Går du på myten om V-Power?

Oj oj, jag som kört vanlig 95 ibland me en gnutta 2-takt olja bara i wankelbuggyn, får testa V-power och rövdyno till sommaren på den då.

att det inte hjälper på gamla sunkiga otto-motorer har jag redan testat mig fram till med rövdynon :D

trodde flamhastighetsproblemet va löst när de börja med dubbla tätt efter varandra tändande tändstift, lead och trail, på 70-talet :)

Nja, inte riktigt. Finns en anledning till att 787b (för den oinvigde en 4rotors 7-800bhp maskin som vann 24timmars lemans-91) körde med 3 stift per rotor.
Men visst blev det bättre med 2. & inte för att tala om avgasvärdena. utan två stift så skulle wankel inte få säljas med dagens avgas krav.

Åter till Topic:
Om nu nu läst lite o tänker
"Åfan, bara att mappa om o plocka lite mer iom vpower"

Gör inte det.
varför är enkelt.
V-power finns inte över allt o det är inge kul att blåsa motorn "för att det går nog iaf bra med 95"

Har ni en ren banhoj som tankas från dunk vid banan så finns det annan soppa istället för v-power som är ännu bättre.

Visst har man en tubo-bil med lite tank så kan man tänka på om-mappning för bara v-power, men på hoj skulle jag mappa för 98(som finns nästan överallt fast det blir färre ställen det med) och sen köra på v-power så mycket det går (då har man ju ytterligare 1 oktan säkterhetsmarginal mot knackning om man skulle ligga på gränsen en varm ban dag)

Fireblade 08- och framåt

Tanka alkylatbensin i din moped så kommer det märkas, om du mappar den för det.

Vet att man avhandlat 95,98 och Vpower rejält här på SH. Vad jag minns var det inte ens någon märkbar skillnad. Mer placebo-effekt.

Att ni inte bara mosar ner flygbränsle i tanken.

Som att det inte var dyrt nog med soppan alla redan.

V-power har väl en mer renande egenskap en effekt höjande. Vet att om du har en gammal bil med lite höga värden på besiktningen så kan man tanka v-power innan och då försvinner detta problem oftast.

Jag har hört att det där tricket Jonas G pratar om också kan utföras med k-sprit

Vem f.n behöver mer hk i en modern sportmoppe?

Jag vill tanka den bensin som gör min fjädring till öhlinare och bromsarna till brembo....

Skulle inte en av fördelarna med V-power vara tillsatser som håller motorn renare från avlagringar och annan skit? Eller är det också bara ett marknadsföringstrick?

Jo, den skulle göra rent lagren i motorn, minska friktionen och allt vad fan det var. Min kommentar var att har man fått bensin hela vägen ner i lagren så har man värre problem än vilken sorts bensin det är.

Jag har hört att det där tricket Jonas G pratar om också kan utföras med k-sprit

Polaren har tankar V-Power innan besiktning i sin BMW 525 -95 i några år nu och inga klagomål hos besiktningen sen han började med V-Power.

Finns det inte hojar som rekommenderas att köra på 98 oktan, precis som bilar? Och när jag säger rekommenderas menar jag inte på forum utan i klartext på baksidan av tanklocket.

Shell har ingen 98 så man är hänvisad till V power

Finns det inte hojar som rekommenderas att köra på 98 oktan, precis som bilar? Och när jag säger rekommenderas menar jag inte på forum utan i klartext på baksidan av tanklocket.

Shell har ingen 98 så man är hänvisad till V power
Shell har 98 oktanig bensin.
Men bara norr om Sundsvall.
Kantänka har V-power sämre kallstartegenskaper?
Energiinnehållet är samma.

Shell har 98 oktanig bensin.
Men bara norr om Sundsvall.
Kantänka har V-power sämre kallstartegenskaper?
Energiinnehållet är samma.

Eller så anser Shell att norrlänningen inte skall ha lika båttom? :va:D

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...