Går det att måla plast?

Swedie skrev:
den är ju det. Går det göra något åt?
Jag fick svaret nej från både firmor och forum, har inte provat dock. Dels den feta plasten och dels att bensinen "ångar" igenom plasten gör att färgen flagnar.

edit: som sagt en del säger att det går, du får väl ge de ett försök! :)
 
majtii skrev:
Primer och gärna en grund innan lack. Viss plast som är slipad vill gärna resa sig efter lack och blir knottrigt.

tack för påpekandet, glömde grunden i all hast :huvet ja de stämmer, styren plast går inte o lacka o sen finns de en annan sort?, kan ej namnet, går inte o lacka pga av lösningsmedlet i färgen/lacken, hmm stavning? coolfiber går iaf att lacka utan att den blir knottrig,
 
swedie in da house:
fick höra att det kanske inte går att måla/lacka om plast


Man måste veta vad man gör om man ska lacka fet plast, ska man också lacka en tank till en crosshoj så är det ännu viktigare att man har koll, snackade idag med min "lack-guru" Tony på Six Pack Custom & Lowriders här i Enköping och han har gjort ett par crosstankar och lärt sig, tyligen finns det en speciell sealer som man lägger mellan grund och top coat så att bensin ångorna inte kryper ut genom porerna i plasten. Anledningen att lacken reser sig ibland och att den ser ut som om det är små nålshuvud stora hål i färgen är att det finns rester av silicone in porerna, har man använt puts eller annat typ Plexus aller nåt så är det otroligt viktigt att efter sliparbetet gå på med silicone remover så att inget finns kvar annars är det bara att börja om igen....

DP says: Tony kromar plast!!!!! Lite sugen på att kroma cross plasten....
 
Last edited:
och kan namnet på den här speciella sealern nämnas tack? :)

eller är det plastprimer som omnämnts tidigare i tråden?
 
Swedie skrev:
den är ju det. Går det göra något åt?
Försök att filma tanken se till att ha en (tejp) som har hål eller andas eftersom bensinen gör att det bubblar sig annars.
Se till att det är varmt när du gör jobbet, enklare då.
Resten brukar gå bra att lacka, dock ganska känsligt för slitage.
Brukar finnas primer i den färgen man lackar i, för repor syns ju betydligt mindre om det är samma färg på grundfärgen :)
Lycka till :tummenupp
 
prova silicone tvätt sen drar du på nonsending kör 2k'n våt i våt, kör inte sprayburk/2k garanterat res. kör första lagret nonsending väldigt tunt
blir det silicone ändå bättra sakta i silicone fläkarna tills dom försvinner
lycka till :)
 
så det kanske går att helt enkelt göra nålstora hål i tanken för att inte skapa ett "tryck" från bensinen som annars går rakt genom plasten?

mibjason skrev:
prova silicone tvätt sen drar du på nonsending kör 2k'n våt i våt, kör inte sprayburk/2k garanterat res. kör första lagret nonsending väldigt tunt
blir det silicone ändå bättra sakta i silicone fläkarna tills dom försvinner
lycka till :)

vad är nonsending?

jag kör iaf med lackspruta, inte sprayburk (förutom kanske plastprimer).
 
nonsending är en primer åk till närmaste autoexperten så borde dom ha
kör aldrig spray/2k blir bara ett helvete att ta rätt på det sen
späd nonsending med 15-20% 2k förtuning så den flyter ut ordentligt
skulle det rinna låt den torka slipa den dan efter :)
 
Swedie skrev:
Så, fick höra att det kanske inte går att måla/lacka om plast?

kolla om du har en gammal soppa dunk soppan dunstar genon plasten den röda
det e väll fet plast samma me den gröna.

testa på den först men ja tror att den reser sig. :yoparty

eller dekaler testa me glasfiber som man har på båtar minns ej va det heter.
 
Vad tänker du dig för design som kräver lack? Plast brukar säljas i de flesta färger oavsett märke och sedan kan man ju dekala resten.
 
Neutral skrev:
Vad tänker du dig för design som kräver lack? Plast brukar säljas i de flesta färger oavsett märke och sedan kan man ju dekala resten.
pengar är inte något som växer på träd. Varför lägga 5000 kr på ny tank och plast om jag kan lacka själv för 500 kr och få bra resultat?
 
Maciver skrev:
Dumt svar kanske men en slang i tanklocket, tar väll bort tryck och bensinånger?

Jo iofs :)

Men soppan "vandrar" igenom plasten också,där soppan ligger emot i tanken.

Ett annat exempel är färg,det säljs ingen lösningsmedelsburen färg i plastburkar av just den anledningen.

Swedie skrev:
så det kanske går att helt enkelt göra nålstora hål i tanken för att inte skapa ett "tryck" från bensinen som annars går rakt genom plasten?



vad är nonsending?

jag kör iaf med lackspruta, inte sprayburk (förutom kanske plastprimer).


Gissar på att han menar no-sanding dvs slipgrund som man inte behöver slipa.
 
floodi skrev:
Använder standox grundfärg för plast på jobbet till alla stötfångare och
Mc detaljer.
Sen kör vi ju givetvis med standox färgsystem till det så inget ska jävlas.
Blir sällan resningar eller silikon.
kan du om du har tid och lust, lista exakta produktnamn.
 
Dum fråga kanske, men finns det inget ställe där man kan designa sitt eget "heltäckande" dekalkitt till cross/enduro/sm? (dekaler istället för att lacka)
 
Last edited:
Maciver skrev:
Dumt svar kanske men en slang i tanklocket, tar väll bort tryck och bensinånger?

Precis som Långa Farbron säger så får bensinmolekylerna plats mellan plastmolekylerna och ramlar igenom, väldigt populärt beskrivet :) Kolla på flaskor med billig matolja tex, dom brukar kunna bli klibbiga på utsidan efter ett tag, för att det är billig plast som låter oljan svettas ut! :(
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top