går det att svetsa?

GSXR Junior skrev:
Hur löser jag detta då? Funderar på två alt:

1) Ta av blockhalvan och låta någon svetsa och gänga nytt
2) Trycka ihop sprickan, laga med kemiskmetall och gänga nytt

Om jag ska lyckas med alt. 2 bör jag nog ta av det stora kugghjulet. Är det bara att plocka av det som det är? Det är en Gixxer 750 motor från 1991.

:fatta! Har vi inte sagt att du ska sveta det

Lånar tråden, Brukar JP weld fungera bra på gjutaluminium? Vissa hävdar att det är skräp, Tror ni att det blir tillräckligt kraftigt för att reparera ett kåpställnings stag som har gått av? Tigga så tunna bitar med gjutaluminium känns riskabelt då det beteer sig så konstigt, Vill ju inte att staget ska sluta som en pöl aluminium på golvet :(

AleX skrev:

Det där bör ju inte vara något problem med en tigsvets, Tror inte det tar länge heller, Om du ska göra det själv är det lite saker som jag kan tipsa om som har kostat mig massa pengar och arbete.

-Se till att strömkretsen inte går genim några lagerdelar då detta kan förstöra dom
-Tiggen alstrar mycket värme och kan därför skada packningar o tätningar svetsa därför i korta intervaller samt känn om det är varmt runt
-Aluminium e lurit och ger inte stor varning innan det smälter helt speciellt tunna saker, Se upp så du inte kör för hårt

AleX skrev:

Jag vill inte svetsa! Det e för mkt jobb att dela motorn. Vill hitta annan lösning.

På din hoj e det ju inga problem eftersom att inget sitter ihop :D

GSXR Junior skrev:
Jag vill inte svetsa! Det e för mkt jobb att dela motorn. Vill hitta annan lösning.

På din hoj e det ju inga problem eftersom att inget sitter ihop :D

Varför dela hela motorn sa jag inte det tidigare att det går att göra på plats?? :fatta!

Det där ska svetsas, finns inget egentligt alternativ annat än att använda vanlig oljebeständig silikontätning. Kladdar du även på utanpå, dvs hela sträckan mellan de angränsande skruvarna så håller det tätt.

Kopplingskransen tar du bort med en speciellt avdragare. Den kommer inte bort på annat sätt. Använd INTE en vanlig avdragare. Du kan förmodligen låna/leasa den från din lokala mc-meck.

GSXR Junior skrev:

Om jag ska lyckas med alt. 2 bör jag nog ta av det stora kugghjulet. Är det bara att plocka av det som det är? Det är en Gixxer 750 motor från 1991.

andersbrink skrev:
Åk till Clas Ohlsson och köp JB-Weld, de röd-svarta tuberna som härdar på 24 timmar. Använd INTE 5-minuters JB-Weld eller något annat än möjligen Devcon F1 (eller F2) Aluminum Putty (som kostar 1000 pix för 500 gram). Olja/fett är fienden #1, lägg kåpan i 275 grader i en timme så att den kvarvarande oljan koksar. Rugga sen upp ytan med sandpapper #160.
japp så gör man

GSXR Junior skrev:

Den där kan jag fixa bara du tar bort startfrihjulet först :tummenupp

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...