Går du på myten om V-Power?

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Jag har gjort det, men ett test i Engelska Bike körde man en BMWs1000rr och en Suzuki 1000 på tre olika bränslen,
95oktan
V-power
Bp ultimate 102 (utvecklad för racing och formel 1 enl dom själva)

Bmw är samma hoj som de tidigare mätt till 183 på hjulet, nu i dynon gav den 190, samma dyno. Suzukin gav 162
95oktan= 190,6
V-pwer = 190,5
Bp 102 = 190,6

Suzukin diffade inom 0,8hkr

Har man inte en extrem trimmad maskin, så kan man lufsa runt med 95 oktan:va

Börja labba med bränslemängd och tändning, gör sen samma test igen..

Skillnaden på bränslet är att det har olika oktantal, inte olika energivärde.
Kollar man specen för dom olika bränslesorterna, (BP 102 vet jag dock inte) så har dom exakt samma energiinnehåll.

Har man däremot en motor med adaptiv (Smart) styrsystem, som själv känner hur mycket tändning motor kan ha, tjänar man lite på det. Eller om man har turbo som begränsar trycket efter när det spikar. Så tjänar man också på det.
Har man en välmående 95oktansmotor, så ger det däremot ingenting.

Mats

Har väl debatterats cirkus 500 ggr innan... :)

Med ungefär samma resultat. Iom att MC-motorer inte har knacksensorer så är de optimerade för 95... eller hur det nu var. Vid trimmning och div inställningar kan man få fördelar av högre oktantal...

Själv tankar jag 98, inte för att hojen går bättre utan att jag fått för mig att det är mindre "skit" i den än i 95-oktanigt, etanol bl a, som jag inte vill ha in i motorn. (Sprit ska man DRICKA!)
Suzukin får 95, helst rysk 82:a om det finns tillgängligt. Den är inte värd bättre... :D

Jag upplevde min luftkylda 2-ventilade Ducati lite friskare i responsen med V-Power.
Var det bara inbillning tro?

Nej. Det är ju tyvärr så.

En standardmotor som är specad för att gå på 95 oktan tjänar i 99 fall av 100 ingenting på att hälla i en soppa med högre oktan.
En standardmotor spikar inte med 95 oktan.

Har man en trimmad motor eller en motor med turbo så kan man tjäna på det.
Min bil backar tändningen litegrann och begränsar laddtrycket så med 95 oktan får jag bara 350 nm vrid men med 98 oktan så får jag 380 nm. Dock är det ingen skillnad på effekten enligt Audi själva.
Subaru Impreza tjänar också litegrann på högre oktantal som det är i dom dyrare bensinkvaliteterna.

Men en sugmotor tjänar ytterst sällan något om man inte trimmat den så den spikar med 95 oktan.

Skulle inte en av fördelarna med V-power vara tillsatser som håller motorn renare från avlagringar och annan skit? Eller är det också bara ett marknadsföringstrick?

Dom körde ett test med turbobilar vid något test...kommer inte riktigt ihåg vilka men där diffa det hyfsat mellan V-power o 95 oktan

Har väl debatterats cirkus 500 ggr innan... :)

Med ungefär samma resultat. Iom att MC-motorer inte har knacksensorer så är de optimerade för 95... eller hur det nu var. Vid trimmning och div inställningar kan man få fördelar av högre oktantal...

Själv tankar jag 98, inte för att hojen går bättre utan att jag fått för mig att det är mindre "skit" i den än i 95-oktanigt, etanol bl a, som jag inte vill ha in i motorn. (Sprit ska man DRICKA!)
Suzukin får 95, helst rysk 82:a om det finns tillgängligt. Den är inte värd bättre... :D

Det finns knacksensor på flera hojar idag. Testet avsåg standard maskiner ,dvs om det är lönt att tanka "finare" bensin för Svensson.

Brukar hälla i 98 i min när det finns, annars 95, främsta anledningen är att det står i manualen att man ska undvika bränslen som innerhåller etanol, samt att det e så liten tank så slår inte mycket i pris endå.

Kan upplysa om att vpower verkligen har prestande förbättrande egenskaper direkt i tanken .... om man kör wankel.

Detta beror på den något högre flamhastigheten.
I vanliga kolvmotorer märker man inte nån skillnad pga förbränningsutymmets utformning.
I en wankel är förbränningutrymmet långsmalt.
Detta gör att högre flamhastighet minskar förlusten i effekt pga bättre förbränning. (dock fortfarande sämre verkningsgrad på själva förbränningen än i en vanlig kolvmotor)

Den största effekt ökningen kommer pga ommapping (tändning & b ränslemängd) för ett bränsle som har högre oktan tal.
Mappar (man inte om, ingen förändring i effekt (om man inte har wankel) (mer eller mindre)

Kan upplysa om att vpower verkligen har prestande förbättrande egenskaper direkt i tanken .... om man kör wankel.

Detta beror på den något högre flamhastigheten.
I vanliga kolvmotorer märker man inte nån skillnad pga förbränningsutymmets utformning.
I en wankel är förbränningutrymmet långsmalt.
Detta gör att högre flamhastighet minskar förlusten i effekt pga bättre förbränning. (dock fortfarande sämre verkningsgrad på själva förbränningen än i en vanlig kolvmotor)

Den största effekt ökningen kommer pga ommapping (tändning & b ränslemängd) för ett bränsle som har högre oktan tal.
Mappar (man inte om, ingen förändring i effekt (om man inte har wankel) (mer eller mindre)

Oj oj, jag som kört vanlig 95 ibland me en gnutta 2-takt olja bara i wankelbuggyn, får testa V-power och rövdyno till sommaren på den då.

att det inte hjälper på gamla sunkiga otto-motorer har jag redan testat mig fram till med rövdynon :D

trodde flamhastighetsproblemet va löst när de börja med dubbla tätt efter varandra tändande tändstift, lead och trail, på 70-talet :)

Last edited:
De gjorde samma test med bilar på 5:ans växel, ju mer effekt du hade dessto större blev skilnaden, tror det spelade på 12-15 hk på en effektstark subaru på standardbränsle och 2 "förädlade" bränslen.

Men en så pass trimmad liten motor som mc har blir nog skillnaden försumbar..

Att testerna kan ge olika utfall beroende på ilken motor som testas, tror jag beror på olika sätt att använda knacksensorn.
På en riktig prestandamotor, knappt avsedd för anliga klåpare, så kan man ta sig friheten att bygga en motor optimerad för högoktanigt bränsle, men som kan köras hjälpligt på lågoktanigt (i detta fallet 95) i värsta fall.
I konsumentbilar får man utgå från att kunden kommer att köra på det billigaste möjliga bränslet.
Därför bygger man en motor avsedd för lågoktanigt, men med möjlighet till lite granna aggresivare tändkurva på högoktanigt.
Antagligen av två anledningar:
Skryta med funktionen.
Skryta med bränsleförbrukningen.

Min gamla Audi s4 2,2t 300hk gick garanterat bättre och renare med V-Power.
2-5hk mer kanske.:yoparty

Bifogat

• En räser.JPG
    En räser.JPG
    135.2 KB · Visningar: 110
Det finns knacksensor på flera hojar idag. Testet avsåg standard maskiner ,dvs om det är lönt att tanka "finare" bensin för Svensson.

Vilka hojar mer än vissa BMW har det? Trodde dom var ensamma om det i motorcyklar och hade det inte på alla modeller?

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!