går det att svetsa?

Brukar vara svårt att svetsa i dom kåporna pga att det är oftast lite udda legeringar(ex magnesium) i dom vilket ofta kräver ett par misslyckanden innan det blir tätt,och då ser det ut som skit.

Det som funkar bäst är Kemisk metall (avfetta noga)
 
Last edited:
Det finns en variant typ som kemisk metal men som är avsett för aluminium.. När det härdat så har det samma egenskaper i princip som alu.. Fäster grymt bra.. Vet dock ej var man köper det.. Jag köpte mitt på industripartner i Eskilstuna. tror det är locktite som tillverkar guckan
 
Åk till Clas Ohlsson och köp JB-Weld, de röd-svarta tuberna som härdar på 24 timmar. Använd INTE 5-minuters JB-Weld eller något annat än möjligen Devcon F1 (eller F2) Aluminum Putty (som kostar 1000 pix för 500 gram). Olja/fett är fienden #1, lägg kåpan i 275 grader i en timme så att den kvarvarande oljan koksar. Rugga sen upp ytan med sandpapper #160.
 
farbror min reparera ett stort hål i sin motorkåpa med kemisk metall..slipa ner de så de såg ut som nytt..de höll oså..var typ 50 gånger 50 stort..så de där lilla går nog kanon..
fast jag har grymma problem med att få mitt tätt..,har hål i blocket :( tips o ideer?
 
Jag vet en kille här i Stockholm som kanske fixar det.

Aerosvets - Karl Laine

Jag använde honom för oljekylare som sprack och även spricka i bakramen på min. Han har även svetsat i gjutaluminium och magnesiumfälgar, så han vet vad han håller på med. Han tar typ 200:-/timmen och värd varje peng.
 
Jag kan fixa.
Ring 08-59998138.
Riktar fälgar, ramar, fotpinnar. Lagar och svetsar allt som inte kan lagas.
 
Comi skrev:
Jag kan fixa.
Ring 08-59998138.
Riktar fälgar, ramar, fotpinnar. Lagar och svetsar allt som inte kan lagas.
haha det låter som jag ska skicka hela cykeln till dig med tillhörande 3 plastpåsar fulla med plastsplitter :) jag provar med kemisk metall.
 
Det går att svetsa.
Leta rätt på någon som svetsat MC-kåpor förut.

Jag slipade hål i min generatorkåpa för flera år sedan och hittade en svetsare som kunde. Det är svårt att polera materialet i svetsen, men det drabbar inte dig då du troligen lackar iaf...

EDIT Jämrans slö uppdatering.... /EDIT
 
Last edited:
Kahobe skrev:
Någon som prövat detta: http://www.breckocorp.com/magna51.htm
Har ett par stänger hemma men har aldrig provat. Tänkte anv dem till en detalj på en utbordarmotor???
Borde det inte funka även på mc-kåpor???

Det funkar i kanske 98 fall av 100. I vissa fall är legeringen i materialet man ska laga så kass att den smälter innan zink-legeringen i lodet smälter. Då är man riktigt torsk.
 
Nöjd..

andersbrink skrev:
Det funkar i kanske 98 fall av 100. I vissa fall är legeringen i materialet man ska laga så kass att den smälter innan zink-legeringen i lodet smälter. Då är man riktigt torsk.
Jag är nog nöjd med 98 av 100..
Oddsen kunde vara sämre, det finns ju två typer av lagning, de som bara "ska vara täta" och de som ska "tåla lite arbete".
Iaf ytterligare en rep-metod att lägga på minnet.
 
jag fixade kåpan genom att först knacka ut det så mycket som möjligt, det var dock jääävligt stumt. därefter mättade jag alla sprickor med klarlack. sprya och peta i spickorna med en tandpetare. efter det så tog jag kemisk metall från plastic padding och byggde upp kåpans rätta utseende igen. sen slipade jag bort överflödig klarlack med demeln. nu ska den bara lackas i magnesiumlookalike färg... :tummenupp
tack för tipsen.
jag har föresten provat att monera kåpan och köra motorn. kåpan vart tät :tummenupp
 
crashtestdummy skrev:
jag fixade kåpan genom att först knacka ut det så mycket som möjligt, det var dock jääävligt stumt. därefter mättade jag alla sprickor med klarlack. sprya och peta i spickorna med en tandpetare. efter det så tog jag kemisk metall från plastic padding och byggde upp kåpans rätta utseende igen. sen slipade jag bort överflödig klarlack med demeln. nu ska den bara lackas i magnesiumlookalike färg... :tummenupp
tack för tipsen.
jag har föresten provat att monera kåpan och köra motorn. kåpan vart tät :tummenupp

Vad var det för klarlack ?
 
Du kanske kan prova Loctite 3450 (metallepoxy), vi har det på ELFA.
art. nr. 80-870-66 (sidan 1852 i katalogen)

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2014816.htm?_80_870_66

Butiker finns i Stockholm, Linköping, Malmö och Göteborg.
Annars kan du beställa på internet och betala med kort, så slipper du betala postförskott. Tror den går i ett brev, håller i produkten just nu.

Edit: ojsan, läste inte att du redan fixat det, nåja :]
 
Långa farbron skrev:
Vad var det för klarlack ?
vanlig klarlack. det är väldigt lite eftersom man slipar bort överflödet, det är bara lack som ska vara i de finaste sprickorna, i större spickor tätar den kemiska metallen. :tummenupp
 
crashtestdummy skrev:
jag har föresten provat att monera kåpan och köra motorn. kåpan vart tät
Vill inte vara negativ, men det är väl lite tidigt att dra den slutsatsen nu.
Ska väl hålla ett antal körningar innan man tror på det.
/u
 
Hur löser jag detta då? Funderar på två alt:

1) Ta av blockhalvan och låta någon svetsa och gänga nytt
2) Trycka ihop sprickan, laga med kemiskmetall och gänga nytt

Om jag ska lyckas med alt. 2 bör jag nog ta av det stora kugghjulet. Är det bara att plocka av det som det är? Det är en Gixxer 750 motor från 1991.
 

Bifogat

  • Motorn1.jpg
    Motorn1.jpg
    116 KB · Visningar: 155
  • Motorn2.jpg
    Motorn2.jpg
    53.3 KB · Visningar: 160
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top