorn är kall, men om jag har vart ute och kört ca 30-50 min så vill den inte vara med.

De senaste två gångerna så har jag vart ute och kört lite längre ca 2 timmar och då har den vart med mig och startat efteråt, även när motorn är varm.

Jag mätte batteriet innan jag åkte ut (på 2-timmars passet) och körde och då visade den 12,4V.
Sen så gjorde jag en mätning direkt efter att jag hade vart ute i mina två timmar och motorn gick fick stå på med lite gas, då visade den "bara" på 13,1V, vilket kanske är för lite?

Vad är trolig orsak? Något mer jag kan testa?

stäng av lyset nästa gång du åker ut å se om de beter sig likadant trotts avstängt lyse som drar batt.

Sen så gjorde jag en mätning direkt efter att jag hade vart ute i mina två timmar och motorn gick fick stå på med lite gas, då visade den "bara" på 13,1V, vilket kanske är för lite?

Vad är trolig orsak? Något mer jag kan testa?
Vad hade du för varv när du mätte? Du borde ligga runt 4k varv för att få vettiga värden.
Om du hade vettiga varv så är något knas, du ska ha ca 13,6V. Kolla alla jordningar, anslutningarna till batteriet och generatorn.
Hur gammalt är batteriet?

Vad hade du för varv när du mätte? Du borde ligga runt 4k varv för att få vettiga värden.
Om du hade vettiga varv så är något knas, du ska ha ca 13,6V. Kolla alla jordningar, anslutningarna till batteriet och generatorn.
Hur gammalt är batteriet?

Den låg på ca 4-5 k varv.
Vet inte hur gammalt batteriet är, men jag skulle kunna höra med han som hade hojen innan.

Den låg på ca 4-5 k varv.
Vet inte hur gammalt batteriet är, men jag skulle kunna höra med han som hade hojen innan.
Då har du antingen knas med generatorn, eller kablaget. Det skulle kunna vara laddregulatorn också, men dom brukar antingen funka, ge noll eller 70V. Kan vara knas med batteriet också, om du har möjlighet, låna någon annans och testa. Även nya batterier kan ju gå sönder :(

Testade du att låta den svalna helt å starta igen? Annars kan det vara så att batteriet inte laddas, och då hade du kräm till första starten, men inte dom andra. Och hojen drar ju en del när man kör den också.

MM, den startar alltid kall... inte varm... men startmotorn snurrar fint.. skumt.

Men men idag så drog jag kopplingsvajern ändå. Hade klurat ut en helt genialisk lösning eftersom jag flyttat läget på bromspumpen jag har på styret. inte så genialisk uppenbarligen...:huvet :huvet

Snurrar startmotorn fint så kan vi med största säkerhet bortse från batteriet.
Detta är dock DIN definition av att startmotorn snurrar fint.

Andra tänkbara orsaker:
1. Tändfel. Din knarr har spolarna på stiften = inte så troligt att alla tändspolar ger sig samtidigt.
2. Motorn får för fet blandning då du ska starta varm. Din knarr har sprut, jag har inte så mycket erfarenhet av det sprutet men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara fel blandning. Men du kan ju alltid testa att hålla fullt spett när du ska varmstarta. Då magrar du ut blandningen något eftersom motorn drar i sig så mycket luft den bara kan.
3. Fel ventilspel som tidigare sagts. När kollade du det sist? Om ventilerna står på vid varm motor kan man få svårstartat.
Dessutom är det bara en tidsfråga när du bränner en ventil men det gör inget eftersom jag har en topp till salu. :D

Snurrar startmotorn fint så kan vi med största säkerhet bortse från batteriet.
Detta är dock DIN definition av att startmotorn snurrar fint.

Andra tänkbara orsaker:
1. Tändfel. Din knarr har spolarna på stiften = inte så troligt att alla tändspolar ger sig samtidigt.
2. Motorn får för fet blandning då du ska starta varm. Din knarr har sprut, jag har inte så mycket erfarenhet av det sprutet men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara fel blandning. Men du kan ju alltid testa att hålla fullt spett när du ska varmstarta. Då magrar du ut blandningen något eftersom motorn drar i sig så mycket luft den bara kan.
3. Fel ventilspel som tidigare sagts. När kollade du det sist? Om ventilerna står på vid varm motor kan man få svårstartat.
Dessutom är det bara en tidsfråga när du bränner en ventil men det gör inget eftersom jag har en topp till salu. :D

jo, men den snurrar snabbt -normalt.. inte pulserande som den gör när batteriet börjar ge sig.

Jag sköt toppen i höstas o har nyrenoverad topp - nya stift o proffsmek (racerepairs!!:tummenupp ) som mekat den.

Gick fint i höstas innan avställning men nu kärvar den? Får väl testa lite o byta batteri från en annan gixxer jag har.

Eller så citerar jag farsan: "troligtvis skit bakom spakarna!"

ps. första turen var som vanligt skrämmande, sjukt dålig koncentration på det runtomkring i trafiken och 600 misstag på 8 mils körning. tur att jag i alla fall blivit så gammal att jag vet med mig o värma upp på försäsongen!- som en liten snäll uppmaning till er andra att känna efter lite innan hängasen sätter in. :) :)

Tackar för alla tips/idéer om vad det skulle kunna vara som inte står rätt till :)

Men det känns som om det mest lämpliga är att lämna in hojen.

Tack iaf :)

... Jag sköt toppen i höstas o har nyrenoverad topp - nya stift o proffsmek (racerepairs!!:tummenupp ) som mekat den. ...
Nu kan jag nästan sätta pengar på att ventilerna ligger på.
Har din "proffsmek" talat om att ventilerna sätter sig i sätena efter ett tag? Har dom inte talat om det så är dom inga proffsmekar, då är dom rixarschlen som inte bryr sig om kunderna.
En mycket stark rekommendation är att kolla ventilspelen innan du kör nåt mer. Dessutom kan jag föreslå ett kompressionsprov efter att du ställt ventilerna. Om dom har legat på så kan i allra värsta fall dina nya fina ventiler och säten vara på gång att bli brända. Ett kompprov talar om ifall ventiler och säten fortfarande är täta.

Mimmi, jag såg inte att det helt plötsligt var två olika frågeställare. Jag missade att vi helt plötsligt hade en kvinna i tråden, jag börjar väl bli gammal? :D
Jag kan inte din knarr lika bra som meckis Suzze men jag klipper in lite av min tidigare text från tidigare inlägg och korrigerar vad jag skrev för det jag kan om din knarr:

1. Tändfel. Jag vet inte om din knarr har spolarna på stiften. Men om den har två traditionella spolar så kan man tänka sig att ena eller båda spolarna fått spel. Det kan nämligen visa sig i form av startsvårigheter (dålig gnista) då spolen blir varm.
2. Motorn får för fet blandning då du ska starta varm. Du kan ju alltid testa att hålla fullt spett när du ska varmstarta. Då magrar du ut blandningen något eftersom motorn drar i sig så mycket luft den bara kan.

Ja, det var mina idéer baserat på det lilla jag kan om din knarr.

Mimmi, jag såg inte att det helt plötsligt var två olika frågeställare. Jag missade att vi helt plötsligt hade en kvinna i tråden, jag börjar väl bli gammal? :D
Jag kan inte din knarr lika bra som meckis Suzze men jag klipper in lite av min tidigare text från tidigare inlägg och korrigerar vad jag skrev för det jag kan om din knarr:

1. Tändfel. Jag vet inte om din knarr har spolarna på stiften. Men om den har två traditionella spolar så kan man tänka sig att ena eller båda spolarna fått spel. Det kan nämligen visa sig i form av startsvårigheter (dålig gnista) då spolen blir varm.
2. Motorn får för fet blandning då du ska starta varm. Du kan ju alltid testa att hålla fullt spett när du ska varmstarta. Då magrar du ut blandningen något eftersom motorn drar i sig så mycket luft den bara kan.

Ja, det var mina idéer baserat på det lilla jag kan om din knarr.

Haha, SÅ plötsligt vet jag inte om det var;)
Har du vart mekaniker eller är du bara väldigt påläst? :)

Tackar för alla tips/idéer om vad det skulle kunna vara som inte står rätt till :)

Men det känns som om det mest lämpliga är att lämna in hojen.

Tack iaf :)
Fan , e det ingen som har frågat? Jag ska titta till hojen ...Ligga?

... Har du vart mekaniker eller är du bara väldigt påläst? :)
Började skruva fordon tidigt. Sålde första bilen då jag var 13 eller 14, då kunde jag snart ju börja få köra nåt lagligt. :tummenupp
Risken är stor att detta var innan du ens var född, så jag har hunnit skruva ett och annat och är i princip självlärd.
Eller man kan säga att jag har studerat på LHS så kan du få fundera en stund på vad det är för nåt. :D

Och ja, jag har varit mek också. Både på bil-, hoj- och industrisidan.

Hej. Hade samma problem på min gsxr750-96 i höstas men verkar ha blivit av med det efter vinterns meckande.

Det jag gjorde var rengöring av nålar och samtliga munstycken i förgasarna (du har iof instprutning men det finns väl rengöringstillsatser till dessa) samt fixa ventilspel (iof bara en insugsventil som hade spel utanför(mindre än) intervall men jag bytte shims på nästan samtliga så dom stod i mitten av intervallet). För en av förgasarna så satt även anslutningen till luftboxen lite på sniskan så den kan ha dragit lite tjuvluft den vägen, inte lika illa som om den drar tjuvluft mellan förgasare<->topp men säkert kan det påverka lite...

Efter detta så har den inga problem att starta med temp på 100 grader och som extra bonus verkar den även ha blivit mer lättstartad kall, innan fick jag dra den en tre-fyra sekunder men nu tänder den direkt...

Edit: Tändstiften bytte jag också när jag ändå var igång. Fast dom gamla såg inte så dåliga ut så jag tror inte att dom var det som förorsakade startproblemen...

Last edited:
Har din "proffsmek" talat om att ventilerna sätter sig i sätena efter ett tag? Har dom inte talat om det så är dom inga proffsmekar, då är dom rixarschlen som inte bryr sig om kunderna.
En mycket stark rekommendation är att kolla ventilspelen innan du kör nåt mer. Dessutom kan jag föreslå ett kompressionsprov efter att du ställt ventilerna. Om dom har legat på så kan i allra värsta fall dina nya fina ventiler och säten vara på gång att bli brända. Ett kompprov talar om ifall ventiler och säten fortfarande är täta.

.

Att uttala sig om folk man inte känner om sånt man inte känner till är dumt...
Riktigt dumt.

Hur mycket jobb och tid jag lade ner på just denna hoj har DU inte en aning om.

Att jag inte bryr mig om kunden och är ett rixarschle vill jag gärna att du kommer hit och talar om för mig PERSONLIGEN.
Jag lyssnar så gärna på din klagosång om du bara pallrar dig hit me RIKTIG fakta!
Om RIKTIG fakta saknas så sitt kvar hemma.

Har ännu inte haft någon som klagat över mitt ointresse av dem som kund.

Men här kommer en resumé av vad som skett i detta fall!

Just denna hoj kom in med en avkörd ventil.
Detta lagades på enklaste sätt med en ny ventil och kunden ville ej att mer pengar skulle läggas på den än allra nödvändigast då det är en "stunthoj"!
Kunden ringde efter ett litet tag och frågade om den kunde vara klar till dagen efter.
Då arbetade jag med den fram till kl 01,00 för att klara det och vid provkörningen gick en annan ventil av som inte var synligt skadad innan.
Efter en promenad med en hoj i kolmörker på ca 2km så skruvade jag vidare.
Kl 04,00 var motorn isär och en reservdelsmotor uppspårad på Blocket som på eftermiddagen samma dag hämtades av mig i Ludvika och demonterades.
Kundens bottendel användes, en vevstake och samtliga kolvar togs ur donatormomtorn samt cylinderrad topp och kammar.
Ventilspelet var bra i donatormotorn då den inte gått så många mil, men skurit på vevaxeln av någon anledning.
Så jag justerade det INTE men kontrollerade det naturligtvis.
Ca 2 dygn extra gick åt för att ordna detta, varav ca 20-24 timmar var effektiv arbetstid / körtid EFTER det andra motorraset.

Inga extrakostnader så som delar, donatormotor, oljor, arbetstid eller bränslekostnader, debiterades för detta då den gick sönder under provkörningen.

Kunden fick sin hoj någon dag eller så senare än överenskommet men tackade vänligt för mitt engagemang och sade sig vara nöjd.

Tycker du fortfarande att jag inte bryr mig om mina kunder?

Kan jag nu få en VETTIG förklaring angåente uttalandet rixarschle?
Eller fick du inte lära dig be om ursäkt i LHS?

Att hänga ut företag helt ovetande om all fakta på nätet kan ge katastrofala följder.
Detta skadar mig som företag då mitt namn redan florerar i tråden och DU pekar ut mig som rixarschle och ointresserad av mina kunder.
Detta av dig helt taget ur luften och för att du själv skall hamna i bättre dager och kunna briljera med dina kunskaper som vi övriga inte kan se någon grund i.

LHS som du fortfarande går i innebär att man lär sig av misstagen.
Jag gör också misstag men städar upp efter mig när det gått snett även om utgifterna passerar 10-15 eller 20 tusen.
Min kund skall inte gå från min verkstad besviken på mig för att jag förstört dennes hoj.
I detta fall skall denna mc in i min bromsbänk så fort programmet kommit från Dynojet, så ett rixarschle bör jag rimligtvis inte vara i kundens ögon.
Även denna kund var just idag och lämnade sin brors Mc för reparation. (jag var dock inte hemma och ovetande om detta startproblem)

Förövrigt vill jag poängtera att jag aldrig någonsin kallat mig "proffsmek" eller påstått mig på något sätt vara en sådan.
Det har däremot DU ironiskt gjort

Mitt telefonnummer finns på min hemsida om du känner för att skälla på mig i telefonen av någon anledning.
Den svarar jag på 7 dagar i veckan för att hålla en god service mot mina kunder!

MVH
Patrik
Racerepairs.se

Edit:
Har nu även för att ytterligare visa min goda vilja ringt kunden och berättat vad problemet kan vara och han vill att vi kikar på det när bänken fungerar.

Last edited:

Ursäkta Off topic:en men jag känner att jag måste nog faktiskt
opponera mig en hel massa här!

Är det nån mek som går tusen mil längre än han behöver för att ha nöjda
kunder så är det Kamikaze kid!
Så jag tror nog att herrn behöver kamma sig, släppa stolpen och komma in i matchen för mer fel kan man inte ha!
Patrik har ställt upp för mig på ett så enastående sätt att man blir rörd!
Han avsätter enormt mycket tid för att hans kunder ska bli nöjda så komma med ett sånt påstående utan att ha någon som helst fakta är skrämmande!

För övrigt så är ju trådskaparen uppenbarligen en mycket nöjd kund om man läser hans inlägg så varför detta trashande??
Ev. svar kan vi ta via PM för att inte sabba tråden ytterligare!

Till trådskaparen:
Hoppas det löser sig för dig!
Sorry för intrånget!

Men lugna ner er lite nu. Han skrev att han har nyrenoverad topp. Inte ett ord om att toppen "bara" är hopsatt av beg delar och en ny ventil. Och renoverar man en topp (som jag ju trodde att han hade fått gjort eftersom det stod så) så talar man om för kunden att ventilerna sätter sig efter ett tag om man är det minsta mån om kunden, eller hur?

Kamikaze:
Jag kan hålla med om att det inte var bra att kommentera detta utan att få båda sidornas version av historien och för det ber jag om ursäkt. Som förmildrande är att det inte fanns ett ord om att meken har nån som helst kompetens, det hade lika gärna kunnat vara nån "bonnajävel" som skruvar andras hojar med mer eller mindre bra kompetens och som du säkert vet så finns det enormt många sådana ute i garage och byar. Och faktiskt finns en och annan sådana här på SH också, det vet både du och jag.

Det negativa uttrycket och uttalandet bortfaller i och med att läget inte alls var så som det sagts tidigare i tråden. Är det ok?

I övrigt så vet jag sedan tidigare att du har rätt bra koll men som sagt, jag kopplade aldrig att det var du och det beror på att jag inte visste ditt företagsnamn.

... Förövrigt vill jag poängtera att jag aldrig någonsin kallat mig "proffsmek" eller påstått mig på något sätt vara en sådan.
Det har däremot DU ironiskt gjort ...
Nej. Jag har inte någonstans kallat mig för "proffsmek". Inte i den här tråden och mig veterligen inte i någon annan heller.

Thyg0d:
Om du går på mig officiellt så svarar jag officiellt. Jag kan ju inte få smällar officiellt och sen inte få förklara mig officiellt, eller hur?
I övrigt hänvisar jag till vad jag skrivit tidigare i det här inlägget.

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!