Går glasfiberhjälmar sönder när man tappar dem?

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Ducati 900 SSie
Idag var jag ute en liten runda med en hoj-ovan polare. Han lånade min sprillans nya skjutskruka, men bar den vd ett tillfälle i dragskyddet, som naturligtvis lossnade och krukan for i marken från typ en knapp meters höjd.

Klarar den en sån liten höjd eller är den färdig för tippen nu? Skulle kännas lite trist då den som sagt är helt nyinköpt.

Är det en Arai så skulle jag bytt kompis! :fatta!

Var det stenhårt i backen (asfalt, betong)? Ser du några sprickor? Arai påstår faktiskt att de kan syna hjälmen åt en om man är tveksam men jag antar att man blir utan i en månad då.

För övrigt så lånar jag aldrig ut min egen hjälm då den kan anpassa sig efter deras skalle i stället för min. Vill någon låna får de låna min gamla.

Ninjaboy skrev:
Är det en Arai så skulle jag bytt kompis! :fatta!

Var det stenhårt i backen (asfalt, betong)? Ser du några sprickor? Arai påstår faktiskt att de kan syna hjälmen åt en om man är tveksam men jag antar att man blir utan i en månad då.
Nej, det var en GPA. Det var asfalt, men som sagt, det var absolut inte från hög höjd. Han är rätt kort och höll den neråt med rak arm. Absolut inga sprickor syns, enbart några pyttesmå märken i lacken.

Vad tror ni?

Jag skulle aldrig använda en tappad hjälm i asfalten. Det är vad jag fått veta och sett med vad som kan hända med hjälmar man tappat eller varit med i en olycka nästa gång dom är utsatta för något.

Det finns dom som säger att en hjälm går att använda och visst har dom rätt i att den går att "använda"....men dom är inte rädda om huvudet. Så enkelt är det.

Liwa1 skrev:
Det finns dom som säger att en hjälm går att använda och visst har dom rätt i att den går att "använda"....men dom är inte rädda om huvudet. Så enkelt är det.

Ett så kort fall som det verkar ha varit ger faktiskt inga allvarliga skador. Det är vad jag lärde mig på licenskurs i alla fall.

licenskurs hit å licenskurs dit,, använt sunt förnuft! om den vore så omtålig tror lufttrycket utsätter hjälmen för mer påfrestnnig än att den släpps från lite mindre än meters höjden.

du ser väll? använd förnuft är du osäker låt nån syna den...

MostWanted_NKPG skrev:
licenskurs hit å licenskurs dit,, använt sunt förnuft! om den vore så omtålig tror lufttrycket utsätter hjälmen för mer påfrestnnig än att den släpps från lite mindre än meters höjden.

du ser väll? använd förnuft är du osäker låt nån syna den...

Lufttrycket ligger ju över hela hjälmens framsida, när man tappar den i asfalten så tar en mycket liten del av hjälmen hela slaget.

Warburton skrev:
Men hallå, kan ni bestämma er nån gång eller?
HA HA :D

Jag skulle lätt använda den igen. För att kolla nogrannare, öppna upp hjälmen innifrån. Alltså ta loss det mjuka tjafset o se om det bildats några sprickor utmed "skitet" (jag är dålig på ord just nu). Är det stora sprickor och de breddar sig när du trycker dom så är ju verklgien dags o byta då denna del av hjälmen kommer vid en krasch inte uppfylla sin egentliga funktion lika bra längre.

Liwa1 skrev:
Jag skulle aldrig använda en tappad hjälm i asfalten. Det är vad jag fått veta och sett med vad som kan hända med hjälmar man tappat eller varit med i en olycka nästa gång dom är utsatta för något.

Känns som om motocrossåkare skulle behöva köpa hjälmar för tiotusentals kronor. Om det var så att man ska byta hjälm när den har blivit utsatt för en smäll och om den nu får så mkt sämmre egenskaper när den blivit utsatt för en smäll. Så borde affären ha sagt till när jag tex. besätllde en skärm till min hjälm som sprack när jag gick omkull :confused:

Hjälmen är ju inte gjord i glas heller, glasfiber är faktiskt lite starkare än så! Den där hjälmen tror jag inte att det är ett dugg fel på. Jag hade glatt använt den vidare.

I min hjälm-manual står det att om hjälmen tappas från högre höjder än två fot så ska den bytas ut

Jag tror att hjälm-tillverkarna skulle bli jätteglada om man byte hjälm varje gång man ens tittade på hjälmen.

Jag tror man ska det med en nypa salt vad tillverkarna säger. Materialet borde ju kunna absorbera en smärre smäll, med tanke på vilka krafter som den ska motstå i en riktig krasch.

Hjälmtillverkarna kan nog ha mkt rätt när dom skriver tex. "om du tappar hjälmen från mer än 40cm så blir hjälmens egenskaper sämmre" och folk säger att om man tappar en hjälm så ska den bytas ut för att få samma egenskaper som den nya hjälmen hade. Klart det kan vara så, men frågan är ju hur mkt hjälmens egenskaper försämmras? någon som har någon data på det? de kan ju handla om promillen eller tom. ppm och även fast de skulle handla om promille så ljuger ju inte hjälmtilverkarna i sina manualer för egenskaperna försämmras ju om än så några promille. Slutsatsen är väl att man får försöka ta reda på hur mkt en hjälms egenskaper verkligen försämmras :tummenupp

Anthrax skrev:
Jag tror att hjälm-tillverkarna skulle bli jätteglada om man byte hjälm varje gång man ens tittade på hjälmen.

Jag tror man ska det med en nypa salt vad tillverkarna säger. Materialet borde ju kunna absorbera en smärre smäll, med tanke på vilka krafter som den ska motstå i en riktig krasch.
Hjälmen ska inte motstå enorma krascher, det är precis tvärtom; den ska absorbera enorma krafter och det gör den dels genom att frigoliten pressas ihop och att skalet delaminerar, den går sönder helt enkelt. Jag skulle inte chansa och använda en hjälm som jag misstänker att det finns brottanvisningar i. Må vara dyrt, men det är även mitt huvud.

Ok, jag kan upplysa er alla om att följande gäller vid tappad hjälm.

1. Alla fall av tappad hjälm ger en försvagning i ytskicktet, en krackelering uppstår, som med tiden likt ett stenskott i vindrutan på en bil, kommer att växa, dock långsamt. Det behöver inte heller synas. Detta bör ej vara något problem i detta exempel.

2. De fall där en hjälm behöver ersättas är om slaget varit mycket hårt och en flis gått ur ytskiktet.

3. Det främsta och viktigaste skälet till att byta ut en hjälm oavsett styrka på slag och höjd, är om du burit den på huvudet vid det tillfälle du fått ett slag på hjälmen. För då uppstår sprickor i ytskitet samt att det skyddande lagret av frigolit och övrig energiupptagningsmaterial komprimeras och försvagas. Vilket innebär att hjälmen inte ger ett fullgott skydd längre.

/X-up

Liwa1 skrev:

hur kan det senare påvisas efter olyckan att den hjälmen vart tappad innan????

ja ush , detta med hjälmar, man får väl börja åka i hockeyhjälm, dom säger ju de flesta att man ska byta minst en gång varannat år oavsett hur mkt man rammlar med dom :tungan
o så är dom ju billigare också :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...