Går glasfiberhjälmar sönder när man tappar dem?

bara du vet ju vad som hänt med hjälmen,sådu får avgöra själv....jag skulle lungt köra vidare med den hjälmen.

Några ytterligare frågeställningar till er som går på de gnidna hjälmtillverkarnas linje och hävdar att hjälmen bör bytas efter varje liten incident:
Bör man byta hjälmen om man plockar en humla med "pannan" på hjälmen i +200kmh?
Eller om man är ute och sprätter grus med polarna i 140kmh och inte ligger först? (alltså om man ligger i grusregnet bakom någon)
:confused: :va

Warburton skrev:
Idag var jag ute en liten runda med en hoj-ovan polare. Han lånade min sprillans nya skjutskruka, men bar den vd ett tillfälle i dragskyddet, som naturligtvis lossnade och krukan for i marken från typ en knapp meters höjd.

Klarar den en sån liten höjd eller är den färdig för tippen nu? Skulle kännas lite trist då den som sagt är helt nyinköpt.

På en ren glasfiberhjälm kan man, ofta men inte alltid, kontrollera om skalet har spruckit (gått sönder) genom att sätta hjälmen mellan knäna och pressa ihop allt man kan. Om det knäpper till är hjälmen kass och skall kasseras.

Detta test skall man göra upprepade gånger och vända och vrida på hjälmen så att man testar den med belastning på olika punkter.

Men det är dock inte alltid man lyckas få klart besked om skalet har gjort sitt dock. Utan mitt råd blir därför till dig att du tar hjälp av någon som har erfarenhet av krashade hjälmar (tex. någon erfaren RR-räv eller ännu bättre tävlingsledare/domare/jurymedlemmar inom RR/Cross. De har mycket erfarenhet.

Tyvärr går det inte att säga utan en visuell kontroll om en hjälm har klarat sig eller inte. Men hjälmen är gjord för betydligt tuffare smällar en löst fallandes, utan vikt innuti, från en meter. Så förmodligen har den klarat sig och du har bara en lackskada.

Men huvudet är allt för viktigt för att leva med ett nog eller kanske. Försök därför säkerställa så gott det går av någon med erfarnhet!

// Niklas

Esquire skrev:
Några ytterligare frågeställningar till er som går på de gnidna hjälmtillverkarnas linje och hävdar att hjälmen bör bytas efter varje liten incident:
Bör man byta hjälmen om man plockar en humla med "pannan" på hjälmen i +200kmh?
Eller om man är ute och sprätter grus med polarna i 140kmh och inte ligger först? (alltså om man ligger i grusregnet bakom någon)
:confused: :va

Svaret är givet:

Japp, självklart! :yoparty

Undrar om det inte är dax att du lugnar ner dig lite nu. För Svensk roadracing är INTE styrd av NÅGOT företag, vare sig de tillverkar hjälmar eller ej, och här har man ändå fattat beslut om att en hjälm kasseras av en läkare som gör en bedömning från fall till fall. Och om läkaren har den minsta oro för att hjälmen inte längre kan skydda förarens mest vitala del (huvudet) på sådant sätt som den var kontruerad till, så kasseras hjälmen. Vilket då ENDAST sker av ren välvilja om förarens egna hälsa!

Var och en som kör på gata får naturligtvis stå för sina egna konsekvenser av sitt handlande och avgör således själv om de litar så mycket på sin hjälm att de vill/vågar fortsätta använda den till att skydda sitt lilla huvud med!

När det gäller mc-handlare så har jag dock den erfarenheten att deras kunskaper om vad säker mc-utrustning är och HUR den skall sitta på föraren kraftigt varierar. Från erfarna försäljare med mycket goda kunskaper till blåbär som tror de vet men som inte har den blekaste aning. Jag har träffat på båda sorterna! Så man skall nog inte generalisera FÖR mycket!

// Niklas

Avarage skrev:
Undrar om det inte är dax att du lugnar ner dig lite nu.
Jodå, nu är jag lugn. :nicka :tummenupp
Det var bara det att jag tyckte att det var lite väl många som verkade lite väl rika. Givetvis ska man alltid byta hjälm efter en vurpa. Men det jag ville få fram var att det kanske finns situationer där en hjälm utsätts för ett fysiskt våld av samma storlek som om man tappar den när nog ingen skulle säga direkt att den ska bytas ut.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti